• Max Monteillet

• Daniel White

• 28 Mars 2013 - 14:43:03

• BD (Köpfilm)

Nu får det fan ta mig vara nog.

Nu får inte Jess Franco några fler chanser.

Och då har jag varit förstående nog och uppvisat ett Satans tålamod samt en välvilja som bara folk med diverse bokstäver kan uppvisa. Nej, det är ingen som har sagt att självinsikt måste vara smickrande alla gånger. Men de här grejerna tenderar att bli jävligt luriga på sina håll och kanter. Anta att "Faceless" och "Bloody Moon" hade varit den tionde respektive femtonde Franco-filmen i ordningen som man såg, och inte den första respektive andra. Hade det varit ett annat ljud i skällan då? Hade man kunnat ta in "Sadomania" med mer naiva ögon om den hade varit först istället? Eller hade man överhuvudtaget haft ett förlåtande sätt om det inte då och då hade dykt upp en pärla i stil med "Jack The Ripper" - Självklart precis när man är på väg att ge upp hoppet för fjärde gången? Det måste vara utstuderat och finurligt ordnat det här. En kartell av distron har ett schema - Nästa pärla släpps inte ut på marknaden förrän alla inblandande har släppt nio öken-rullar. Så vid nästa hopp-sinande tillfälle dyker då "Oasis Of The Zombies" upp som en oväntad nummer... Tjugoett. En avgörande tid efter just "Jack The Ripper" där man på fullt allvar började tro att man till slut hade klarat av eldprovet och fått med sig ett uppgraderat väderkorn för bra Franco-rullar - Som belöning för att man inte kuggade och svek. För att man stod ut. För att "Love Letters Of A Portuguese Nun" ju "inte var så tokig alls".

Jag vågar aldrig mer lita på mig själv. För jag har t.o.m. i svaga ögonblick trott att jag har blivit härdad. Men inte. "Oasis Of The Zombies" har sabbat allting igen. Jag fattar verkligen inte vad allting går ut på - Var finns Francos storhet? Vad är det som är så bra med "majoriteten av alla 200 filmer" som karln har spelat in? Jag försöker verkligen förstå. Men det går inte så bra. Efter 21 filmer blir man bara mer och mer bitter för att "ingenting händer". Och "Faceless" som jag älskar något kopiöst.

Enveten är Franco i alla fall. Det kan man inte säga något annat om. Av de riktigt gamla rävarna är det väl egentligen bara han (Och Argento.) kvar i branschen. Hela tre rullar inspelade år 2012?! Han börjar få upp farten igen verkar det som. (Som 82-åring!) Men att sedan få tag i filmerna (Om man nu skulle vilja det.) - Det är en helt annan femma.

Men "Oasis Of The Zombies" bådar inte gott ens från första början - En bild som ska etablera filmens miljö består av en stillbild på någon stad i öknen. Två tjejer är ute på en biltur i någon dammig avkrok och stannar till vid en oas där helt klart något "Tredje Riket"-relaterat delvis är begravt under sanden och de torra kvistarna från palmträden. Vi ser en målad metall-plåt med ett hakkors, en spindel i ett nät, någonting som prasslar i buskarna och så lite rostiga järnrör som sticker ut här och var. En av tjejerna försöker rycka loss ett gevär från all bråte, men innan de vet ordet av har någonting under sanden slitit tag i dem och... Jag antar att de blir mumsade på och att "någonting" i det här fallet är de Zombier som titeln utlovar.

Under Andra Världskriget fraktades ett lass med Nazi-guld genom området, men vid oasen gick det inte smidigare än att exakt samma sak hände som i Alfredo Rizzos "I Giardini Del Diavolo" från 1971... För det är den rullen som Franco klipper in långa action-scener från. Och nej - Än idag ser det inte snyggt ut. (Tänk då på Blu-ray där själva filmen är återgiven i 1080p och de inklippta snuttarna fortfarande ser sunkiga ut - Effekten blir som förr i tiden när man satt och zappade mellan två kanaler och försökte se två filmer samtidigt - En äldre och en nyare.) Hur som helst ska det föreställa att den tyska styrkan blir utplånad av de allierade.

Mr. Blabert - En av de allierade klarar sig nätt och jämnt och blir räddad av en Sheik. Blabert får sedan ihop det med Sheikens granna dotter. Och hon föder senare en son som får heta Robert. Som i sin tur, i London ett par decennier senare, får höra att farsan har blivit mördad. Fler personer är nämligen intresserade av att lägga vantarna på guldet, t.ex. Kurt som kommer över Blaberts hemliga karta. Men Robert beslutar sig för att själv leta upp guldet med hjälp av ett gäng polers. (Hade det inte varit rätt kul om han hade hetat Blåbert i efternamn istället?)

Sagt och gjort. Iväg drar de. Och alla lyckas hamna i exakt samma sandgrop där de slår upp tälten. Innan Zombierna dyker upp. Vad i helsefyr var det här för något tjackat Scheisse, Franco? En halv dödskalle pyntad med ett emalj-öga, lite hår och köttslamsor och som sedan visas i närbild under ett par sekunder? Inte en gång. (Så klart när det är Franco i farten.) Jag tror den dök upp i fem klipp. Zombierna är vanliga gubbar med mer eller mindre sofistikerad make-up - Marty Feldmans zombiefierade yngre brorsa vinglar förbi ett par-tre gånger. En uppfuckad Ringo Starr likaså. Knutby-pastorn efter ca. trettio års legendariskt tungt blandmissbruk samt total likgiltighet inför begreppet "personlig hygien". Och en kille som antagligen (Läs: inte alls) inspirerade George A. Romero till Henry Creedlows look i "Bruiser".

Franco varvar så klart allt detta med bilderna på hakkors-plåten, spindeln i nätet, palmträden, järnrören och de torra kvistarna ifall vi skulle råka glömma dem för tionde gången. (Det verkar som om han har använt sig av det här tricket mer än en gång.) En riktig Gore-sekvens utförs också på ett riktigt billigt sätt... Eller... Om det där är en Gore-scen, så är det Djur-Snuff att köpa kotletter i charken och se när de sågar till dem från köttstycket. Det är ibland som en Powerpoint-presentation som har hakat upp sig. Det finns ingenting i illusionerna som håller samman händelser heller. Man känner igen de två sanddynerna direkt när man väl har sett dem en gång. När en av karaktärerna säger att de snart är framme och att det är bara tio minuters färd kvar, så ser man riktigt i nästa scen att de bara har flyttat jeepen femton meter. Samma när någon klättrar uppför samma jävla sanddyn och det klipps till en scen där han vinglar och rullar nedför den igen. Tanken var säkert att det ska föreställa att han har gått i öknen en längre tid och är på gränsen att säcka ihop av utmattning, men det ser verkligen bara ut som han klättrade upp och ångrade sig.

Det är ungefär nu man får en s.k. "moment of clarity" och börjar inse hur allvarligt och illa ställt det egentligen är. Man får andas i en papperspåse och göra en rejäl ansträngning inför sitt inre för att hamna i fas igen. För filmer som "Oasis Of The Zombies" lurar in en i en trång gränd där man sedan blir rånad och misshandlad - Rånad på sin mentala energi, sitt hopp och sin stolthet (Om man nu råkar ha någon.) och misshandlad med cinematiska knogjärn. Det känns inte bra den här gången heller. Vad ska man behöva ta till för att återhämtningsprocessen ska bli så smärtfri som möjlig?

Ja, jag vet inte riktigt vad som är vad, eller vad man ska leta efter för att själv få någon sorts behållning av filmen. Musiken hjälper inte. Alls. Den låter oftast som en serie slumpmässiga toner och ibland får kompositören ett anfall och drar näven över tangenterna i ren ilska när han inser att stycket fortfarande inte är tillräckligt utdraget för vissa av filmens scener.

Förmildrande drag, var det ju...

Det är rätt schysst "Mellanöstern"-atmos i rullen. (När Franco använder sig av eget filmat material, d.v.s.) Och några av tjejerna är ruskigt fina. Och... Zombierna har onekligen en egen stil.

Men nu har skeppet lastat med Franco-rullar brunnit och sjunkit... Jag skiter i om han så gör en uppföljare till "Faceless"... Fast det där med "att inte ge hans rullar fler chanser" har jag i och för sig sagt och tänkt förr. Men å andra sidan - Ingen av de tidigare filmerna var "Oasis Of The Zombies".

IDÉ : 44%

För lite - För sent. Faktum är att Mästaren redan hade visat världen hur man gör riktiga Zombie-rullar...

STORY : 29%

...Och här är det bara miljön som är "ny". Handlingen är verkligen ingenting som motiverar en 85 minuter lång film.

REGI : 56%

Jess Franco lyckas inte hålla ihop den här filmen heller.

FOTO : 66%

Ja, det är väl här man får ge filmen lite beröm - Max Monteillet som fotade "La Morte Vivante" och "Zombie Lake" fotar åtminstone ställen som genererar en bra stämning.

SKÅDESPELERI : 43%

Några av dem ger t.o.m. intrycket av att de är närvarande i scenerna.

MUSIK : 32%

Garanterat ingen av Daniel Whites bästa scores. (Han gjorde 137 stycken under sin nästan 50 år långa karriär.) Det är givetvis en uppskattning. (Men film-musiken i exempelvis "Zombie Lake" är eoners musicerande bättre.)

TEMPO : 42%

"Vad fan, du återanvänder ju samma snuttar femtioelva gånger.", var nog inget som Franco sa till klipparen Claude Gros. Det höjer i vilket fall inte tempot i filmen.

ATMOSFÄR : 52%

Synd bara att stämningen som bilderna försöker bygga upp förstörs av klippningen, bildspråkets hicka, den något flummiga regin och...

UTFÖRANDE : 43%

...hela "Mañana, mañana"-inställningen som produktions-teamet verkar ha fått en ytterst smittsam släng av.

REPRISVÄRDE : 25%

En repris lär inte hända alltför snart. Och tänk då att det finns en film till som mer eller mindre redan är en repris - Bara det att Franco klippte in lite andra scener. Självklart heter den också (?!) "La Tumba De Los Muertos Vivientes" på spanska, men släpptes ett år senare.

Ja, en del av utomhusscenerna, då.

Zombierna har väl i alla fall en sorts fulsnygg charm som... Man är glad om man slipper se igen...

Kunde jag inte bara ha hållit mig till "Faceless", "Bloody Moon", "Jack The Ripper", "Love Letters Of A Portuguese Nun" och "Vampyros Lesbos" samt fortsatt att leva i en fantasivärld?