• Daniele Patucchi

• 13 Juni 2011 - 22:31:21

2009------------
2010------------
2011------9-----
2012------

Seriöst våldsam djur-relaterad Horror som är underhållande från första bästa stund till sista är man inte alltför bortpjoskad med. (Eller så har man p.g.a. klantighet i vanlig ordning lyckats missa en rad väsentliga titlar i ännu en subgenre.) "Wild Beasts - Belve Feroci" från 1984 är i vilket fall det - Underhållande, våldsam och så... Är den djur-relaterad! (Det är i alla fall betydligt fler djur i rollerna än människor. Speciellt eftersom Lorraine De Selle är en PUMA!) Och extra intressant blir rullen för att det är ingen annan än Franco Prosperi som ligger bakom den. Prosperi är ju en lirare vars filmkarriär praktiskt taget tog form mitt i ett blåsväder då han introducerade Mondo-genren med "Mondo Cane" bara för att sedan återvända till den ett flertal gånger. Idag har stormen lagt sig ordentligt, Mondo i light-form har blivit cynisk T.V.-"underhållning" och "Internet" har slagit ut begreppet "shockumentärer" med råge och sedan länge.

Men "Wild Beasts" skulle då vara Prosperis första "riktiga" skräckfilm och dessutom, fram tills idag (2011), hans senaste. (Och det är väl föga troligt att det kommer några fler.) Så det var ju bara på förhand dömt att bli hur tufft som helst. En bildtext under filmens intro konstaterar att inga djur utsattes för våld under inspelningen, och... Ja, just det. Just Prosperi behöver nog ha med en sådan disclaimer. För ibland undrar man... Ibland undrar man... Nej, det var säkert en mekanisk råtta som de fjuttade på... En sån där som man drar upp och släpper iväg...

Nåväl. Handlingen i "Wild Beasts" är otroligt enkel och samtidigt bra på det sättet att den inte utgör ett hinder för alla riktigt häpnadsväckande action-scener där diverse vilda djur medverkar. Men filmen har även ett miljöbudskap samtidigt som det klargörs att det dåliga som vi gör mot naturen kommer den till slut ge igen för. 1984 redan! Och lyssnade någon? Nej. Istället fick vi en massa vagt skitsnack om "global uppvärmning" nedkört i halsen. Så det stora antalet naturkatastrofer på senare år kan alltså bero på det som Prosperi klurade på. Och djur vet ju alltid först av alla när saker och ting börjar osa piss där ute. Men nu är det ju lite annat med i spelet.

Platsen är en "stad i norra Europa". Tankarna går ju som väntat omedelbart till Frankfurt - Mest p.g.a. en av Europas mest kända finansdistrikt-skylines med flertalet skyskrapor, floden Mains långa krök, diverse byggnader och så Frankfurts Zoo där även filmen börjar. Djuren är inte som de brukar vara (Djupt olyckliga och rastlösa i sina burar.), utan alla raser, stora som små, ballar ur och börjar ge sig på allt som rör sig. Det börjar med att de större kloakråttorna kollektivt beslutar sig för en innerstads-sightseeing-tur kombinerad med människokött-diet, och därefter i stigande led har vi ju allehanda kattdjur (Sådana där som man inte gärna vill ha hängandes runt halsen.) ända fram till hästar, kossor, tjurar och elefanter. Alla lyckas ta sig ut i den fria asfaltsdjungeln p.g.a. den mänskliga faktorn. Det - Och ett storskaligt strömavbrott. Sent lärd läxa nr. 1: Bur med manuella dörrar är fortfarande bättre än elektroniska med magnetlås.

En snubbe som har god hand med bestar som t.ex. tigrar är Berner på zooet - Snuten har honom snart på kortnummer när de fyrbenta varelserna börjar härja i staden och när en rått-patrull har satt i sig ett hånglande par i en bil. (Och snabbt går det!) Men inte ens Berner vet vad som får t.ex. geparder att kuta i 100 knyck efter folk som desperat försöker köra ifrån dem. Och elefanter brukar kunna squisha folk om de vill. Lätt. Med bedövningspilarna och geväret redo åker därför Berner och inspektör Braun runt Frankfurt och börjar leta efter aggro vilddjur.

Men det är Lorraine De Selle som är det tvåbenta dragplåstret. Hennes karaktär är i och för sig en av huvudpersonerna, men dessvärre får hon inte så mycket utrymme i handlingen. (Det är i varje fall kul att se henne spela en vanlig och sympatisk donna istället för iskall och hjärtlös fångvaktare.) Karaktäriseringen är annars allt annat än central i "Wild Beasts", utan det är djur-röjet som tar upp de flesta av filmens minuter. Det är många pers som blir manglade och fileade. De korta men intensiva kamperna är effektivt filmade i närbild kompletta med blixtsnabb redigering mellan klippen. Det fungerar, och det är dessutom snyggt utfört för det mesta. Särskilt coolt är det att se en gepard smyga omkring mitt i en storstad som om den kände sig hemma och visste vart den var på väg. (Det är säkert hederligt gerilla-filmande som ligger bakom några av snuttarna - Ut på gatorna, se till att gepard-tränaren inte är dyngrak, släpp lös djuret, filma lite och kolla så ingen kommer i vägen.) Och andra sekvenser där djur slåss med varandra ser ut att komma från just det som Prosperi är mest känd för - Mondo-rullar. För de har inget direkt sammanhang och några ser minst sagt lite malplacerade ut. Den enda funktion de fyller är att förtydliga att "djuren har blivit galna". (Fast de beter sig ju så ute i naturen också.)

Så man kan med samvetet bara något solkat rekommendera "Wild Beasts" på de enkla grunder att den är en lika udda cinematisk upplevelse som den är en starkt tilltalande sådan. Man kan i princip se filmen hur seg och trött man än är just p.g.a. dess lätta, icke-krävande koncept och intressanta scenario / scener. Märkligt nog blir man piggare av den också. Och alla behöver vi väl lite uppåt-tjack ibland?

IDÉ : 88%

Flera olika vilda djur löper amok i storstaden = Inte många snäpp från att vara genialisk.

STORY : 59%