• Fabio Pittorru
• Emilio Miraglia

• Gastone Di Giovanni

• Bruno Nicolai

• 14 September 2004 - 14:21:54

I. The Red Queen Kills 7 Times (1972)

"The Night Evelyn Came Out Of The Grave"... Stilpoäng för namnet på filmen i alla fall. (Och det är inte säkert att den får så många fler.) Den sammanfattar t.o.m. filmens handling i en enda mening. Kanske. Personligen hade jag aldrig ens hört talas om filmen när jag satte mig ned för att se den, och sådant händer tyvärr inte för ofta. (Köper man tillräckligt många grisar i säcken, längtar man inte efter att få äga en grisfarm - Vad fan som nu menas med det.) Men har vi en ascool Zombie-film här, eller vad?!

Eller inte en chans.

En man vid namn Alan Cunningham, mentalsjuk mest hela dagen, bor på ett slott och lockar dit intet ont anande kvinnor som han sedan mördar. Troligen blev han lite knäpp när hans fru Evelyn dog och han har även suttit inspärrad en längre tid. Nu när han återvänder till sitt slott verkar han inte bli mycket friskare utan återvänder alltså till sin gamla livsstil. (Dödsstil, snarare.)

Alan, legendariskt IQ-befriat övertygad om att allt kommer att bli fina fisken om han bara gifter så fort som möjligt, börjar desperat leta efter en ny fru. Under skrattretande löjliga scener träffar han en kvinna som han växlar högst tio ord med innan han frågar om hon vill gifta sig med honom. Och tro det eller ej - Hon svarar "Ja". (!) Det är så klart Alans arv som tjejen, och så många andra, gärna vill lägga vantarna på.

Det närmar sig de horribla T.V.-såpornas paradis ju längre tid som går. För att kompensera för det stora antalet scener som finns som utfyllnad har författarna försökt tvista till manuset så mycket som det är mänskligt möjligt. Alan är inte direkt någon man vill ska klara sig helskinnat ur det här. I några minuter verkar det dock som om storyn kommer att rycka sig i kragen och trappas upp, och det är när filmens titel kommer in i handlingen. Spökar verkligen Evelyn eller...?

Några av människorna på Alans slott dör, och det hela utvecklas till en desperat, nästan parodiliknande deckare där alla försöker lura alla. (För att bespara alla dreglande Splatter-freaks dryga 90 minuter och en besvikelse - Nej, det finns varken Zombies eller speciellt mycket Gore i filmen. Inte i den taskigt dubbade R-rated versionen i alla fall.)

Man märker också att slutet nalkas i och med den väldigt bleka upplösningen som inte kommer i närheten av att vara speciellt smart eller uppseendeväckande. Den enda behållning filmen har är atmosfären och större delen av filmen utspelas just på slottet. En scen i en bar där en halvnaken brud (Erica Blanc) hoppar upp ur en likkista och börjar dansa medan ett rockband live river av en härlig låt måste verkligen ses för att tros. Den är svårt häftig på något sätt.

Men ett par bra scener och en halvtaskig ansträngning räcker ju inte riktigt. Berättelsen släpar sig fram och vägrar helt enkelt att engagera tittaren. Är det en Giallo filmen försöker vara så är den så vilsen att det finns inte - Allt har de "glömt". Jag är inte säker på att jag någonsin kommer att se "The Night Evelyn Came Out Of The Grave" igen med alla andra och mycket bättre alternativ inom räckhåll. Fast man vet ju aldrig. Filmen kanske blir bättre när man sett den ett par gånger.

IDÉ : 67%

Några lovande upplägg i början av filmen, men det mesta utvecklas bara till en massa nonsens.

STORY : 40%