• Pablo Rosso

• Mikel Salas

• 19 Februari 2013 - 15:20:57

• BD (Köpfilm)

I. Rec (2007)
II. Rec 2 (2009)

Det tog sitt lilla tag, men till slut släpptes den efter diverse teasers samt hoppingivande bilder och rykten. "[REC]³: Génesis" är alltså, som den upphöjda trean hintar om, den tredje filmen i "[REC]"-serien även om detta är en renodlad prequel och trots att dess händelser utspelas under samma kväll / natt som den första filmen. (Och tydligen även efter den andra rullen.) Handlingen är så simpel att man nästan skäms över att "behöva" sammanfatta första tredjedelen av filmen - Någon snubbe har fått uppgiften att dokumentera bröllopet mellan Kolda och Clara. Närvarande på herrgården där bröllopet äger rum är "Farbror" som tidigare under dagen blev biten i handen av en hund... Och gissa vilken hund det var? Om du för allt i världen inte kan gissa - Kolla på "[REC]" igen. Som tittare vet man ju direkt att "Farbror" kommer att balla ur förr eller senare då han redan verkar lite disträ och dessutom har en lite glansig blick trots att han bara har gått på det första glaset. Och visst - Under de värsta festligheterna framåt midnatt och efter en ofrivillig tupplur blir han betydligt piggare och anfaller en kvinna genom att ta ett rejält bett ur hennes hals. Hon blöder och kolar... Men börjar leva igen...! Panik bryter ut, och killen med kameran följer ett par av de bekanta medan de försöker fly och överleva blodbadet och kaoset.

Så det är i stort sett samma film igen fast på en lyxig herrgård?

Inte direkt... Och... Det är väl det som är problemet - Beroende på hur man ser det, så klart.

För den som älskade de två första filmerna kan nog tycka att trean gör sitt bästa för att testa ens tålamod och avvika från formeln som sattes från början - "Génesis" rullar nämligen inte i de föregående filmernas hjulspår eftersom det i det här fallet hade varit mer eller mindre omöjligt. "Grejen" med den handhållna kameran slungas våldsamt ut ur handlingen redan halvvägs in i historien när kamera-snubbens filmkamera förstörs på Zombiernas partaj. Istället är resten av filmen som en mer traditionell Zombie-rulle med ypperliga Gore-FX (Och lite fin motorsågs-action till tonerna av Banda Sonoras "Eloise"!) och lite subtila och trevliga hintar till den första filmen. Många frågetecken rätas ut i slutet och det är smart påkommet hur del tre länkas tillbaks till originalet. Det komiska som det finns inslag av här och var kan och har skapat ilska bland de som tycker att "humor" inte hör hemma i "[REC]s" värld, men tack och lov hålls det på en ganska så lågmäld nivå. Det går aldrig överstyr. (Som tur är det väl då.) Men visst kan man erkänna att det förtar en hel del av intensiteten. Och det är just detta som filmen verkar ha fått mest kritik för.

Så vad finns här för de mest inbitna fansen och speciellt de som slukar allt i underhållningsväg som har Zombier? En redigt aggro rulle som utspelas i en lite ovanlig och oväntad miljö. En Señorita i blodig bröllopsklänning och som decimerar Zombier med motorsåg. En jävla najs twist på slutet som inte pissar på slutet i "[REC]²". Story-elementen kanske inte är de mest originella i genren, men de knyter i alla fall ihop en del av galenskaperna som de här krokarna har drabbats av. "[REC]" hade en kamera. "[REC]²" hade... Två? "[REC]³" har inte en enda fungerande i slutet. Man kanske kan undra hur man döper en film till "[REC]" om den ändå inte tänker flyta på med "försäljningsargumenten" från föregångarna, men när man väl ser filmen, så inser man att storyn hade varit otroligt slut och över när "huvudkameran" pajar. Det finns andra karaktärer som hade kunnat filma vidare under vissa stunder, men man skulle kunna säga att de drabbas av lite otur. Och även då hade man inte kunnat placera en del scener i sitt rätta sammanhang utan förklarande mellanscener. Så mycket mer komplicerat det hade inte kunnat bli utan oönskade konsekvenser.

Som ett stort fan av "[REC]" vågar jag ändå rekommendera denna del varmt för de som har längtat efter mer i samma "universum" - Detta p.g.a. att filmen inte sviker sina rötter helt och hållet. Någon var tvunget att förändras på vägen, för ännu en film med exakt samma upplägg hade inte gjort något starkare intryck. Men det finns inte så svåra bastardiseringar och så mycket utsvävningar att det hela blir oigenkänneligt. Detta är trots allt en prequel och inte en pusselbit till del två. Paco Plaza lyckades i mitt tycke att gjuta lite mer liv i ett koncept som lätt hade kunnat bli en lång rad tråkiga upprepningar. Det finns andra liknande filmer redan efter succén med den första, lite mer udda varianter som "Zombie Diaries"-filmerna samt Romeros bidrag. Så ett par annorlunda grepp var nödvändigt för att sticka ut i mängden. (Det kunde ha blivit djävulskt mycket sämre.) Medan jag anser att originalet är klart bäst med redig marginal, så har denna lite allt möjligt och mer av det i mixen. I alla fall tillräckligt för att den fortfarande ska kunna "få" kalla sig för en "[REC]"-film. Speciellt i akt ett.

Och då är det väl bara att fortsätta vänta ännu mer ivrigt på Jaume Balaguerós "Grand Finale" i fjärde delen "[REC]: Apocalipsis". Som för allas bästa förhoppningsvis inte kommer att ha en endaste gnutta humor. Det är då det blir "som omväxling" igen. Det är ingen Spoiler, men de övernaturliga aspekterna från de två första delarna kan nog bli väldigt svåra att komma ifrån. Inte för att det behövs eftersom de tillförde Zombie-genren något nytt, men det kan bli intressant att se hur Balagueró och / eller Plaza kan utveckla det. Och som sagt - Man kan inte ändra så mycket på något att det inte längre går att känna igen. (Om man inte byter namn på filmen helt i så fall.) Och det här är en för viktig serie för att sluta "så här" eller ta en mer renodlad "Splatter-komedi"-väg. Dels finns det redan för många, och dels behöver inte "[REC]" förvandlas till detta.

Så klura över ett par grejer - Om du bara måste se alla delar i serien, så fattar jag inte varför och om du tvekar så länge att du hinner läsa det här. Om du kräver att även denna del ska vara som ettan, så kommer du att bli rätt så besviken på vägen. Men om du älskar Zombie-rullar, eller snarare filmer med legioner pers som drabbas av någon variant av "The Rage Virus", så kommer "[REC]³: Génesis" att gå fram väl. Den har liksom allt man kan begära.

IDÉ : 94%

Jag sa det om "[REC]" redan, och jag kan nästan säga samma sak igen: “Filmens byggstenar är i och för sig inte unika, men kombinationen av dem känns så.” - Byt bara ut ordet "unik" mot "originell".

STORY : 90%

Ett nygift pars lyckligaste dag... Klart det blir en fin story av det!

REGI : 90%

Fortfarande helt oklanderlig. Det verkar som Paco Plaza har hittat och lyckats hålla kvar formen. Sabba inte det här nu.

FOTO : 91%

Hälften "skakig kamera"-action av absoluta världsklass, och resten är "bara" dynamisk Horror. Men Pablo Rosso är i alla fall fortfarande fotograf.

SKÅDESPELERI : 98%

Lite mer karaktärisering den här gången av de två huvudpersonerna. Det hinns fortfarande inte med alltför avancerade uppbyggnader av ett persongalleri, så skådespeleriet är helt beroende av att skådisarna kan förmedla panik, rädsla och sorg.

MUSIK : 85%

Några riktigt horribla örhängen, men det är klart att de passar på ett bröllop.

TEMPO : 95%

Lugnet före stormen när karaktärerna introduceras och allt är frid och fröjd. Och sedan ett redlöst rabalder. Att filmen ändrar karaktär halvvägs sänker inte tempot det allra minsta. (Ja, det går undan.)

ATMOSFÄR : 92%

Tvådelad, alltså. Men ruskigt snyggt konstruerad. Man saknar inte "repriser" på grejer från de två första rullarna.

Att det stundtals blev så här jävla bra - Tredje gången gillt?