• Luciano Pigozzi
• Charles Napier

• Tito Carpi

• Fausto Zuccoli

• Robert O. Ragland / Andrea Ridolfi

• 15 Juli 2004 - 14:29:03

Tycker man inte att en film är tillräckligt redlös, så kan man alltid försöka sig på att sitta igenom Antonio Margheritis "Alien From The Deep" med alla sinnen i säkert förvar. En mild förvirring kan uppstå över temat, eller så drabbas man som "snobbig cineast" av en psykos - Det som inte får plats i filmen försöker ändå Margheriti klämma in, och det är inte direkt någon väl maskerad hemlighet att det är "Aliens", "The Abyss" och liknande filmer som han har inspirerats järnet av.

I det här fallet får vi bad guys i form av ett bolag som sägs syssla med avfallshantering. Och de har kommit på idén att de lättast kan bli av med det genom att lassa ned det i en radioaktiv vulkan som hotar att ställa till med trubbel för alla som råkar befinna sig i närheten. "De" i det här fallet är ett bolag vid namn E-Chem som inte riktigt skyltar med vad de egentligen sysslar med. Dessa måste givetvis stoppas, och på plats är Greenpeaces utan tvekan främsta aktivister Jane och Lee som tänker avslöja E-Chems business för hela världen genom att filma deras påhitt. E-Chem blir inte så förtjusta när de får veta om det här och skickar därför ut sin spaningspatrull för att fimpa dem. Lee torskar dit, men Jane kommer undan med det filmade bevismaterialet.

Det blir en tuff tur genom djungeln med kulorna vinandes, men det vore inte mycket till film om hon inte kom undan. Men hon får hjälp av ormfarmaren Bob. (Och en sådan har ju något fördelaktigt till sitt förfogande när de gäller att skaka av sig baddies.) De två beslutar sig i alla fall för att rädda Lee från E-Chems klor. Bolagets boss, General Kovacs, hotar Lee med något riktigt dåligt om han inte får videobandet som Lee filmade.

Men det är ungefär då det börjar skita sig på fullaste allvar och inom en överskådlig tid gör sig en viss "alien" påmind. I vanlig ordning tror E-Chem att det är allt möjligt förutom just en utomjording. Förrän de fiskar upp en klo ur vattnet och inser att det inte är "en klippa eller något", d.v.s. Men vad fan kan man förvänta sig? Monstret har bott i vulkanen i absoluta evigheter och är ju inte glad över att ha blivit störd. Så då kan man ju förstå om den vill börja squisha folk. Räddningsaktionen på kraftverket förvandlas snart till en kamp på liv och död mot utomjordingen, och det är här "Aliens" och liknande filmer från den här fantasifulla eran gör sig påmind. Men Margheriti gör ändå något eget och charmigt av "någon annans" idéer. Det händer liksom något hela tiden, och tempot trappas upp avsevärt ungefär halvvägs igenom. Men man märker samtidigt begränsningarna när det kommer till "Aliens"-biten.

"Alien From The Deep" är i vilket fall en underhållande och karismatisk skräp-rulle som man inte kan avsky hur mycket man än skulle försöka. Det finns lite hederlig Gore och schysst monster-action i slutet även om det inte är storslaget eller minnesvärt på något sätt. Men söta Marina Guilia Cavalli springer åtminstone omkring i blöta underkläder då och då, och det gör ju inte saken sämre direkt.

IDÉ : 46%

Räckte det inte med de andra "Alien"-filmerna på 80-talet...? Antagligen inte, nej.

STORY : 64%