• Guido De Angelis / Maurizio De Angelis

• 25 Maj 2011 - 20:58:45

2009------------
2010------------
2011-----33345810
2012---10-8

Vissa filmer åldras som ett fint vin. (Men vissa av dem smakar inte speciellt gott ens första gången man tar en klunk.) Och så finns det filmer som egentligen inte borde kunna ha några kvalitéer som lockar en tillbaks för en runda till, men som ändå på något sätt lyckas med det. Även om det inte blir så ofta. Den här gången är det dock omöjligt att säga om "Alien 2 : On Earth" a.k.a. "Alien 2 : Sulla Terra" tillhör nyss nämnda kategori eller om den ens tillhör någon kategori överhuvudtaget. För det här är... En så anmärkningsvärd historia på alla sätt. Filmens första minuter sänker förhoppningarna kring den till absolut noll. Vilket förmodligen är en orsak till varför man mjuknar så jävligt inför den när den väl kommer igång och belönar en med en rysligt stämningsfull final på ca. 20 minuter. Men man måste förstå att inledningen och den väldigt långsamma uppbyggnaden är för att skrämma bort alla posörer. Det här är enbart en film för tuffa grabbar och tjejer. (Den som exempelvis under en filmkväll kläcker ur sig kommentarer som: "Det händer ju för fan ingenting." kan punktmarkeras och slängas ut så att stämningen inte sabbas när den väl infinner sig.)

Tack vare Internet känner alla redan till Bruno Matteis "Terminator 2" och att den trots titeln är en väldigt "Aliens"-liknande film. (Fast ändå med en slags Terminator i leken. Eller android. Som i "Aliens".) Men annat var det med Ciro Ippolito a.k.a. Sam Cromwell. Han segade inte flera år med att försöka göra en värdig... *host-attack* (Vad fan...! Jag som inte ens röker...?!) En värdig uppföljare till Ridley Scotts Bästa Film. Nej, då. Redan året efter, d.v.s. 1980, var produktionen igång och kamerorna släpades flitigt mellan Californiens landsbygd och San Diego innan de hissades ned i Castellana Grotte i Apulien / Italien. (Det är bra att ha fusklappar, d.v.s. hela sajter som heter IMDb, ibland.)

Inledningen var det ju vi skulle nämna, ja. Den är nämligen lite speciell eftersom den säkert till 95% består av ihopredigerade arkivfilmsnuttar från när någon av Apollo-farkosterna (Eller?) gjorde en vända ut i rymden. Det ser inte helt fräscht ut idag, nej. Jag vet inte vilket arkiv de stal filmerna från, men den där bilden på den lilla söta Jorden ovanför månens horisont har alla i hela världen sett någon gång. T.V.-studion som sänder "live" när de följer astronauternas återkomst till Jorden verkar ha siktet inställt på att försöka skapa så mycket dramatik ur nästintill ingenting som det bara är möjligt. (Det lyckas inte.) Producenten säger alltså åt gubbarna i kontrollrummet att redigera in arkivbilderna så att tittarna ska tro att det är live. (?!) Bra T.V. som får hela f.d. ZTV att likna ett gäng amatörer. (Det är väl klart att månlandningen också var fejk om det är så här lätt!) Det blir liksom en dokumentär i en film som ska föreställa en dokumentär. I en film. Förvillning i kvadrat.

Förtexterna blinkar vid något tillfälle fram under en biltur till tonerna av Oliver Onions. Den riktiga Oliver Onions skrev så klart inte så många låtar 1980 (heller) med tanke på att han dog nitton år tidigare, utan det är naturligtvis Maurizio och Guido De Angelis som på den här tiden strimlade nylonsträngarna när de inte var upptagna med att skriva hits som "Yor's World (He's The Man)" och "Black Inferno". Resten av själva film-musiken är av den naturligt creepy sorten med minimalistiska melodier och elektroniska puls-rytmer. (Någon hädare skulle säkert kalla dem för fantasilösa.) Och ibland doftar det Goblin lång väg.

All right. Över till filmen nu...! Rymdkapseln plaskar ned i Stilla Havet vid återkomsten, och hangarfartyg plus helikoptrar rycker ut till omedelbar undsättning. Sedan har historien ändrats "lite" för att passa filmen lite bättre. (Kronologiskt sett skiter det sig på två sekunder eftersom "Alien" utspelas i framtiden. Det är alltså indirekt arkivbildernas fel att inte "Alien 2 : On Earth" passar i samma tidsålder som Scotts film. Jag antar att det är därför vissa distributörer bytte namnet på filmen till "Alien Terror".) Men besättningen har försvunnit spårlöst ur kapseln, och ungefär samtidigt träffas Jorden av ett meteor-regn. Samband? Med meteorerna följer även en liten överraskning som bonus. Vilket avslöjas senare i filmen... Efter den s.k. uppbyggnaden där vi träffar huvudkaraktärerna... Och det är här det hela går från aningen tålamodsprövande till... Ännu mer tålamodsprövande...! (I alla fall för den som har ställt förväntningarna i fel läge och som tänker: "Nu blir det äntligen lite action!".)

Den synska tjejen Thelma och hennes kille beslutar sig för att följa med några polare på en liten expedition ned i ett grottsystem någonstans i Kalifornien. Expeditionen går nämligen ut på att leta efter spår som meteor-regnet lämnade efter sig. Mystiken tätnar. Men först... Måste de ta en seriös runda bowling. (Som om man inte kan få tillräckligt med blåsor och stukade fingrar nere i en grotta.) Och sedan inträffar alltså diverse mystiska saker runt om i trakten - Bl.a. får en liten tjej fejset köttat när hon leker på stranden och hittar något oväntat. På väg till grottorna hittar en av Thelmas kompisar (Michele Soavi!) en knagglig, avlång sten (Vissa av dem som dyker upp på andra platser är äggformade och blåa.) som visar sig vara det bästa Kinder-ägget någonsin! (Som den där förbannade T.V.-reklamen från 90-talet: "Men det ska vara nått spenande. Och nått man kan leka med! Och choklaaad!" - För helvete. Det där sista kan ni bara glömma direkt. Men spännande är det definitivt. Och leka med det kan ni ju testa, så får vi se hur bra det går.)

För det är nere i grottorna som det till slut blir ett Satans ståhej. Några charmerande Gore-scener senare (En som verkligen tar god tid på sig innan den levererar. Den, och den absolut finaste med ett huvud som lossnar från en kropp kan man ju t.o.m. se i trailern.) inser våra hjältar att de kan ha att göra med en utomjordisk varelse som har en del oväntade egenskaper. Man ska lyssna på sina synska vänner med lite svävande gut-feelings. För de har alltid rätt. Så vem överlever? Hur ska det gå? Och går det att skapa spänning i en bowling-hall?

Vissa skulle påstå att plot-twisten i slutet är lika sofistikerad som raden "han bakar några med socker på" i sången "En sockerbagare". (Ja, men vilken jävla överraskning.) Men jag vet inte. Så "välanvänd" var den väl inte på den här tiden? Det bara verkar så "nu" i efterhand eftersom t.o.m. Herr Boll har snott den en (?) gång. Snarare är det nästan så att det finns element i "Alien 2 : On Earth" som dök upp i en (tyvärr) ljusår mer känd film ett par år senare. Men just den biten i denna film är så diffust invävd i handlingen att man inte tänker på den längre när man väl får se utomjordingen in action. Det är även här det avgörs om tittaren är tuff på riktigt eller en vekling som måste hasa omkring med droppställ dygnet runt. Kan man fortfarande efter sluttexterna tänka sig att se om filmen någon gång, så är man med i Gänget.

Vad mer...? Jo! Den gamla kopian från VTC (VideoTapeCenter) som cirkulerade som VHS-bootleg på övertid redan på 90-talet är förmodligen den som de "flesta" har vant sig vid. Men Midnight Legacy har alltså släppt den här filmen på DVD och BD. En del säkra källor säger att klivet från VHS till BD när det gäller "Alien 2 : On Earth" mycket väl kan vara det största som någon film någonsin har tagit när det gäller bildkvalitet. Vi snackar visst magi som inte ens går att föreställa sig, så... Då vet man vad man har att leta reda på framöver. (Vilket inte borde vara så svårt. Om nu inte den här skönheten redan är OOP. :-()

Utomjordingen? Om den liknar H.R. Gigers och om dess närvaro är lika skräckinjagande? Oj... Ja, det är en bra fråga... Jag vill ju liksom inte skrämma bort folk från filmen... Utan tvärtom...! Ni vet... *pekar åt vänster* Kolla där! En snubbe där borta skänker bort en trave X-rentals på VHS! En av dem är "Alien 2 : On Earth"! *springer åt höger*

IDÉ : 92%

Alien. På Jorden. (Inte den Alien, dock.) Klart att det är en gyllene idé...

STORY : 74%