• 3 Februari 2010 - 16:25:37

2009------------
2010-41---------
2011------------
2012------

I. The Vampire Lovers (1970)

Inom all film och litteratur har vampisarna i alla tider fått pisk som om de aldrig har gjort något annat än att ta sig från plats till plats och tigga om att få på käften. Och Hammers blodsugare hör inte till undantagen. De får verkligen aldrig komma undan med sitt blodsörplande och de lär sig egentligen ingenting heller - Om alla vampyrer i ens släkt har slutat sina dagar med ofrivilligt solande (Och så mycket att det är direkt dödligt.) eller råkat ut för en träpåle-relaterad "olycka", så borde man i egenskap av vampis börja klura på lite andra strategier när det förr eller senare kommer till konceptet: "Att Undvika Den Där Jävla Skiten". Om man nu är ute efter att leva i en "evighet", d.v.s. (Fast en webb-sajts laddningstid som överstiger 15 sekunder räknas ju också som en "evighet" nuförtiden, så begreppet kan vara lite svårt att fastställa.) Så är det inte krucifix eller spetsiga pålar som någon jävel viftar med, så är det alltid diverse fällor som slutar med 1-0 till kyrkans svin. Vilket ovärdigt och opassande öde.

Men samtidigt finns det exempelvis inte i min värld att ens försöka heja på någon annan än t.ex. Christopher Lees Dracula i Hammer-Versum. (Peter Cushing är förmodligen det enda undantaget eftersom han är Chefen.) Och att heja på "antagonisten" gäller i synnerhet om Carmilla Karnstein råkar uppehålla sig i faggorna. Och fördelen med henne och hennes släkt i Hammer-Versum är att döden inte behöver vara ett hinder för att få härja fritt bland lokalbefolkningen i jakten på lite "sweet löööv" och lite blod som näring. För man kan lita på en och annan greve när det gäller att fixa en ritual tillägnad the Lord Of Darkness och gubbarna så att Carmilla kan reinkarneras än en gång. Och det bästa av allt - Ingen tror på vampyrer. Inte på Hammer-åldern. Så hon har redan där ett försprång när hon slår klorna i en valfri bys fina donnor.

"Lust For A Vampire" är den andra delen i Hammers "Karnstein"-trilogi (Ja, filmerna hänger trots allt ihop.) och det vore bara slappt om inte den också byggde (Lite lösare den här gången.) på Sheridan Le Fanus sköna bok. "The Vampire Lovers" var den första fristående delen och den här gången är det danskan Yutte Stensgaard som gestaltar Carmilla / Mircalla istället för Ingrid Pitt. (Som tackade nej till rollen eftersom hon tyckte att manuset var lite för sunkigt.) Och ja, tack - Visst är Yutte fin som få, men Ingrids själsslukande intensitet och drunkningsolycks-framkallande ögon saknar hon. Men hypnotisera kan hon! En blick på några sekunder, och sedan är man i hennes våld. Exakt det samma händer de i filmen som Carmilla träffar på och ser som blodgivare i första hand.

Karnsteins slott står tom och övergiven som en porr-biograf som helt plötsligt och uteslutande börjar visa PG-13 filmer, men i kryptorna är det desto mer drag när Carmilla blir återuppväckt exakt 40 år efter de förra turerna. Men nu är slutvilat, och nu är det dags att börja partaja igen. Måltavlorna är alla de fina tjejerna på en flickskola i närheten. Författaren Richard Lestrange är också på besök med syftet att skriva en roman om Karnstein-legenden. Han skrattar åt historierna om vampyrerna, men invånarna är måttligt roade av hans kommentarer och smockan hänger i luften innan kvällens första bärs ens är hinkad. Lestrange trixar till sig en plats som föreläsare på skolan, men så får han syn på Carmilla och blir djupt förälskad på ca. en sekund. Och sedan börjar ju Carmillas ödesdigra levnadshistoria återupprepa sig som om den gick längs en snitslad bana. Och i hennes fotspår måste så klart ett par pers stryka med.

Vad dock alla egentligen vill och behöver veta är så klart inte hur det ska gå, utan om det blir något tjej-kalas? (Eller "Lesbo-action" som man säger i mer nobla kretsar.) Ja och nej, kan man säga. Eller "för lite" kan man också säga. Problemet är att man alltid kan önska sig mer, men i "Lust For A Vampire" är det helt enkelt för lite action. Lite pussar och smekningar. Det är i stort sett allt. Men det övervägs till viss del av armén lättklädda läckra tjejer som dyker upp i bildrutan i tid och otid. Men om man kan storyn, så märker man att det i grund och botten är en slags r-- re-- Nej, för helvete - En rekonstruktion av "The Vampire Lovers"...! Som ju också är "Carmilla"-storyn i grund och botten. Så överraskningsmomenten tar en inte med garden nere, direkt. Och man kommer aldrig ifrån jämförelserna med "The Vampire Lovers" i det här fallet - Det är Tudor Gates som har skrivit manuset till "Lust For A Vampire" också, men han har nog medvetet försökt undvika att göra en exakt kopia av "The Vampire Lovers" eftersom vissa nyckelbitar från "Carmilla" har hamnat långt utanför ramarna. Det finns istället en liten mordutredning, ett triangeldrama och lite annat kul för att hålla intresset vid liv. Och så en spännande och dramatisk avslutning i bästa Hammer-anda. De svek minsann aldrig. Är det någonting som Hammer bemästrade så var det att underhålla med relativt enkla medel och göra det bästa av det som fanns.

Annars är det svårt att säga något som man inte redan har sagt om just "The Vampire Lovers". "Lust For A Vampire" känns som en något svagare take-off på ett felfritt original. (Av nästintill oundvikliga skäl.) Annars har den ett i stort sett lika fint foto och lika grym scenografi som sin extravaganta föregångare. Och en del solida skådespelarinsatser. Yutte Stensgaard är ganska svår att ta ögonen ifrån av flera olika orsaker, men Barbara Jefford som Baronessan Herritzen är lika kyligt mystisk som hemskt attraktiv, och Mike Raven som Greven funkar bra som ett "andrahandsval" till Christopher Lee. (Raven har i alla fall lärt sig ett och annat knep från Lee.)

Fans av "The Vampire Lovers" och den av betydligt högre makter sända subgenren som den filmen tillhör ska inte ens tänka tanken: "Undrar om “Lust For A vampire” är något att ha?" Svaret är lika snyggt givet som en pokerhand där man får ett fyrtal i ess. Dricksvattnet hos "Hammer Studios" måste vid den här tidpunkten ha varit spetsat med något som leder till att man börjar göra prima rullar.

IDÉ : 94%

Om idén till att göra filmen "The Vampire Lovers" var ett snilleblixtnedslag, så var det fortfarande en snillestöt att göra "Lust For A Vampire".

STORY : 91%

Det är i och för sig inte första gången som ett manus baseras på "Carmilla", men det var nog första gången som det blev så helgjutet att det... Även fick små barn att gråta... Men Tudor Gates var definitivt något stort på spåren. Det är inte alla som har varit med och uppfunnit "Lesbian Vampire"-subgenren, och denna film följdes upp samma år av "Twins Of Evil".

REGI : 89%

Jimmy Sangsters kortlivade karriär som regissör fick en rivstart hos Hammer Studios, och Sangster måste utan tvekan ha sett "The Vampire Lovers" innan kamerorna rullade. Det är nästan kusligt hur väl sammanhållen även den här filmen är.

FOTO : 89%

Detta är ännu ett av Hammers levande vykortsmotiv - Det finns så många vackra bilder att man tappar räkningen. (Eftersom man glömmer bort att räkna.)

SKÅDESPELERI : 89%

Yutte Stensgaard. Barbara Jefford. Pippa Steel. Yum yum.

MUSIK : 74%

En passande score för en vampyrtjej som jagar brudar. (Harry Robertson komponerade musiken till hela "Karnstein"-trilogin.)

TEMPO : 93%

Inte riktigt samma drag som i "ettan", men inte ens ADHD:ns uppfinnare skulle hinna bli uttråkad.

ATMOSFÄR : 91%

Det räcker att bara säga "Hammer" för att STÄMNINGEN ska infinna sig!

UTFÖRANDE : 90%

Alla rätt på alla punkter, men fan, Jimmy, varför inte mycket mer Girl-On-Girl...?! Filmade du verkligen inte mer...?

REPRISVÄRDE : 89%

"Lust For A Vampire" borde sitta fast fysiskt efter "The Vampire Lovers". Båda filmer blir tillsammans en "Double Bill" som man måste vara medlem i Livets Ord (Eller svårt hjärnskadad, vilket är ungefär samma sak.) för att inte uppskatta.

Yutte Stensgaard topless och nedstänkt med blod. Mindre suggestiva bilder har man sett. Överallt.

Att det överhuvudtaget gjordes en "Karnstein"-trilogi. Trilogi!

Den finaste biten i filmen var tydligen delvis censurerad i vissa versioner. Alla där ba: WTF?