2009------------
2010---------7--
2011------------
2012------

I. Rec (2007)
II. Rec 3: Génesis (2012)

Jag "minns" det som igår (Kopierar och klistrar in lite text, snarare.), att jag i samband med "[Rec]" skrev: “Skamligt svag för Zombie-rullar som man är, så blir det allt svårare att kväva sin exaltering när det kommer någon ny variant som verkar kunna ta "levande döda"-konceptet till en annan nivå än de man med lätthet har identifierat när man exempelvis har jämfört två filmer med varandra.”

Exakt samma känsla sitter man med nu efter att ha suttit igenom fortsättningen på en av noll-talets mest originella filmer - Om man ser till det tekniska utförandet och hur bra det smälter samman med storyn samt med kameran som en egen karaktär. (Jag tror inte det har hänt förr.) Det här är verkligen taget till en annan nivå, och två filmer bevisar att första utflykten inte bara var en salva turskott.

Ja, minsann. Det tog hyreshus i helvete i "[Rec]", och de som har Jaume Balaguerós / Paco Plazas Zombie-smocka i gott minne minns säkert också det märkligt coola slutet. Den omedelbara tanken efter den sista bildrutan var inte: "Hoppas att det kommer en uppföljare som börjar exakt där ettan slutar." För filmen gjorde det inte lätt för sig någon gång. Men gissa vad? "[Rec] 2" börjar lika många minuter efter ettans slut som det tar att vänta på en pizza. (Tio minuter en kvart, alltså.) Men betydligt längre har man fått vänta på nyss nämnda uppföljare sedan de började egga oss med den, och samma väntan har varit ganska så sur emellanåt med uppbyggda förväntningar som man borde pryglas för då och då. Men det bästa man har kunnat göra är att undvika Spoiler-fyllda recensioner och folk på diverse forum som "försäger" sig. Det är väl klart att man måste försöka och göra sitt näst bästa. Men att inte avslöja grejer ur ettan blir rätt svårt i häret och nuet.

Så om du inte har sett "[Rec]" - Gör det. (Och det samma om du inte har sett "[Rec] 2".)

Det är först och främst lätt att se vad Balagueró och Plaza har försökt sig på den här gången. De har undvikit att köra en slappis och tryggis genom att upprepa vinnar-receptet från ettan till punkt och pricka. Nog för att det är konstant närvarande, men duon har lagt bort det som inte fick plats och sedan gett allt göttans ett par extra skruvar. Och vinnar-receptet är rabiata Zombie-attacker, tungt blodstänk och en kuslig realism som gjorde att man nästan började tro på att någon jävel håller på att koka ihop ett Zombie-virus någonstans i närheten. Och så hela händelseförloppet sedd genom en och samma kamera. "[Rec] 2" har allt detta. Plus lite fler kameror. Vilket har lösts på ett genialiskt sätt eftersom storyn kräver det. Och det hela flyter i varandra naturligt då man får se vissa ögonblick ur två synvinklar. P.g.a. diverse händelser kan man också lätt följa allting i rätt ordningsföljd trots att en del scener oundvikligen utspelas innan andra.

En mindre insatsstyrka har fått i uppdrag att gå in i det avspärrade huset och ta reda på vad för jävelskap som har hänt under kvällen. Med sig har de Dr. Owen från Hälsovårdsnämnden, och de har även fått order om att dokumentera precis allting. (En kille filmar med en vanlig kamera och de andra snubbarna har små filmkameror monterade på sina hjälmar.) Det här är det simpla upplägget, och mer behöver man inte veta eftersom man ju har sett del ett. (Eller hur?)

Man trodde att den tiden var förbi då filmskapare kom på unika Zombiefierings-orsaker, men i denna film har man lyckats väva samman två begrepp som inte verkar ligga så värst nära varandra, men ändå blir man lite förvånad över att ingen har kommit på det tidigare. Fungerade "raseri" som en av dessa orsaker i "28 Days Later", så är det inte svårt att tycka att "grejen" i "[Rec] 2" funkar minst lika bra.

Det sker en minst sagt splittrande skiftning i temat när filmen närmar sig slutet, och det splittrande består i av något så enkelt som att får välja om man "köper" denna skiftning eller inte. Annars har man nog köpt både ett och annat redan innan man börjar titta på en film där döda vaknar till liv som urflippade kannibaler. Men just denna oväntade och anmärkningsvärda vändning var ett mycket djärvt grepp av filmskaparna. Och bräckligt. För hade de skött "övergången" på ett lite klumpigare sätt, så hade de samtidigt slagit undan benen på sig själva och sabbat stämningen. Man får lite hintar om "när var och hur", och det krävs att man är lite uppmärksam när S.W.A.T.-teamet i början filmar Zombie-huset och letar efter svar. Och det är bara lugnt i några minuter innan Helvetet 2 brakar löst och allting börjar skita sig. Det är precis som i ettan jävligt coolt med alla galna Zombier och okontrollerad eldgivning inomhus. Speciellt när man får se all action. Och utan att man tänker på det, så skiftar kameravyerna inom S.W.A.T.-gänget när någon råkar ut för något intressant. (Läs: Får en eller ett dussin blodtörstiga monster efter sig.) Det påminner lite om "kamera"-scenerna i "Aliens", men i "[Rec] 2" funkar de bättre och utan skarvar eftersom allt är tänkt att vara live. Spelfilms-känslan är helt bortblåst. Och så blir ju kamerorna rätt så illa tilltygade när folk och fä (Mest fä som säkert har sett friskare ut.) lappar till dem i stundens hetta.

Realismen, då? Ja, det är just det. Vissa skulle nog påstå att "overklighets"-känslan i "[Rec] 2" är distraherande vid några kritiska tillfällen, men i "YouTube"-åldern har folk runt omkring i världen filmat en jävla massa skumma och sjuka grejer. Mycket är så klart fejkat och mer eller mindre snyggt iscensatt, men en del idiot-grejer och fenomen går helt enkelt inte att förklara. Gränserna för vad som är "verkligt" idag på live-bilder har antingen flyttats om eller delvis suddats bort, och lite av denna bortsuddande känsla får man i "[Rec] 2s" ovan nämnda "skiftning". Jag tycker i alla fall att det klaffar svinbra, och förklarar mer än vad man kanske kan tro i "[Rec]"-världen. (Det är så här alla filmskapare borde förnya och utveckla sina grundidéer.)

För att hålla saker och ting på en så intressant nivå som möjligt, så har teamet bakom "[Rec] 2" byggt in rejält med inkörsportar till nya koncept som skulle kunna lägga grunden till en helt ny generation av Zombie-rullar. Och det kommer helt säkert minst en uppföljare till. Men utan att sabba något ur denna del, så finns det kopplingar till både religion och mytologi, vilket i det här fallet enbart passar filmen p.g.a. dess ursprungsland.

Och då är det väl bara att avrunda med det gamla vanliga: Gillade du ettan, så kommer du att-- Nej, förresten... Det är inte alls säkert. Men någon som konstant suktar efter Zombier i olika former har 80 minuter av högtid framför sig.

Det gamla vanliga, alltså.

IDÉ : 97%

Mycket mer av det goda.

STORY : 98%

...Och ännu mer för säkerhets skull... Och så ett par älska-eller-hata twists som driver "[Rec] 2" in på lite andra marker än vad ettan gjorde. Manu Díez har varit med och knackat på manuset. (Han samarbetade med Jaume Balagueró när de skrev "The Nun".)

Var inte regissörs-duon Balagueró / Plaza varma i kläderna när de gjorde första filmen, så är de det garanterat nu. Vidare delar i serien kan bli hur vassa och nedslående som helst.

FOTO : 100%

Exakt så här ser det förmodligen ut när man försöker filma under värsta Zombie-paniken. De olika effekterna med havererande kameror är om möjligt ännu coolare den här gången.