• Kevin Gates

• George Carpenter

• Pete Renton

• 19 Mars 2013 - 19:29:26

• BD (Köpfilm)

I. The Zombie Diaries (2006)

Eller "Zombie Diaries 2: World Of The Dead". Vi kan så klart inte säga A utan att säga B när det blir så här. Så det blir ett par små Spoilers för ettan i denna textsörja. Men vi kan börja med att säga att "World" fortfarande består av ett par av Englands värre "Deliverance"-avkrokar med ungefär lika sympatiska människor som de som ville att man skulle skrika som en gris. De få som har överlevt, d.v.s. För de övriga 99,9% av befolkningen består av Zombier som faktiskt framstår som "the good guys" i sammanhanget. Det är ändå otroligt vad genren har utvecklats. Men kolla inte alltför suktande och drömmande på en av film-postrarna med förfallna höghus i bakgrunden och elit-soldater utrustade med riktigt tunga Waffen, för det blir bara det snart skralt beväpnade förband som man får stifta bekantskap med i filmens intro. På landsbygden i Hertfordshire. (Där även delar av ettan filmades.) Jag vet också att omslaget till bl.a. den Skandinaviska DVD/BD-utgåvan mer eller mindre lovar att filmen ska vara som spelet "Fallout 3" fast med Zombier, men försök glömma den - Gärna jävligt direkt.

Det har gått runt fyra månader sedan pandemin bröt ut, och inte ett skit har blivit bättre sedan dess. Det har dessutom hunnit snöa. Ström? Glöm det. Käk? Hoppas du har lärt dig att älska den sista världens motsvarighet till regimens fläskkorv och rotmos. Andra människor? Inga som man inte vill blåsa skallen av. För under dessa månader har dessvärre karaktärerna Goke och Manny från ettan överlevt, så då vet man att med såna bundisar så vill man hellre pola med pers som kommer att försöka bita en efter första artighetsfrasen. Man har bara undrat varför inte någon mer i Gokes sär-gäng har fått för sig att spänna på en Zombie-brud när-- Jaha, och där hade vi det, ja... Hur grips man ens av ingivelsen...? Nu har liksom "The Zombie Diaries" täckt in allting i den omänskliga naturen. Lite sådär att "man tager vad man haver" utan alltför många samvets-triggade tankar kring huruvida det är nekrofili eller våldtäkt som man utövar medans man pökar på. Eller om man likt andra samhälls-parasiter kan skylla på att Zombien klädde sig utmanande och bad om det?

Hur fanen kom jag in på det här till att börja med?

Jo, genom att våldtäkten råkar vara en av filmens två starkaste s.k. "shock values" och som man minns främst. (Logiskt värre med föga mysiga scener som man minns som föga mysiga.) Som tur är får man inte se "något", utan det är-- Tanken som räknas...?! Men utöver dessa i Horror viktiga komponenter i form av "shock values", så är det inte så att "World Of The Dead" i sig har något reellt som kan ses som en vidareutveckling av den då fem år gamla föregångaren. Inte när det tjafsas om saker som "handling" och "originalitet". För den tar "Sequelitis" ofta och effektivt kål på. (Om nu inte filmen heter "The Human Centipede II (Full Sequence)".) Den andra biten "shock value" är en scen som inte heller den föll BBFC i smaken, och som också är helvetiskt elaksinnad samt inte alls mysig. Men resten har som sagt inte riktigt samma genomslagskraft som själva inramningen hade i originalet - Världen är uppfuckad bortom all räddning, och det räcker långt som en skräckupplevelse i sig.

Så "The Zombie Diaries" släpptes 2006. Och uppföljaren 2011. Ibland hjälper det inte att vara tidigt ute. Under dessa fem år har en annan franchise hunnit dyka upp på pallen och rycka åt sig guldpokalen. Jag tänker givetvis på "[REC]" igen som en milstolpe bestående av tre riktigt solida rullar nu. (2013) Men detta satte nog Kevin Gates och Michael Bartlett i en prekär sits när en fortsättning skulle spelas in och "[REC] 3" redan var på väg. För de hade ju mer att berätta om vad som händer i landet efter några månaders permanent undantagstillstånd. Samtidigt ville de antagligen se till att inte låna alltför mycket från t.ex. "28 Days Later".

"World Of The Dead" följer ett gäng soldater och några civila som tillfälligt har barrikaderat sig på en militärförläggning. Några överlevande har också lyckats hålla sig undan Zombiernas kärleksbett, men det sista hoppet har börjat sina eftersom alla egentligen bara går och väntar på ett större angrepp. Och man vet aldrig vem som har hunnit bli infekterad. Men oftast är det ju den "mänskliga faktorn" som ställer till det. Så även denna gång. Och 999 Zombier på 1 vanlig dödlig brukar innebära en del svårigheter. Men lite hopp tändes lite tidigare när förläggningen via den enda fungerande kommunikations-länken tog emot ett meddelande från en annan militärbas som ligger någonstans på kusten. Det sägs att militären kommer att riva av någonting som kallas för "Operation Inferno", vilket har gett upphov till den alldeles fantastiska idén: "Lämna Storbritannien och ta sig till Rotterdam med båtarna som når kusten om ett par dagar."

Efter det nattliga och mest ödesdigra Zombie-anfallet beslutar sig de överlevande så klart för att försöka ta sig till basen och vidare till säkerhet på kontinenten. Men hur bra tror ni att det går? Och speciellt i ett område där Goke och company håller "ordning"?

I en uppföljare börjar man så klart leta efter grejer som är bättre, men ofta blir man bara påmind om det som är sämre. Givetvis känns det från första början som om filmerna hänger ihop på andra sätt än bara genom de återvändande karaktärerna. (Förutom en som är utbytt mot en annan skådis och vars bakgrundshistoria man måste ha sett ettan för att fatta till viss del.) Närvarokänslan är fortfarande väl sammanhållen. Det känns verkligen som att de få som är vid liv är utlämnade till sitt öde. Skådisarna är fortfarande snorbra och levererar dialogen på ett naturligt sätt. Och handlingen... Visst. Med bara en enda filmande karaktär blir det en något jämnare struktur med en mer hållbar "found footage"-känsla. (Och här finns det ju inga andra gäng att följa längre.) Det är bara introt med en liten flickas sämsta födelsedag någonsin som någon annan har filmat. (Som filmaren berättar att de i sin tur hittade. Vilket betyder att det filmades strax efter att epidemin bröt ut.) Och då och då visas snuttar som får sin förklaring i slutet.

Man märker dessvärre inte av den dubbelt så höga budgeten som "World Of The Deads" producenter fick till sitt förfogande. Stålarna har då inte spenderats alltför generöst på blodslafs, vilket är synd. Men ändå får man en beskärd del headshots och köttmumsande. Eller så är det skitdyrt att filma med "Night Vision", vilket det finns mycket mer av den här gången. Man får i alla fall tacka Gates och Bartlett för att de åtminstone är konsekventa med "dagböckerna" - Det är enbart bra att uppföljaren inte gör någon helomvändning genom att försöka vara putslustig, eller att den bara inte slängdes ihop för att ett par idéer blev över från originalet. Slutet har en lite märklig twist när den under de sista minuterna övergår till att vara en "vanlig" film. Men en del feta frågetecken blir kvar. Det är svårt att se hur storyn skulle kunna fortsätta på brittisk mark efter "Operation Inferno". Man vill alltid veta lite mer.

Nu är det ju förvisso på IMDb, men där står det just nu (Mars 2013.) att en "The Zombie Diaries: Origins" är planerad för 2014. Den är lite sur att börja längta efter av ett par orsaker. Men kanske kan Bartlett och Gates komma på något som förlänger livet för de odöda ytterligare.

"...I wake up, this was a dream, I drink my beer / But then I see a Zombie killin', I know I must die!"

IDÉ : 82%

Aha-upplevelsen kring liknande filmer har "redan" börjat blekna eftersom det verkar bli svårt att komma på minnesvärda variationer på temat.

STORY : 73%

Betydligt mindre intressant än i ettan eftersom "nyhetens behag" har kommit och gått, men fortfarande schysst ur ett "Survival Horror"-perspektiv. Det finns en del scener som lappar till en och "Vi måste klara oss"-känslan är intakt.

REGI : 84%

Jaha. Dags för lite slappt CTRL+C / CTRL+V:ande från föregående text -> Jodå - Visst är hela "in media res"-prylen väldigt övertygande. Men "[REC]" gjorde det bättre. Helt solklart är det att Michael Bartlett kan regissera skräck.

FOTO : 73%

Engelska landsbygden, återigen, med digitala videokameror... Så... Så extatiskt tilltalande är det ju inte. (Om man nu inte helt plötsligt har börjat tycka att miljöerna är det vackraste som finns.) I pissväder med snöslask, dessutom.

SKÅDESPELERI : 83%

Överraskande bra på alla fronter. Igen.

MUSIK : 52%

Under sluttexterna, bara. (Eller så märker man den bara inte. Men det finns inget soundtrack att snacka om den här gången heller.)

TEMPO : 85%

Ett par scener ligger farligt nära utfyllnadens gräns, men det är bra fart i rullen för övrigt.

ATMOSFÄR : 68%

Exakt som i originalet. Mer "CTRL+C / CTRL+V"-action -> Kan du hålla blicken på T.V.-rutan i en och en halv timme (Man kan missa en del viktiga detaljer om man blinkar för länge.) och inte är trött på "dokumentär"-plojen, så kan du nog leva dig in i filmen med ganska stor framgång.

UTFÖRANDE : 76%

Det är som sagt svårt att se vart den extra halv-millen pund gick. Men allt blir ju i och för sig dyrare med åren. Lika välgjord som originalet är filmen i alla fall.

REPRISVÄRDE : 60%