• Alberto Baldan Bembo

• 4 December 2010 - 22:21:57

2009------------
2010-----------5
2011------------
2012------

En film som lockar in tittaren med en springade, naken tjej i slow motion kan väl aldrig ha fel grundidé om vad som gör en film bra. "Nude For Satan" visar direkt vad det är som gäller, och vi snackar om den första minuten. Och sedan får vi stirra in i strålkastarna från en Volkswagen-bubbla medan förtexterna blinkar på. Föraren av Folkan är Dr. Benson som är ute och kör omkring på den italienska landsbygden mitt i natten. (När det åskar, så klart. Det är helt omöjligt att färdas annars.) Han är på väg till ett ställe som lokalbefolkningen tycker suger svårt. Men så kör han nästan på nyss nämnda nakna tjej (Hon har i och för sig en tunt nattlinne på sig men den döljer då inget.) och smäller nästan på köpet. Så kan det ju gå för vem som helst i hans situation.

Tre spinnande snorloskor bort från Benson kommer en annan bil farande, och den kraschar. Bakom ratten "sover" Evelyn som Benson hjälper till närmaste (Och sämsta ska det visa sig.) ställe - Ett slott som är lika välskött och snyggt inrett som de bästa delarna i Dr. Freudsteins källare. Det går minst ett dussin råttor per människa, i en säng ligger betjänten döende med en kniv i halsen och i ett rum har precis någon börjat visa sina bästa 70-talsporrisar... Nehej, det var visst en av de inklippta XXX-snuttarna som "Nude For Satan" dekorerades med när den exporterades till vissa länder. (Nederländerna låg givetvis inte sist på den listan heller.) Eller så är det en orgie som precis har börjat. Nåväl - Det verkar vara fest i alla fall.

Nästa dag har Evelyn kvicknat till och undrar vem som hjälpte henne till slottet. En snubbe presenterar sig som... Tja... Han säger väl inte direkt vem han är, men han har anammat en vagt definierad 70-tals djävulsdyrkar-look och kan trolla bort kläder med tankekraft o.s.v. Så är det då Evelyn som är naken för... Satan...? Nej, det är Susan som dock råkar vara porträttlik Evelyn. Förvirring uppstår direkt, och Benson undrar med all rätt vad som försiggår egentligen.

Och man kan inte säga att bilden klarnar inom kort, direkt. Det visar sig att det finns två upplagor av väl valda personer på slottet. Men en sak är säker - Servicen på stället är något alldeles extra. För var annars blir man smekt och kysst lite här och var av en mörk skönhet direkt efter en dusch? Evelyn klagar inte, nej. (Det gör inte tittaren heller.) Och så klipps det till ännu en XXX-snutt som ska föreställa fortsättningen på scenen. Men de som filmade det hela borde kanske ha frågat "A-teamet" lite om ljussättningen och scenografin. Eller hur skådisarna såg ut till att börja med. För tjejerna i lesbo-scenerna liknar nämligen inte Rita Calderoni eller Iolanda Mascitti för fem öre. Det här är smått distraherande i den s.k. "Hardcore Version" av filmen, och jag vet inte om någon någonsin satt opåverkad på en visning och tänkte: "Fan, det här funkade ju riktigt bra." Och de kör samma grej igen ett par gånger, bl.a. i en riktigt fin scen där Calderoni och Mascitti älskar under böljande, tunt vitt tyg. Scenen knäcks dock i två p.g.a. ännu mer lesbiansk hårdporr. Och man köper inte under en sekund att det är samma brudar. (Man märker också på soundtracket när de klipper.)

Att filmen handlar om Satanism på något sätt är väl ingen direkt överraskning. Eller att det just är slottet där de råkar hålla till och pula. Bomma för fan inte scenen där Evelyn fastnar i ett gigantiskt spindelnät och en enorm spindel attackerar henne. Och den är onekligen i en klass för sig... Jag vet inte vilken förskola Batzelli gjorde inbrott och snodde den på, men någonstans år 1974 grät Giuseppe 6 år för att hans "garn- / papier mache"-spindel försvann spårlöst - Den som hade tagit en hel vecka att göra och som fröken hade berömt honom för. (Grabben började lägga pärlplattor som terapi, men... Han blev aldrig sig själv eller lika kreativ igen...)

Jaha, just det. Benson fortsätter att springa runt på slottet för att få klarhet i... Ja, vad som helst går bra egentligen. Det är bara att välja något. För ingenting utöver grovhånglet här och var verkar stämma. Och det är lika förvirrande som bildspråket på sina håll och kanter då bilden bokstavligt talat får spader. Men allt kan och ska ju inte nonchaleras i den s.k. rättvisans namn. Batzelli får till vissa scener med riktigt fin ljussättning och snygga inramningar. Och den lesbiska erotiken har en poetisk närvaro. Men huvudspåret i handlingen går till slut på tomgång efter ett tag och då känns det inte som om det ens fanns en helt färdig story från början.

"Nude For Satan" gör ett försök att riva av en snirklig twist i slutakten men det är lätt att önska att de bara hade skitit i det och rundat av filmen med lite mer lesbo-action istället. Men visst var den lite originell. (Även om den inte funkar riktigt helt enkelt för att Batzelli inte utvecklar den.) Däremot har olika varianter av den använts till döds nuförtiden. (Jag tror de kölhalar folk som väver in den i ett filmmanus idag.)

Så till slut sitter man där och kan bara rekommendera filmen till de få som knarkar Eurosleaze och inte mår bra om han / hon vet om att det finns filmer i nämnda genre som han / hon inte har sett. Och jo - Rita Calderonis fans, givetvis. Vad fan är det med mig?

IDÉ : 70%

Redan titeln är ju en bra idé...

STORY : 64%

...men det finns inte intriger för en hel film. Hade de fått lika mycket utrymme som sex-scenerna, så hade "Nude For Satan" kunnat bli ännu mer minnesvärd. Och av helt andra orsaker.

REGI : 70%

Luigi Batzella är förvisso mest känd för Naziploitation-rullarna "The Beast In Heat" och "Kaput Lager - Gli Ultimi Giorni Delle S.S.", men med "Nude For Satan" visade han att det gick att få med lite poetisk Horror i ordinär, seglivad Sleaze.

FOTO : 81%

Antonio Maccoppi är helt klart inspirerad här. Riktigt inspirerad. För i slutet av filmen kommer han verkligen igång.

SKÅDESPELERI : 65%

Rita Calderoni måste så klart nämnas. Och två Ritor i en film är alltid bättre än en.

MUSIK : 65%

De jazziga bitarna med för mycket xylofon tröttnar man givetvis på ganska snart, men det kusliga och vackra stycket med ett helt gäng Theremins som lead-instrument är en höjdpunkt.

TEMPO : 60%

När illusionerna om en prima Sleaze-rökare slås i spillror inser man att det finns ett avgörande antal minuter som borde och kunde ha använts till något betydligt bättre...

ATMOSFÄR : 73%

...men det ska vara gott att leva... I illusionerna...!

UTFÖRANDE : 68%

Vissa bitar är välgjorda och vissa... Är inte det... Och de brutala klippen till porr-scenerna simulerar filmtittande en sen natt när katten, sambon eller något annat husdjur kliver på fjärrkontrollen och zappar in TV1000 - The Glorious 70's Night.

REPRISVÄRDE : 50%

Man kommer ju inte att skynda sig hem varje dag för att se "Nude For Satan", men ibland måste man bli påmind om vilken egen och storslagen subgenre Eurosleaze en gång var. För den här eran kommer ju aldrig igen. (I något format.)

Spindeln regerar i alla dimensioner!

Rita i två roller!

Vissa av XXX-klippen gör mer skada än nytta. (Läs: De som inte är av den lesbiska varianten. För de är o så välkomna.)