2009------------
2010------------
2011----------14
2012--636-

I. The Human Centipede (2009)

"It's a film...! “The Human Centipede” is just a fucking film!!"

Det verkar som om cirkeln sluts... Eller att historien upprepar sig. Och då syftar jag än så länge inte på att uppföljare sällan gör originalet rättvisa eller något sådant, utan det faktum att man tjugo-Satans-hundraelva fortfarande måste nöja sig med att se på en censurerad film innan den ens har lämnat piratmarknaden...?! Och det känns fortfarande lika skadligt och nedvärderande som det gjorde under "Studio S"- och "Öholm"-eran. Fast då var ju de rätta piratkopiorna oklippta. Så inte ens det blev rätt. Allt detta bara för att något skinntorrt gammalt rövhål någonstans med för mycket att säga till om har "tyckt och tänkt" kring extrem-film och dragit slutsatsen att censur alltid är den rätta och enda vägen att gå. Det går så klart aldrig att lista ut vad fegheten bottnar i. Men "de" tror väl fortfarande att man kan bli så starkt påverkad av en film att ens känslor, tankar och värderingar förändras till det sämre och att man börjar begå diverse handlingar som är åt det olagliga hållet. Ja, just det - Man kan bli förråad också på köpet. Man kan inte säga så mycket vettigt om detta nu heller. Det är bara det att det nu låter det helt plötsligt som en riktigt bra idé att sy ihop filmcensorer - Mun mot anus.

Vilket lustigt nog påminner om en film som lyckades orsaka väldans rabalder för ett par år sedan (2009) - "The Human Centipede". Filmen hann inte ens ut på någon marknad ordentligt förrän regissören och författaren Tom Six hade börjat klura järnet på hur han ska kunna överträffa sitt egendomliga original och samtidigt ruska om de som tyckte att den var för tam. Det var som vanligt folk som inte hade sett filmen som gapade mest och högst. Och det kanske är så att alla negativa reaktioner, hatiska utbrott och hot bidrog till att utforma uppföljarens förvecklingar och innehåll. Six sa redan tidigt att uppföljaren kommer att visa allt som folk "trodde" visades i ettan och att ettan skulle likna "My Little Pony" i jämförelse. Och visst höll han vad han lovade.

"The Human Centipede II (Full Sequence)" heter alltså kladd- och klet-kalaset. Redan när filmen börjar med en repris på den sista scenen från ettan, så har Six lyckats undvika uppföljar-fällan nr. ett genom att gå i en helt annan riktning än vad som hade varit "naturligt" i sammanhanget. (Vilket hade varit att göra en kopia och tvinga ned den i föregångarens fack.) I del två är nämligen originalet bara en film som huvudpersonen Martin Lomax är fullkomligt fixerad vid. Martin jobbar som säkerhetsvakt i ett av Londons mer sunkiga och minst besökta parkeringshus. Där sitter han isolerad dagarna i ända och glor fascinerat på "The Human Centipede" om och om igen på en laptop. Besattheten är av både medicinsk och sexuell art, och ibland åker sandpappret fram när det är dags för en liten runk - Sandpapper runt kuken för att det ska svida lite också och för att smärta återuppbygger karaktär samt fungerar som en trampolin ur något traumatiskt. Det brukar fungera sådär.

Men snart inser man varför Martin inte är riktigt som alla andra. Fortfarande i 40-årsåldern bor han hos sin dominanta och psykotiska morsa som aldrig säger ett enda snällt ord till honom. Martins farsa sitter i fängelse, vilket morsan har gett Martin skulden för. Vi får aldrig veta exakt vad som har hänt kring just detta, men sexuella övergrepp går som en signalröd tråd genom hela filmen. Martins tafsande (!) psykiatriker tror att fixeringen vid tusenfotingar beror på att tusenfotingar är "aggressiva djur" och att Martin har en aggressiv längtan efter att få skada levande varelser. Martin har en tusenfoting som husdjur, men nu har alltså fixeringen vid filmen gett honom en idé om en egen mänsklig variant. Som om inte detta var nog, så lider Martin av svår astma, dålig syn, något mentalt handikapp och sjuklig fetma. Och inte blir tillvaron bättre av att grannen misshandlar honom utan någon direkt orsak och att folk överallt är allmänt otrevliga. Att den här snubben kommer att brisera som en bomb vid något tillfälle är bara något man går och väntar på. Och visst blir det så. (Allt annat hade varit konstigt.)

Tom Six bevisar att han är mycket mer än en filmskapare som bara har ett trick på lager och som han gärna återupprepar. "The Human Centipede II (Full Sequence)" är som en parallell-film till originalet istället för en vanlig uppföljare som ska finnas för igenkänningsfaktorns skull. Redan från ruta ett sätter Six de nya spelreglerna på pränt, och han viker inte ifrån dem för att det möjligen hade blivit enklare att sälja konceptet till antingen fans eller kritiker. Hela inramningen är annars intressant eftersom filmen samtidigt som den frossar i groteskt våld och ytterst ovanliga Gore-effekter även visar hur fruktansvärt långt det är mellan verklighet och fantasi. Vilket varje sund människa redan vet. Och som censorer aldrig kommer att inse.

För det hade inte fungerat med en helt vanlig snubbe som bara får för sig att kolla om Dr. Heiters teorier verkligen fungerar, utan det måste vara någon som redan är svårt rubbad som ens kan kläcka idén och dessutom fastna för den så djupt. Och det hade inte fungerat lika bra om även uppföljaren hade befunnit sig i samma värld som Dr. Heiter härjade i. Genom att flytta hela konceptet till vad som ska föreställa verkligheten, så blir effekten desto starkare och mer skräck-orienterad. (Six filmade "The Human Centipede II (Full Sequence)" i färg, men den återges i svartvitt. Det finns en subtil men garanterat medveten referens till en väldigt känd svartvit film från 90-talet. Undrar om någon har slösat bort tid på att tolka in något irrelevant i det?)

Six får fram Martins tusenfotings-fixering på ett snyggt och nästan kusligt trovärdigt sätt, och man känner verkligen hur han är fast i sin egen värld. En värld där "The Human Centipede" är det enda som existerar och verkar vettigt. Så vettigt att Martin beslutar sig för att ta Heiters skapelse ett steg längre och göra en 48-foting av hela tolv pers. (På en av filmens posters ser det ju t.o.m ut som en tusenfoting nu!) Som säkerhetsvakt i parkeringshuset kommer Martin åt de offer han behöver till sitt experiment - En kofot och ett automatvapen gör jobbet, och de nedklubbade och ovetande människorna hamnar i en lagerlokal. Tills vidare.

Att operationer och annat sedan inte blir så lätt eller genomförbart i "verkligheten" som på film blir Martin snart varse, men det hindrar inte honom från att försöka. Under den sista halvtimmen där han skrider till verket är packad till bristningsgränsen med Splatter och våld som borde få de mest rutinerade Gorehounds att haja till. Och en del oväntad galghumor som inte går av för hackor. Det var väl ungefär här BBFC sket ned sig när de skulle granska filmen. Totalförbud var det första som slog dem. Men sedan togs saxen fram (På något håll.), och på BBFCs hemsida kan man läsa vad som försvann i processen. Sammanlagt rör det sig om 182 sekunder. (157 sades det först, men det var ju på BBFCs egen sajt.) Den "andra versionen" som cirkulerar på torrents har mycket av det som BBFC skar bort, men den är fortfarande censurerad i den bemärkelsen att den beryktade och ökända "taggtråds-scenen" är totalt bortredigerad. Det är relativt smidigt gjort, men det är samtidigt lika uppenbart att något saknas. (Man ser nämligen "resultatet" i ett kort konsekvens-klipp om man är lite uppmärksam.) Sedan är jag säker på att det ryktas om scener som överhuvudtaget inte finns och som aldrig har funnits i filmen.

Six är annars tveklöst ute efter att ytterligare chockera och provocera de som hade ont av ettan på olika sätt. Men bakom detta finns ett oväntat nyskapande experiment inom vad som utan silkesvantar definierar extrem-Horror på 10-talet. Ännu en nytändning. "The Human Centipede II (Full Sequence)" liknar ingenting som redan finns där ute på marknaden. Den drar sig inte för att visa det som till mångas förtret lämnades åt fantasin i originalet. Och den visar mycket mer ändå. För det ska Tom Six ha ännu en rungande eloge för. Det ska bli intressant om han lyckas göra en lika substansfylld "Final Sequence" som tvåan var jämfört med ettan. (Det finns säkert något skitdåligt skämt någonstans i den meningen.) Fransmännen har varit regerande mästare när det gäller mycket annan typ av skräck under nästan ett decennium nu, men Six har med två filmer skapat sig en egen svårplacerad förgrening.

Kritiken har givetvis följt efter även denna film likt stanken efter en sopbil som kör förbi en en stekhet sommardag. Nu har det bara uppstått en ännu tydligare gräns mellan Sixs fans och anti-fans. Men det är därför filmer som denna behövs - Någonstans har det gått fel när barnfamiljer hyr "Saw"-rullar eftersom "de är mysiga". Därför måste det alltid finnas en mörk och levande ytterlighet inom Horror som inte blir för folklig och som utgör en bortre gräns som vissa inte överskrider av olika anledningar. "The Human Centipede II (Full Sequence)" passar även på att driva med de som tror att det är så här det ser ut i skallen på fans av lite mer extrema grejer. (Men det är väldigt underfundigt visualiserat genom hela filmen, vilket tyvärr betyder att censur-hetsare inte skulle upptäcka det om man så höll en föreläsning om det.)

Medan den inlärda ilskan över att behöva se en klippt film aldrig släpper, så betyder det ändå något att en film som "The Human Centipede II (Full Sequence)" blir hårt censurerad i ett par länder. För då blir det ju aningen mer lockande och attraktivt att se den i "Uncut Version" någon gång framöver. Och släpptes "A Serbian Film" ocensurerad i stora delar av Norden, så lär inte "The Human Centipede II (Full Sequence)" stöta på några större bekymmer häromkring heller.

Men vart bär det av härnäst?

Vi måste få veta.

IDÉ : 99%

Jag vet inte hur han lyckades, men Tom Six tog sin redan unika idé och förnyade den genom att inte göra en traditionell uppföljare. (Jag tror att det bara är Six och Jörg Buttgereit som har lyckats med denna bedrift.)

STORY : 77%

Enkelheten finns kvar och stör inte andra element med en massa nonsens, men karaktäriseringen har blivit betydligt tajtare. Twisten i slutet får man en möjlighet att tolka hur man vill.

REGI : 96%

Bered en väg för en ny kung inom Eurohorror. Six har precis samma skarpa känsla för flytet i "The Human Centipede II (Full Sequence)" som i originalet. T.o.m. en vardagligt händelselös scen blir engagerande eftersom man bara vet att det kommer att hända något i nästa ögonblick.

FOTO : 67%

Ett unket parkeringshus, en hyreslägenhet och en lagerlokal med krånglande el. Mysfaktorn står på jävligt noll.

SKÅDESPELERI : 95%