• Massimo Vanni
• Elain Richmond

• Claudio Fragasso

• Richard Grassetti

• Carlo Maria Cordio

• 13 Juni 2011 - 22:37:25

Oh, yeah... Nu snackar vi äntligen äkta kvalitet - Bruno Matteis "Terminator II" är givetvis den riktiga uppföljaren till James Camerons "The Terminator" eftersom den kom mer än ett år innan den där andra lite mer kända filmen med undertiteln "Judgment Day". Så då är frågan: Hur fan fick Cameron för sig att göra en re-make på just denna? Och dessutom förvanska varenda liten bit av handlingen?

Hahahaha! Alltid lika kul. Nej, då...! Den som inte har legat i medicinsk koma sedan 1989 vet ju att verkligheten ser lite annorlunda ut. Men man måste ju få skôja lite då och då. (Speciellt med någon som faktiskt har legat i koma sedan 1989. För då är det ju det första man kan man säga när han vaknar upp: "Jo, det är sant. Snubben som gjorde "Rats - Night Of Terror" och "Hell Of The Living Dead" fick äran att regissera uppföljaren till "The Terminator"... Hallå?! Somnade du nu igen, din slappis?")

För ibland går filmen under titeln "Shocking Dark". (Enligt förtexterna. Och precis som många andra plus de som vågar erkänna det, så såg jag en bootleg-version. Det verkar annars finnas lite "svårigheter" med att släppa filmen på DVD. Om nu någon ens har försökt.) Så redan det är ju lite märkligt med tanke på att de flesta posters till filmen faktiskt använder sig av titeln "Terminator II" och en bild som ser smått bekant ut. Och då ska alltså "Terminator II" (Med en romersk tvåa!) vara originaltiteln. (!) Något som varenda recension och blogg-inlägg i hela universum påpekar är att Mattei och medbrottslingen Claudio Fragasso i all iver gjorde en uppföljare till fel Cameron-film. Så det behöver vi ju inte börja älta för tiotusende gången. Men att referera till "Terminator" är ändå inte helt rivet ur rumpen, även om Mattei / Fragasso snyggt vävde ihop hela två filmer och passade på att skruva till storyn lite. Jo, visst. Så utan dessa skruvar hade filmen lika gärna kunnat heta "Aliens 2 - On Earth As Well" eller varför inte "Alien 3". Mattei hade garanterat kommit på ett sätt att vinna det loppet också.

Någonstans runt år 2000 blev Venedig avspärrat p.g.a. att luften och vattnet förorenades till den grad att det helt enkelt inte gick att bo där längre. Men nu ska saker och ting röjas upp och bli bra igen tack vare Tubular Corporations hjältemodiga insats. Stora koncerner har nämligen aldrig baktankar eller dolda motiv med deras uppdrag. Men de hinner inte längre än till det första setet med labyrintiska tunnlar och korridorer under vad som förhoppningsvis är ett futuristiskt luft- och vattenreningsverk förrän de blir mosade av något... Främmande...

Så då slår man en pling till Megaforce - En liten grupp som består av lite skralt utrustade marinsoldater. (Det är hårda tider trots allt.) Och så skickar man in dem istället. Och det är Megastyrkan vi följer genom halvdunkla miljöer som påminner om första delen i "Commodore 64"-spelet "The Vindicator" på det sättet att inte heller i det fick man någon annan helhetsbild av kraftverket / anläggningen än att: "Allt ser likadant ut." Det är lite samma stuk i "Terminator II" - Megaforce kunde lika gärna gå i cirklar. Och de som en gång tänkte sätta upp skyltar tyckte förmodligen att de bara är för töntar som saknar lokalsinne. Men ibland ser man någon ny krök eller korridor, och då har man förmodligen redan glömt bort hur den föregående såg ut. Smart som fan! Helt klart behöver stället ingen dator-assisterad self destruction heller eftersom det verkar kunna fixa jobbet helt själv - Varenda turbin och vartannat rör spyr ut ånga i oroväckande mängder. Men det verkar vara kortslutningarna och ljusbågarna som driver allt elektriskt som i en slags evighetsmaskin. (Det tänkte inte ens Cyberdyne Systems på när de skissade på Skynets strömförsörjning.) Och nu är helt plötsligt "Fuelless Power" ett dragplåster. Här hade vi ju redan det första kraftverket som direkt tog vara på all energi som det förbrukade.

Megaforce förstår ganska snart att deras närvaro är lika önskad som Tubular Corporations. Och innan någon hinner säga: "Vilken tur! Här fanns ju inga monster och mutanter i alla fall!", så dyker de upp för att hälsa alla så varmt ovälkomna. Det är då det är bra att ha de regerings-godkända hagelgevären laddade och klara... Okej, de här monstren påminner bara väldigt vagt om H.R. Gigers utomjordingar, och det var säkert inte tanken att de ska föreställa dem heller. Så mycket. För det är nämligen tunga mutationer i farten. Och det är just sådant man kan förvänta sig när man häckar i ett post-apokalyptiskt Venedig - En kväll går man och lägger sig, och nästa dag vaknar man som ett monster. Hur det hela har gått till är dock lite svårare att få någon klarhet i. Processen är liksom inte helt smidig ur ett biologiskt perspektiv. (Det är väl delvis därför de kallas mutationer, antar jag.) Men en av karaktärerna förklarar det... På sätt och vis... Och vet uppenbarligen inte vad han pratar om med tanke på vad de andra i teamet redan har sett.

Men detta är självklart bara början... Sedan kan Mattei och Fragasso verkligen börja låna så mycket grejer som möjligt. Synd bara att de flesta av dessa på något sätt för handlingen framåt och att det därför är ofrånkomligt att man vet vad som kommer att hända under en rejäl bit av filmen - Under förutsättning att man har sett "Aliens", då. Men storyn tar en lite annan avväg precis lagom till finalen. Och gissa om det är där "Terminator" kommer med i leken? Jodå - Det är klart att en sådan måste vara med. Det är bara en lite annan modell än T-800. (Så Tubular Corporation gjorde också en s.k. "Mattei".)

Vad funkar och vad funkar inte, då? Som vanligt är det bäst om man inte börjar analysera de delar av handlingen som leder till de olika "points of no return". För de är oftast lika stabila som korthus. Hänger man bara med, så kan man oftast få känslan av att det finns en solid och genomtänkt handling i botten - Bara det att Fragasso tappade bitar av den när han skrev manuset och inte ville slösa bort dyrbar tid på att bygga upp karaktärernas personligheter. Eller om det var Mattei som redigerade bort vissa scener som han tyckte drog ned tempot i sank. För i t.ex. "Aliens" tar det långt över en timme innan soldaterna kan börja röja. I "Terminator II" kan de inte ens vänta i tio minuter. Det är tempo, det!

Hela grejen är rätt kul på ett sätt. Matteis re-makes / "rip-offs" är som en liten snubbe som försöker vara som sin storebrorsa genom att härma honom så gott det går. Hollywood, som efter Venedigs kollaps snor filmidéer överallt, är i sin tur storebrorsan som hugger åt sig lillebrorsans idéer, ändrar dem lite, låtsas att de är hans och får dessutom betalt för det. Skillnaden är helt resolut att det var kul när Mattei gjorde det.

Antagligen insåg sedan Dunder-duon Mattei / Fragasso att de inte kunda göra några fler kreativa plundringståg tillsammans, för efter "Terminator II" gick de skilda vägar. Produktionsbolaget Flora Film med hits som "Zombi 4" och "Zombi Holocaust" under bältet gick omkull samma år. Mycket sorgligt. Tänk vad bra deras "Aliens Vs. Terminator" hade kunnat bli... Fast det kunde ju nästan ha varit den här rullen...?!

En tung en.

IDÉ : 63%

Ja, man kan ju gissa att en del av den eventuella brainstormingen på Bruno Matteis och Claudio Fragassos produktionsmöten inte inkluderade förslaget: "Vi måste försöka göra något 100% unikt den här gången!".

STORY : 78%

En skön fifty-fifty combo av James Camerons intrig-knutar och eget jox som på något sätt passar in.

REGI : 71%

Mattei har gjort flera filmer med ett betydligt mer dynamiskt nedslag än vad "Terminator II" har, men det är själva summan av alla delar som gör den lika cool som vilken uppföljare som helst.

FOTO : 54%

Mycket mörker, ånga, blixtar och dunder. Blått ljus och rött ljus. Och så lite oförfalskade bilder från ett mulet Venedig.

SKÅDESPELERI : 58%

Minst åtta av tio repliker som Dominica Coulson yttrar består av att hon skriker "Sara!" i nästan exakt samma tonläge som förra gången. Det blir smått enerverande efter ett tag. Men allt annat skådespelar-relaterat funkar.

MUSIK : 57%

Carlo Maria Cordio är skyldig till många rökar-scores, men den till "Terminator II" är väl inte en av hans mer minnesvärda. Några slingor känns också som de har blivit till av en mindre slump när Cordio testade lite nya beats.

TEMPO : 84%

"Aliens"-biten är allt lite underhållande, men också något seg. Det är först i slutet det blir lite mer drag.

ATMOSFÄR : 65%