• Magnus Beite

• 4 Juli 2009 - 12:21:40

2009------------
2010----7-------
2011------------
2012------

Här kan vi ha den film som drog igång eller befäste den norska vågen av Survival Horror - "Fritt Vilt" a.k.a. "Kallt Byte". Det är lite svårt att bara kalla filmen för en vanlig Slasher eftersom den har ett starkare manus än många andra Slashers plus att den har en tyngdpunkt som ligger på just kampen för överlevnad. Introt till filmen visar ett montage av nyhetsinslag med ett stort antal människor som har försvunnit i de norska fjällen kring Jotunheimen. (Man får bl.a. se en liten pojke bli levande begravd under snömassorna.)

Fem yngre vänner (Två tjejer och tre killar.) med Döden framför sig åker till samma fjäll för att åka snowboard, bl.a. på ett ställe som de vanliga turisterna undviker alt. inte ens vet om att den existerar. Men det slutar med att en av killarna landar lite fel och bryter benet. Som tur är får de syn på ett stort hus nere i en dal inte långt därifrån. Huset visar sig vara ett hotell som verkar ha stått övergivet sedan ett bra tag tillbaks.

Medan de ser sig omkring och försöker slå sig till ro inför natten, så gör de den ena märkliga upptäckten efter den andra, bl.a. att ingen har skrivit i gästboken sedan 1975 och att det har brunnit i ett av rummen. (Missa inte två roliga referenser till "The Shining".) Ingen verkar heller ha städat där på några år. Men frågan är då: Är gänget då ensamma och kommer de att få vara ifred...? Ja, det kan man ju försöka gissa sig till...

"Fritt Vilt" har massvis med saker till sin fördel - Ett lagom antal realistiska karaktärer, en perfekt och från omvärlden isolerad miljö, med enkla medel uppbyggd och uppskruvad skräck, smarta lösningar på flertalet "nu är det kört"-ögonblick samt en kvardröjande ovisshet där man inte får veta vad som händer och varför förrän i slutet. Just p.g.a. dessa ingredienser utmärker sig skillnaderna om man jämför med en vanlig Slasher. För i en sådan hade man ju i vanlig ordning fått karikatyrer till karaktärer som man verkligen skiter fullständigt i, en överdriven uppbyggnad som bara känns desperat i försöken att förvärra situationen plus att man ju vet hur mördaren ser ut eftersom "monstret" oftast har en ikonisk betydelse. I en "Friday The 13th"-rulle är Jason Voorhees ändå "hjälten", och en hjälte ska vara en huvudkaraktär, speciellt i en franchise som har byggts upp under många år. I "Fritt Vilt" får man inte veta något om hotet förrän i fasen där man redan är rejält uppjagad och kopplar skräcken till det man inte har fått veta. Och då spelar det liksom mindre roll hur mördaren eller "monstret" ser ut.

Många av filmens styrkor nämnde jag precis, och även om den inte vinner speciellt många för originalitet när det gäller temat, så är det sättet och filmens idéer som blir avgörande och som på något sätt jämnar ut det faktum att Survival Horror inte är en exempelvis lika bred subgenre som exempelvis Giallin. För "Fritt Vilt" lyckas ändå med konststycket att snabbt och effektivt bygga upp en krypande stämning för att sedan låta skräcken gripa tag i tittaren. Det är så kul att se att influenserna inte kommer från amerikanska Slashers längre utan att filmskaparna har börjat väva in bitar av sin egen kultur istället. (Precis som fransmännen och engelsmännen har gjort i sina bästa och finaste Horror-alster den senaste tiden.)

Man kan inte göra annat än att helhjärtat rekommendera "Fritt Vilt" - Man får en okonstlad och stämningsfull film som rik på prima skräck. Och någon som förväntar sig en Slasher får en film som är både det, och mycket mer. Även om det tar emot att säga att filmen är ett omdefinierande inslag i subgenren, så har den ändå lysande skådespelarinsatser, regi och manus. Det är en film som klickar på alla plan helt enkelt. För tio år sedan hade man dock sett den som en smärre banbrytare i och med att det inte fanns något av denna kaliber då. Tänk er själv - Man kanske går och ser "Scream 2" och "I Know What You Did Last Summer", och så helt plöstligt, utan varning, kommer "Fritt Vilt" från vårt grannland. Tanken svindlar.

År 2008 fick "Fritt Vilt" en uppföljare, och en trea ska släppas 2010. Den långfilmsdebuterande regissören / författaren Roar Uthaug skrev även storyn till tvåan, men lämnade över regin till en annan debutant - Mats Stenberg. Och eftersom tvåan börjar där ettan slutar, så ska det bli intressant att se hur det hela fortsätter. Men man kan tänka sig att det finns en outforskad detalj från ettan som skulle kunna bli en drivande del i berättelsen. Men visst är det svårt att lyckas på så många sätt med en uppföljare.

Den som inte står på tur att bli köttad i fjällen får se.

IDÉ : 82%

Det var på tiden (Läs: 2006.) att det kom något så här trevligt från Skandinavien också.

STORY : 89%

Det som "Fritt Vilt" inte på något sätt kan vinna i unikhet tar den med lätthet igen med storyn. Och den håller ända fram till filmens sista scen.

REGI : 95%

När man inte märker av den är den ju som bäst.

FOTO : 81%

Blotta åsynen av all snö ger en kalla kårar tillsammans med spänningen. Känslan av isolering blir snyggt inramat i Cinemascope 2,35:1 de gånger man ser hotellet utifrån med de kringliggande bergen. Alla närbilder skapar därför en cellskräcks-framkallande kontrast i inomhusscenerna.

SKÅDESPELERI : 92%

Verklighetstroget som fan. Man reagerar och handlar inte alltid så värst rationellt när man är hotad till livet. Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Kristian Larsen och Viktoria Winge borde få mer jobb.

MUSIK : 65%

Lite 70-tals hits (?), Turbonegro (!) och reguljär Horror-musik som påminner om... Något...

TEMPO : 96%

Det är häpnadsväckande hur delar av Slasher-genren utvecklades till Survival Horror och hur den sedan klarade sig utan många Slasher-filmers 40 minuter långa inledningar där det inte direkt händer något. I "Fritt Vilt" är allt på plats inom tio minuter.

ATMOSFÄR : 86%

Hur skulle det kunna misslyckas med ett övergivet hotell som får "The Overlook Hotel" i "The Shining" att se mysig ut?

UTFÖRANDE : 86%