• James Edward Barker

• 4 Augusti 2011 - 11:42:35

2009------------
2010------------
2011-------11----
2012------

Man kan ju inte direkt hävda att Survival Horror-rullar i stil med "28 Days Later" har gått att göra med någon större framgång. Och då var inte den filmen lite inflytelserik. Men det är redan svårt att komma på fler lyckade avarter än... En... Möjligen beror bristen på den typen av cinematiska upplevelser att det är svårt att kombinera temat "våldsamma och blodiga sammandrabbningar" med "infekterade människor" utan att både publik och "kritiker" avfärdar resultatet som en regelrätt rip-off av en tidigare film. ("[Rec]"-filmerna lyckades ju bredda genren, men en annan filmserie ska vi inte prata om eftersom den inte har bidragit med något eget. Förutom taskigt CGI-blod.)

Men en film som i alla fall gör ett försök att utforska den här världen är "Devil's Playground". I samband med ett eventuellt inköp - Var dock jävligt försiktiga så att ni inte traskar hem med en Amish-ångest-dokumentär från 2002 med samma namn. Hela dagar har blivit förstörda för mindre. Så inte helt säkert p.g.a. just den överhängande risken har därför denna film (I alla fall häromkring.) döpts om till "London Zombie Epidemic". Och jo visst - Man kan säga det igen: Det fanns förvisso inga textboks-Zombier i varken "28 Days Later" eller den här rundturen, men de har så många likheter att ingen har kommit på ett bra och nytt namn för "hyper-rabiata människor som springer omkring och biter folk så att de också blir hyper-rabiata". "Atletiska kannibaler" har inte riktigt samma klang. (Eller någon klang överhuvudtaget.)

Platsen är alltså London. 30.000 försökspersoner har blivit injicerade med ett prestationshöjande vaccin som säkert har tagits fram eftersom det moderna samhället börjar bli lite för svårt att hänga med i. Men så går det som det brukar när myndigheter langar ut "medicin" - Folk förvandlas till Zombier eller något ännu värre. Av 30.000 går det inte speciellt bra för 29.999 som snart är ute på gatorna och härjar som om det vore 28 dagar senare. Den trettiotusende som mirakulöst nog inte har fått några som helst biverkningar är Angela som nu företaget bakom dödsvaccinet gärna vill ha tag på. För att inte smutsa ned sina händer ännu mer skickar de därför ut hårdkokta och kallblodiga snubbar som Cole som får göra allt skitjobb - Tjafs löses med misshandel och effektiva hot, och ett direkt hot mot företaget innebär att någon blir avrättad. Men Cole är på väg att bryta ihop p.g.a. något som hände på ett tidigare jobb och som nu håller på att fräta sönder hans samvete.

Under tiden är den ofrivilligt tjänstlediga polisen Joe villkorligt frigiven efter att ha suttit inne p.g.a. ett ingripande som slutade med att en tonåring blev dödad. För att komma bort från skvallerpressen och lynch-mobb åker Joe bort för att hälsa på sin kompis en bit utanför stan. Men precis då bryter epidemin ut på allvar på Londons gator.

Joe råkar också vara Angelas ex, och allas vägar korsas inte oväntat förr eller senare. På schemat för resten av dagen står sedan "kamp för överlevnad". Men i varje grupp mentalt ostabila människor uppstår snart både konflikter och svårslagen paranoia. Och den växande legionen blodtörstiga "Zombier" gör inte nämnda konflikter direkt lättare att lösa. Och det är där "Devil's Playground" skiljer sig en hel del från "28"-filmerna - Den försöker att ge karaktärerna så mycket personlighet och tid som möjligt. Problemet med detta är att action-draget blir lidande på sina håll och kanter och precis där man saknar det. Inte för att det råder någon brist slafs och våld där det krävs eller att scenariot i sig saknar spänning eller hårda sammandrabbningar, men det känns som om alltsammans är nära att tippa över på "vem-bryr-sig"-sidan ett par gånger. Med undantag för Craig Fairbrass trasiga yrkesmördare känns det heller inte som om det finns ett behov av att lära känna de andra personerna. (Och det är lite svårt att köpa att Danny Dyers karaktär egentligen är snut.) Så gott som resten är helt ordinära människor som man i ärlighetens namn inte bryr sig om - Speciellt inte om de som bara tänker på sig själva. Tvärtom är det bara kul när de blir squishade.

Medan tiden går blir självklart situationen gradvis mer och mer hopplös, och då gäller att improvisera fram "bra" flyktförsök och strategier. (Ja, det är inte svårt att räkna ut hur väl de fungerar för vissa.) Lite väl tråkigt hade det väl blivit annars. Men jodå - "Devil's Playground" bjuder allt på en hel del underhållning. Det är bara det att det inte i närheten händer lika mycket som i exempelvis "28 Weeks Later". För med givna och liknande förutsättningar borde det definitivt göra det - Båda filmer har ändå ett gemensamt tema (Det finns ju inte oändligt många olika situationer som man kan hamna i med ett par tusen blodtörstiga "Zombier" efter sig.) och går igenom liknande "checkpoints" inom samma tidsram. Problemet är väl annars att filmen inte har tillräckligt många egna idéer eller grepp.

Men trots ett par ojämnheter på vägen känns ändå "Devil's Playground" som ett väl godkänt hantverk. Den har en lagom dos av det man förväntar sig även om man säkert inte kommer att minnas allt efter en längre tid. Detta är då Mark McQueens första långfilm, och med tanke på potentialet, så hoppas man ju att det blir mer Horror i framtiden. (Ja, det har man ju aldrig behövt göra tidigare.)

IDÉ : 75%

Lite mer Survival Horror med en liten grupp människor mot sådana där i-stort-sett-Zombier.

STORY : 79%

Den som har sett "28"-filmerna kommer att känna igen mycket - Speciellt från "28 Weeks Later". Den största skillnaden är att "Devil's Playground" är mer dialogdriven och att dialogen inte alltid känns... Viktig...?

REGI : 85%

Energisk och livlig. Så som det ska vara i de här trakterna.

FOTO : 80%