• Claudia Steiger
• Jörg Buttgereit

• Jörg Buttgereit

• Thilo Gosejohann / Steph Ketelhut

• Mark Reeder / Peter Synthetic

• 10 Februari 2011 - 13:23:09

16 år är en helvetiskt lång väntan på en ny film från en så pass unik, undervärderad och motarbetad filmskapare som Jörg Buttgereit. Men vad kan man ens börja förvänta sig av någon redan har skildrat självmord, manlig och kvinnlig nekrofili samt seriemördare? Och speciellt av någon som lägger ned precis lika mycket poetisk känslighet som energi på makabra detaljer? Varken "Schramm" eller "Nekromantik 2" var några undantag.

Väntan och tystnaden har byggt upp förväntningarna lite oftare än de har raserats. Men visst har det dykt upp guldkorn då och då. T.ex. Buttgereits kärleksförklaring till diverse film-monster som dokumenterades i "Monsterland". (Och som t.o.m. SVT fick för sig att visa i "K-Special" i Februari 2009.) Men år 2007 sattes en teater-föreställning upp i Berlin vid namn "Captain Berlin Vs. Hitler". Showen kördes tre November-kvällar på raken, filmades och fixades till lite med diverse specialeffekter. Resultatet blev... Underbart charmigt och fullkomligt udda - Precis som allt annat som Buttgereit har rört vid. Och den gick t.o.m. upp på bio i några städer.

Tysklands enda superhjälte Captain Berlin har legat lågt sedan Andra Världskrigets slut eftersom den ultimata skurken Adolf Hitler dog. Men Hitlers personliga assistent Ilse Von Blitzen har i närmare 30 år haft Hitlers hjärna i sin ägo och har snickrat på en maskin som ska återuppväcka honom. Vilket hon lyckas galant med. Men Hitler är givetvis inte glad över att behöva vakna upp i en maskin utan andra sinnesorgan än ögonen.

Men Ilse har tänkt transplantera hjärnan till Greve Draculas kropp så att Hitler kan återgå till att försöka ta över världen och återuppbygga det Tredje Riket. Men den griniga Dracula sätter sig på tvären direkt (Skitkul "förvandling" till fladdermus.), och när han kidnappar Maria - Captain Berlins sexiga "tonårs"-dotter, så är då fan både måttet rågat och råget måttat...! Captain Berlin får än en gång kliva i sin superhjältekostym (Minst lika kul övergång.) och inte bara försöka rädda Maria, utan även ta sig an både Dracula, Von Blitzen, Hitler och... Vem vet vad mer Von Blitzen har filat på under alla år...?

Det märks att storyn länge har legat Buttgereit varmt om hjärtat och att han har snickrat på konceptet bra länge. Redan 1982 gjorde han en kortfilm om den något okonventionella hjälten och hela grejen är så pass genomtänkt att den faktiskt fungerar som ett stycke teater. Medan en "riktig" film självklart hade varit coolt, så är det här ändå "the next best thing". För tusende gången är det detaljerna som ger allting det lilla extra och skänker föreställningen sin genomgående charm. (Bl.a. den överdrivna dialogen och agerandet. Samt de olika sätten som en liten teaterscens begränsningar har skojats bort.)

Föreställningen är filmad med flera kameror, men övergångar och vissa specialeffekter har skapats i post-production. Eftersom storyn lite är en hyllning till serietidnings-hjältar, så måste det självklart finnas "hjälte"-one-liners och bildtexter. Dessutom är filmen processad som en gammal 16 mm print med störningar i ljudet, saknade bildrutor och projektor-glitchar som orsakar rullande bild. (Plus ett obligatoriskt byte av filmrulle mitt i föreställningen.) Men även det autentiska publikljudet har fått vara kvar på soundtracket. (Precis innan introt får man även se när publiken intar teatern.) Riktigt kul gjort och upplagt.

Jag kan då inte för allt i världen tro att Buttgereits fans blir besvikna trots bristen på extrem Gore, bizarro-grejer och våld. För grejen är ändå den att en J.B.-film alltid har något unikt över sig - Oavsett tema eller genre. Den här gången blev det en komisk och extraordinär live-show kring en hjälte med sin storhetstid långt bakom sig och densamme som råkar i luven på en bunt obotligt förryckta karaktärer. Men hela inramningen som sådan har en så oanvänd kombination som mediet "film" tillåter.

Det finns inte så mycket mer man kan tillägga utan att spoila grejer. 75 minuter är precis lagom för en show med ett så galet tempo, och Buttgereit vet hur han ska utnyttja resurserna till max. De bästa jobbar som bekant effektivast med begränsade medel som tvingar fram deras fantasi och kreativitet - Inte helt oviktiga saker som hjälper till att bryta mot fasta regler inom både teater och film. Publikens skratt och reaktioner river också ned den s.k. "fjärde väggen". Och visst är det roande att se skådisarna buga och tacka för applåderna i slutet av just den här produktionen.

"Captain Berlin Vs. Hitler" är en modern och ren omdefinition av begreppet "kult-film" - Det här är definitivt inte ännu en lökig och själlös Marvel-filmatisering. Och det är då säkerligen inte "Der Untergang 2".

IDÉ : 93%

En Old School och enkel teater-föreställning som en 16 mm-rulle i inte världens bästa skick... Vadå? Det är väl klart som fan att det funkar!

STORY : 61%

Okomplicerad och traditionell (Vissa skulle säga förutsägbar och kliché-överbelastad.) som i en väldigt tunn serieblaska. Men den både driver med och hyllar dessa. Sedan är ju konceptet kul redan som idé - En något ringrostig hjälte mot självaste Hitler... Fast i en lite annan form...

REGI : 85%

Noggrant iscensatt och utfört. Vilket märks extremt tydligt.

FOTO : 67%

Det var säkert en smärre pärs att få till kameravinklarna och tajma klippen när det blir lite mer fart i historien. Ibland verkar det som om det inte går som planerat. Men det kanske ändå är medvetet. Och den slitna looken på filmen känns genuin.

SKÅDESPELERI : 80%

En pjäs är så klart beroende av dialoger och monologer. Men själva skådespeleriet är sjövilt och "Over The Top". (Slagsmål i "slow motion" är självskrivna.) Claudia Steiger som spelar Ilse Von Blitzen tar verkligen i från tårna.

MUSIK : 66%

Peter Synthetics "Captain Berlin"-låt är givetvis med som ledtema i lite olika versioner. Mark Reeder (Snubben som fick lite ont i "Nekromantik 2".) har också hjälpt till att skriva lite schyssta stycken. Och så får vi Tysklands nationalsång på blockflöjt. (!)

TEMPO : 95%

Varje eventuell död minut försvinner i mängden. Konstpauserna likaså.

ATMOSFÄR : 77%