• Ilan Eshkeri

• 6 September 2010 - 19:28:55

2009------------
2010--------7-7-
2011--6---------
2012------

Jag har väl inte riktigt Aspergerat in mig i den allra värsta skaran av fanboys än, men att ens fundera över om man måste uppmärksamma Neil Marshalls senaste film eller ej finns inte utritat på någon karta - Oavsett vilken genre filmen än hade hamnat i. Fast där blev det nog för mycket sagt. För en kvart sedan gick jag med i en hemlig förening (Det är som vilken sammanslutning som helst fast med filmtittande istället för pissdrickande och vilopauser i likkistor.) som inför helgdagar och firar varje gång Marshall inte får för sig att relokera sin verksamhet alltför långt bort från England. För det är där The magic works, som man ju säger. Och fyra gånger nu, gott pipel, är ingen tillfällighet.

Så från tung och renodlad Horror och "Post Apocalypse" bär det i fjärde utflykten av till... "Sword And Sandal"-genren...! Men glöm dock det fina medelhavs-klimatet, rödvinet (Fast ett par supar hinner man ju alltid med när det bjuds.), de lättklädda donnorna... Eh... Fruktfaten och allt som hör till traditionerna, för i "Centurion" bär det av till Skottland tillsammans med en rätt så otursförföljd legion. (Inga luftiga och bekväma sandaler heller, alltså.)

Året är 117 och det Romerska Riket har fläkt ut sig över hela Europa som värsta Donken-"kulturen". Men när Julius Agricola och de andra gubbarna försökte knipa åt sig Kaledonien (Det som nu heter Skottland.) gick det inte bättre än att de stötte på ett keltiskt folk som gick under namnet Pikterna. Det blev inget vänskapligt möte ens med en masochists mått mätt. Romarna fick snart vänja sig vid att få på käften då och då, men efter 20 år tycker Agricola att det slutlekt och att det är dags att visa dem var skåpet ska stå. Som ett sista försök skickar han ut den 3000 pers starka Nionde Legionen under General Virilus ledning. Men... Den som gapar efter mycket brukar sällan tänka på vad konsekvenserna blir, och efter en lurig gerilla-attack signerad Pikterna är det hela sju soldater som krälar ut ur likhögarna som nyss var "The Ninth". Och så börjar den stenhårda och skoningslösa kampen för överlevnad. Det är alltså dessa sju som "Centurion" följer (Efter ca. 20 minuter när armén har marscherat rakt in i fällan och blivit skivade.) istället för exempelvis "politiken" bakom striderna. (I den här filmen är det heller inte så viktigt och det hade bara dragit ned tempot i närmaste sumpmark.)

Pikterna tar även Virilus till fånga, vilket betyder att soldaterna i alla fall måste försöka rädda honom innan de ens kan tänka på att dra sig hemåt igen. Tills dess får centurionen Quintus leda det medtagna gänget. Inte nog med att vädret på de skotska bergen är hårt nog för att man ska frysa ihjäl på stört - Hungern och tröttheten tar också ut sin rätt efter några mils springande. Och som om inte det räckte och blev över, så har Pikterna även en kvinnlig spårare som är ute efter romerskt blod. Gärna allt som finns i trakten. (Plus huvuden.) Och hon är exceptionellt duktig på det hon gör. Så duktig att det inte är utan orsak "The Ninth" undrar om det inte är demoner som jagar dem dygnet runt.

Så man kan säga att Quintus och hans kompisar sitter i skiten på fler än ett sätt. Avgörande delar av filmen är alltså prima "Survival Action" kryddad med kopiöst våldsamma sammandrabbningar - Pilar, spjut och svärd i alla tänkbara kroppsdelar plus litervis med blod som stänker ur vidöppna sår. (Många slashade strupar.) Och exakt så får det lov att vara. Man kan alltid lita på att Marshall får med det som behövs och att han lyckas väva in det på ett sätt som inte skär sig med något annat.

Och hur är filmen jämfört med hans tidigare verk? På gott och lite mindre gott har han ju bultat fast ribban någonstans nära takhöjd, så det kommer förmodligen att bli surt för honom att toppa exempelvis "The Descent" i fråga om story, karaktärer och utförandet rent generellt. Men går det en gång, så går det säkert flera gånger. Och "Centurion" lyckas ändå förträffligt på alla punkter. Möjligen jublade man lite mer efter "Dog Soldiers" och möjligen var man lite mer upprymd efter "Doomsday". Men i det här fallet ligger verkligen tyngdpunkten på ordet "lite". Jo, det är så klart helt olika filmer vi pratar om här, men kvalitén på grejerna är lika oförskämt hög som alltid.

Men man skulle annars inte kunna tro att en "Gladiator"-film (Inte för att filmen liknar "Gladiator" speciellt mycket, men det är lättast att dra paralleller till den.) kan utspelas i Skottland, men en historisk IRL-händelse gör det möjligt. (Sedan har givetvis en del saker ändrats för att passa resten av handlingen. Men intrigerna är baserade på historiska fakta.) Och tack vare den naturligt flytande dialogen levererad av de utmärkta skådespelarna, så sker karaktäriseringen inte enbart genom handlingarna. Marshall sköter "kompisgäng-känslan" lika snyggt som vanligt. Men annars är det full fart som gäller hela vägen hem och när något går snett, så gör det det vid sämsta tänkbara tillfälle. Det kan även översättas till "Total Underhållning".

En sömnighets-utplånande cool och spännande slaktar-rulle som har något för alla. Den gamla vanliga svammel-kritiken kring "rasism" och "anti-amerikansk film" lät dock inte vänta på sig här och var. Men den kan man ju med fördel skita i.

IDÉ : 94%

Finns det någon genre som Neil Marshall inte klarar av att injicera nytt blod i? (Med hästspruta.) Influenserna från en annan världskänd, halv-brittisk "Sword And Sandal"-film är så klart svåra att komma ifrån, men "Centurion" har också en helt annan infallsvinkel.

STORY : 91%

En okomplicerad men tydligt utstakad premiss. Baserad på historiska fakta. (Och med lite dramatiserande eftersom historiker inte är helt överens när de diskuterar Nionde Legionens öde.)

Varenda liten scen i filmen andas verkligen... Varje minut har en magnetisk närvaro... En sak som är bra med Marshalls action-scener är att man lätt ser vad som händer i dem trots att det klipps rätt frenetiskt ibland.

FOTO : 98%

Sam McGurdy förnekar sig inte den här gången heller. "Centurion" har en väldigt kylig estetik med mycket blågröna nyanser, och de framhäver de varma färgerna i t.ex. eldflammor och blodkaskader. Landskapsbilderna får en att vilja åka till Skottland-- Tja, vad sägs om nu?

SKÅDESPELERI : 96%

En mindre legion ruskigt grymma skådisar. Och t.o.m. skurkarna har sympatiska / mänskliga drag.

MUSIK : 81%