28 st.

I. Horse Creek Entertainment
II. Another World Entertainment
III. Blue Underground
IV. DVD Vs. DVD » New York Ripper, The : Anchor Bay Entertainment Vs. Another World Entertainment
V. DVD Vs. DVD » New York Ripper, The : Anchor Bay Entertainment Vs. Horse Creek Entertainment

Fulcis studie av misär mitt i The Big Apple är en upplevelse som har allt. Och då menar jag också allt. Även om man snappar upp mycket av den extremt intrikata storyn, så kommer man ändå alltid att upptäcka och återuppleva nya aspekter under jakten på storstadens råaste och brutalaste seriemördare någonsin - Aspekter som man inte hade en tanke på innan. "The New York Ripper" levererar mer Sleaze och Gore än de flesta av Klassikerna, och då är det ändå Gore-rullar jag syftar på. Det här är mer som en Giallo fast utan det som egentligen definierar en sådan. Men vi såg ju i "The Smuggler" att Fulci fixar en maffia-action med stil och fräs. Så då är det ju bara dumt att tvivla på att han inte fixar en Sleazare också. För det är det man ser till en början - Några ultra-grisiga mord och mycket naket. Men det finns en starkare pelare som givetvis lyfter allt det andra också - Manuset.

Det är en liten chans att man märker det första gången, men förr eller senare upptäcker man hur grundligt Fulci lurar en på vägen till den fantastiska scenen där mördaren oskadliggörs. Det är stört omöjligt att räkna ut mördarens identitet eftersom Fulci ägnar lika mycket tid åt alla huvudkaraktärer. Det är så klart inget unikt i seriemördar-thrillers, men balansen hamnar rätt så nära i alla fall. För att inte tala om just hur Fulci skildrar karaktärerna och miljön de befinner sig i. Det är oundvikligt med ett par villospår, men det förstärker bara storyns förvecklingar. Man misstänker fel karaktär och när man slutar misstänka personen, så hoppar misstankarna över till nästa karaktär. Också den fel, givetvis. Det är därför filmen klassas som en Giallo trots att den inte "känns" italiensk eller följer Giallons mallar.

Detektiv Fred Williams, stenhård i sinne och själ efter flera decenniers rotande i mänsklighetens träsk, får ta fallet med "Uppskäraren" som precis har börjat sitt korståg mot prostituerade och till synes slumpmässiga kvinnor. Motivet kommer att vara dolt in i det sista och offren kommer att bli fler än en. Ripperns första hittas i ett buskage och Williams har inte mycket att gå på. Det finns heller inga vittnen, förutom en gammal tant som hörde ett telefonsamtal där en man med Kalle Anka-röst ringde upp offret innan den sista dejten. Någon vecka senare blir en kvinnlig cyklist uppsprättad på en färja.

Rättsläkaren berättar för Williams att det kan röra sig om en seriemördare eftersom tillvägagångssättet är det samma - Dödligt våld men inga sexuella övergrepp. Williams kontaktar Dr. Davis som säger att de måste vänta på offer nr. tre innan han kan göra en psykologisk profil på Uppskäraren. De behöver inte vänta länge. På en porr-teater sitter Jane Forrester och spelar in live-akterna på sin diktafon medan hon smeker sig själv. Hon iakttas samtidigt av Mickey Scellenda - En skum typ som saknar två fingrar. Efter föreställningen blir "aktrisen" i live-showen mördad genom att få en trasig flaska uppkörd Där.

Samtidigt börjar Uppskäraren ringa till Williams för att, enligt Davis, provocera honom. Inte nog med att Rippern är extremt intelligent, han vet också så pass mycket om Williams att han ringer till den prostituerade tjejen som han anonymt besöker ibland. Williams får all anledning att försöka klura ut vem galningen med ankrösten är eftersom han inte tänker sluta mörda.

I filmens parallellhandling träffar vi Fay som en sen kväll ser den fingerlösa weirdon Scellenda på ett tunnelbanetåg. Han verkar hotfull och närmar sig Fay som dock lyckas fly. Ute på gatan blir hon attackerad av Rippern, men kommer undan efter ett hugg. Hon irrar in sig på en biograf och blir uppsprättad sekunderna innan hon vaknar på ett sjukhus och upptäcker att allt förutom det första hugget bara var en mardröm. I mardrömmen var det dock hennes kille Peter som högg henne. Williams och Davis är på plats för att ställa frågor, men fallet blir klurigare och klurigare ju längre tid som går.

Med närmare ett halvt dussin misstänkta blir sedan "The New York Ripper" en av de mest raffinerade och magstarka thrillers som gjordes under 1900-talet. Den slår med lätthet "Se7en" (Där mördaren inte ens visas i bild förrän han avslöjas.) och liknande historier. Men ingen "liknande historia" har en lika stark Sleaze-faktor, lika brutala mord eller lika udda karaktärer. Fulci skruvar åt handlingen i sista akten med en tragisk vändning och lyckas ändå hålla mördarens identitet dold. (I en bild med Fay i bakgrunden, i fokus, visar han t.o.m. den avgörande ledtråden som pekar ut Rippern utan att vi ser det.) Och när han väl avslöjas är det så snyggt och enkelt gjort att man bara vill applådera.

Det blir ett telefonsamtal som blir avgörande tillsammans med de ledtrådar som en av huvudkaraktärerna har hittat i sitt hus. Och motivet / motiven står solklara när Williams drar iväg för att gripa mördaren. Och inte ens då är man helt säker på att de är ute efter rätt person. Williams och Davis gemensamma tankearbete (Det märks också att deras arbete kompletterar varandra.) får så klart viktig utrymme i storyn, men fokus ligger helt klart på Sleaze och Gore. Janes snedsteg (Fast hennes man vet om dem.) skildras med en kamera som har hamnat i ingenmansland mellan Giallo och ren porr och det finns några atmosfärsstärkande scener filmade runt Times Square. New York är ingen trevlig stad för övrigt och jakten på mördaren går genom ett antal desperata handlingar. Man köper också att varken Williams eller Davis är tappade bakom några vagnar, men att Uppskäraren är smartare än de två tillsammans. Som alla mördare gör han dock ett omedvetet (Eller medvetet?) misstag medan han gäckar polisen. Men flera gånger håller Williams på att tappa kontrollen över fallet när han inte kommer någon vart. Men som vanligt är det de små förbisedda detaljerna som gör att fallet tar en vändning just när det ser som allra mörkast ut.

Klarar du av Sleaze som är lika subtil som i en p-rulle? Klarar du av mord som kunde vara hämtade ur en tung Splatter? Är du en som INTE tittar bort när en tjej klär av sig framför sitt sovrumsfönster utan att dra för gardinerna? Fascineras du av vrickade thrillers som samtidigt är lika skärpta som en Slasher i "staden som aldrig sover"? Då är det "The New York Ripper" du ska se en gång för alla. Och en repris då och då sitter aldrig fel. Filmen blir aldrig gammal eller ointressant och Fulci hittade verkligen till kärnan i thrillers på samma sätt som han hittade kärnan i Horror.

En liten tabbe på Anchor Bays DVD-version sätter en scen i helt fel ordning - Den borde dyka upp under "villospårs-akten", men dyker upp sist i filmen. Under ett långt ögonblick tror man att mördaren faktiskt klarade sig och att de knep fel person. Men man märker också lika snart att scenen faktiskt har hamnat i fel sammanhang.

Det här är kort och gott en av Klassikerna. Att den numera är lika lättillänglig som "The Exorcist" är bara ett bevis på detta.

IDÉ : 96%

Fulci gjorde många omtalade och ökända filmer, men den här ligger högst på listan över de mest ökända.