• Maurizio Costanzo
• Antonio Avati

• Franco Delli Colli

• Riz Ortolani

• 15 Februari 2013 - 08:32:29

• DVD-rip

Pupi Avatis Giallo-liknande skräckfilmer har alltid det där extra allt som gör att de dröjer sig kvar i minnet väldigt länge och väldigt enträget. Även om Avati har fortsatt att göra filmer i ett raskt tempo fram tills nu (10-talet.), så har ingen hittills genererat samma varma rekommendationer ute i sfärerna som t.ex. "The House With Laughing Windows" eller denna orättvist bortglömda / relativt osedda pärla - "Zeder" a.k.a. "Revenge Of The Dead". (Men låt inte den sistnämnda titeln lura en för mycket. "Revenge Of The Dead" kunde lika gärna "Dracula" heta i det avseendet.) Jag tror annars inte att det går att hitta en enda negativ recension av "Zeder" ute på nätet. Dock en rad mer eller mindre hemlighetsfulla sådana. Detta på grund av en giltig orsak.

Stefano får en begagnad elektrisk skrivmaskin av sin tjej som present för att de har varit förlovade i ett år. När han börjar knacka på sin nya roman och omedelbart får slut på bläck får han för sig att undersöka färgbandet närmare. Visst är det slitet och använt. Men på det hittar han en kuslig story som någon alltså tidigare har skrivit på samma maskin. Han skriver av det och inser att han har hela upplägget klart till sin nästa roman. Stefano passar på att kolla så att ingen redan har sålt storyn eftersom tillfället är lite för bra för att pissas bort. Det visar sig att handlingen faktiskt har en koppling till en bisarr händelse som utspelades på 50-talet. (I filmens inledning och som man inte fattar mycket av till en början.) En vetenskapsman vid namn Paolo Zeder upptäckte något sensationellt som sedan av allt att döma tystades ned. Något hände. Eller hur var det? Vad Stefano givetvis inte inser i sin iver är att han nystar i ett mysterium som sätter igång en händelse av diverse överraskningar - Överraskningar som eskalerar i obehag samtidigt som han själv hamnar i direkt livsfara. Snart undrar han också om han själv inte håller på att bli tokig när saker och ting inte är vad de verkar och folk runt honom börjar bete sig konstigt. Men så får han en lysande idé.

"Zeder" är en av de där filmerna som är så otroligt lätta att spoila eftersom en känd författare mer eller mindre snodde "grejen" med filmen till sin egen roman. I finalens gruvliga twist märker man klart och tydligt att det är snott, och det räcker tyvärr att man vet vilken roman det handlar om för att slutet ska tappa sin chock-effekt. Synd är det väl då att nämnda romans titel nämns i flertalet "spoiler-fria" recensioner. Men förhoppningsvis har man inte läst boken (Eller sett filmen som baseras på den.), och då är det ju lugnt. Kanske hajar man till några sekunder innan slutet och då är det ju ingen skada skedd.

"Zeder" är trots sitt ursprung och tidsanda ganska tunn på våld och gegga, men här är det stämningen som är halva grejen. Filmen är laddad med obehagliga bilder och kusliga scener där det är en ordentlig utmaning att försöka sitta still. Storyn i sig är också i en klass för sig - Man gissar och har sig, samt blir förbluffad över vändningarna och hur t.o.m. till synes betydelselösa ledtrådar till slut passar in. Som tittare vet man ungefär lika mycket som Stefano, men det är möjligt att vi inser något tidigare att det här inte kommer att sluta som han tror och hoppas på. Det är otroligt smart berättat hela vägen. Och som inte det vore nog, så finns det i "Zeder" lite element som man bara ser i de bästa Gialli. Resultatet är ännu en Eurohorror-juvel som man tyvärr inte kan prata för mycket om. Den måste verkligen upplevas självmant av var och envar.

Jag skulle annars våga påstå att den här filmen är två saker: Underskattad och undervärderad. Och någonstans på vägen glömdes den bort i och med att den italienska skräckfilmsindustrin redan framåt mitten av 80-talet var på väg mot en alltför tidig domedag. Men här finns ingen föraning om att något var på väg åt fel håll. Tvärtom lyckas Avati injicera lite nytt blod i en genre som man känner igen från första början. Så visst är det en originell rulle som kommer att hemsöka dina tankar bra länge, och förmodligen är det även den film som egenhändigt förlängde genrens livslängd. "Zeder" är kort och gott för viktig för att missas. Kanske var den för nyskapande och unik när den dök upp. Kanske passade den inte i något fack. Tacka fan för det.

Klassiskt "trippel-A"-skit, som det kanske heter.

Och i samband med det, så finns det lite skitdåliga nyheter för de som likt mig hipp som happ får för sig att se filmen efter interna påtryckningar - Inte nog med att DVD:n är "Out Of Print" sedan bra länge (Släpptes den i hela 50 ex, eller vad?), utan den börjar bli riktigt sur att lokalisera (ny) i dessa tider (2013). Och ingen snål jävel är villig att släppa den på nytt p.g.a. "bristande intresse" från allmänheten. Bristande smarthet från industrin, snarare. Väx upp, era jävla töntar och ut med den på DVD eller BD nu. Efter att ha försökt beställa den från fler ställen än jag orkar räkna upp eller erkänna namnet på, så gav jag upp efter lika många försök. Slutsåld både här och där. Slutsåld överallt. Borttagen från sortimentet hos "huvud-leverantören" som den back-stabber han nu är. Det är då man i ett svagsint ögonblick säger: "All right. Kalla mig ett perverst svin med högst tvivelaktig moral, men hur ligger vi till med torrents?" Noll träffar. "Menade du “Hotel Zeder Garni Tour”?" Ja, det är väl klart som fan att jag gjorde. Tänkte precis boka en svit där och supa ned mig eftersom "Zeder" inte finns att köpa i affär'n. Men till slut dök den upp i sökningarna på någon torrent-sajt - "Zeder (1983).avi". Ingen beskrivning. Och som alla i livets hårda skola härdade Pontén-fans där ute vet, så behöver inte en torrent vara det den utger sig för att vara. Men här hade vi i alla fall rätt titel och rätt år. Och rimlig filstorlek. Kanske skulle turen äntligen vända nu trots att man en gång motvilligt tog farväl av DC++.

Och det gick smidigt? Jadå - Om man tycker att det är smidigt att ha igång torrent-klienten varje kväll under närmare två veckors tid och man inte tycker att 99,7% av en nedtankad torrent är så irriterande efter några nätter att man kan tänka sig att anfalla nästa Jehovas Vittne med diverse vassa tillhyggen. (Inte om de ringer på dörren, utan vilket Jehovas Vittne som helst.) Men så långt behövde det tyvärr inte gå.

Vad kan jag säga? När det kommer till kritan, så är det betydligt bättre att se "Zeder" än att inte se den. Den är en fängslande paus från resten av världen. Hade den funnits att köpa lika enkelt som t.o.m. jävla "Black Magic Rites" som praktiskt taget ligger i kundkorgen så fort man går in på t.ex. Discshop, så hade man inte behövt slå sig in på de internationella brottens snåriga bana. Kolla nu så de gjorde, etc.

IDÉ : 95%

Bara ett propert geni klarar av att få med allt som ryms i "Zeder".

STORY : 94%

Ur en enkel idé vävs en story fram som är så bra att du anar inte...

REGI : 95%

Kan man inte lita på Puppe, vem kan man då lita på?

FOTO : 86%

Stefano besöker en lång rad platser som bäst funkar som bränsle åt ens vassaste mardrömmar.

SKÅDESPELERI : 90%

Gabriele Lavia har kanske spelat sympatiska snubbar förr, men det verkar ändå inte som det är vardagsmat.

MUSIK : 75%

Jo, men det fanns...! Av ingen annan än Riz Ortolani! "Tyvärr" är det inga av hans bästa kompositioner.

Det sker något kusligt och intressant hela tiden vilket gör att man måste få veta vad allt betyder och hur allt hänger ihop. Inga döda sekunder, alltså.

ATMOSFÄR : 91%

Se filmen fram tills Stefano hittar texten på skrivmaskinens färgband några minuter in i rullen - Sedan sitter du garanterat som klistrad.

UTFÖRANDE : 93%

En riktig aha-upplevelse. Så länge ingen spoilar twisten för en - Och speciellt då den allra sista scenen som plankades rakt av till den där andra filmen som vi inte nämner här.

REPRISVÄRDE : 93%

När man sett filmen en gång blir man lack på att någon så skamlöst kunde få för sig att rippa "grejen" med storyn. Men man kommer definitivt att vilja påminna sig själv om vilken bra rulle "Zeder" är då och då.

Pusselbitarna i berättelsen och dess ihopmatchande i berättandet är i världsklass.

Allt annat... Det är inget att tjafsa om.

Tillgängligheten. Vad i helvete.