• Stefano Mainetti

• 2 Juli 2009 - 13:42:01

2009----------9-
2010------------
2011------------
2012------

Ett bilbatteri kopplat till krokodilklämmor på diverse kroppsdelar är säkert smärtsamt på sikt, men det är ändå att föredra framför alla de piss-rullar som kollektivt har fortsatt att förpesta ens tillvaro långt efter att man har sett dem - Och ibland utan att man ens har hunnit få upp garden. Men just därför finns det en motbalans till denna pest och just därför är det alltid som en frisk fläkt när man springer på en film som... Ja, men vad fan - Där har vi den, ju... "Ratman"...! "Ratman" är den engelska titeln på Giuliano Carnimeos "Quella Villa In Fondo Al Parco" och det är antagligen orsaken till varför man sket hårt i den här filmen så väldigt länge. Eller så är det p.g.a. att den har befunnit sig på den obskyra sidan av stängslet (Ni vet där gräset är lite grönare.) under alla år. Så det är lite udda grejer vi har att göra med här - Den ena titeln får filmen att låta som en skitdålig superhjälte-film med ett djur-relaterat prefix (Ni vet - Man börjar med "Batman" och går igenom alfabetet. "Catman" lät väl aldrig så coolt (I alla fall inte lika coolt som "Catwoman".) och "Fatman" är fortfarande bara idiotiskt. Precis som "Katman". (Fast en hjälte som konstant är tjackad på Kat får i och för sig en hel del gjort.) Så nästa är då... "Ratman"...) och den andra titeln får filmen att låta som en Giallo av toppklass - "The Villa At The Bottom Of The Park". (Och det här är inte samma ställe eller ens samma park vid vilken den andra villan låg - Villan där David Hess och John Morghen ganska så milt uttryckt trackade några pers på en fest.) Men en blandning mellan de nyss nämnda två genrerna skulle ju enligt framstående vetenskapsmän att få universum att implodera. För det är ingen uppföljare till "Rats : Night Of Terror" heller. Så vad är det, då?

Jag måste få veta.

Någonstans på en ö i Karibien har uppenbarligen en vetenskapsman fått permanent solsting eftersom han har fått för sig att han ska vinna Nobelpriset genom att korsa en människa och en råtta. Efter ett stort antal misslyckade försök och efter många års forskning har han äntligen lyckats och tänker härnäst visa upp sin råttmänniska / råttapa för resten av världen. Varelsen har redan lyckats skrämma bort en hel by, så man kan anta att mottagandet kommer att bli en hit. Tills vidare får den gift-utsöndrande råttis sitta inspärrad i en bur, men det går dock inte bättre än att han en dag lyckas fly. Till samma ö har modefotografen Mark och några modeller åkt för att ta lite foton. När en av tjejerna samma kväll blir mördad i ett slumkvarter lite längre bort, så är det givetvis ingen som först tänker på en galen och blodtörstig varelse med en råttas snabbhet och en människas intelligens. ("Vilda djur" är annars alltid en bra gissning.)

Författaren Fred Williams (Nej, inte den Fred Williams från "The New York Ripper".), också han i Karibien, kan inte låta bli att intressera sig för det bisarra fallet efter att ha träffat på Terry - Systern till en av modellerna. Terry har nämligen kallats dit för att identifiera en död kvinna som passar in på beskrivningen "blond modell som blev köttad några kvällar innan". Men turligt nog är det inte Terrys syrra som ligger på bårhuset, så hon och Fred beslutar sig för att åka iväg för att leta efter henne. Självklart hamnar de i råttis jaktmarker, och han har sin "storlek" till sin fördel i jakten på offer eftersom han kan ta sig in var som helst via trånga utrymmen som exempelvis sprickor i väggen eller dassholkar. Japp - Det blir en underhållande natt.

Det är självaste David Warbeck som spelar Williams. I vanlig ordning är han coolare än coolast och vet hur man snor åt sig uppmärksamheten i scenerna. Tyvärr är han inte med så mycket som man hade förväntat sig med tanke på att han faktiskt har en av huvudrollerna. Filmen är märkligt kort (78 minuter. Och ändå är den helt oklippt.) och det känns som om man har försökt klämma in för mycket action och handling på för kort tid. Ingen enorm skada skedd, dock. Det betyder bara att det händer något precis hela tiden, och det är riktigt spännande stundtals. Man vet aldrig var den lilla rått-jäveln sitter och trycker. Fina FX också, och lite välkommet slafs. Den enda rktiga svagheten som filmen har och som dess charm inte kan jämna ut är att man försöker knyta ihop säcken lite väl snabbt och desperat. Jag antar att det funkar, men det är lätt att känna sig lite blåst. Det är precis som Carnimeo mot slutet har sagt: "Baren stänger om ett par timmar, så det här får gå undan..." Men det känns heller inte som om någonting saknas eller att ett stycke på 20 minuter har kommit på avvägar. Det är ingen direkt snårig rulle strukturellt sett. Simplicity is king.

David Warbeck, som sagt. Och så är ju Landskronas absoluta stolthet Janet Ågren med. Och så den orimligt heta och likaledes attraktiva Eva Grimaldi. *fäller ned visiret* Ibland är det så att man oftare borde tro på någon högre makt, för Grimaldi hinner bjuda på en riktigt fin dusch-scen (Och det är aldrig tack vare filmskaparna och hennes egen vilja, utan just någon högre makt.) innan råttis börjar jaga och terra henne hela natten. Det är bra att det tänket överlevde i alla fall - Att låta en läcker donna visa upp sig lite. *fäller upp visiret igen* Förresten-- Vänta nu...! En dusch är ju inte omotiverad om man har suttit i en svettig bil hela dagen och vill känna sig lite fräschare igen. Så scenen är allt ganska så viktig för handlingen...

Men det är nog Nelson De La Rosa som alla lär minnas främst från den här filmen. 72 centimeter "lång" blev han känd som världens kortaste skådis / världens minsta människa. (Han spelade senare Marlon Brandos medhjälpare i "The Island Of Dr. Moreau".) Verne Troyer är en stor Satans bodybuildare i jämförelse. Så när den här killen gick upp 5 kg i vikt, så hade det en mycket dålig inverkan på hans hälsa. (Han dog i vilket fall av en hjärtattack 2006.)

Carnimeo är väl mest känd för den utmärkta Giallon "The Case Of The Bloody Iris", men mot slutet av Italo-Horrors gyllene era gjorde han alltså den här charmiga rullen innan han lade ned verksamheten. (Hans sista (?) film blev "Computron 22" - Också den från 1988.) "Quella Villa In Fondo Al Parco" skrevs av Dardano Sacchetti och Elisa Briganti, och paret är synonymt med extremt egna, mer eller mindre vrickade, hyper-originella och därför tilltalande manus för ett kroniskt miljöskadat Horror-freak. Det är bara att titta på deras meritlista sedan "Zombi 2" - Den är verkligen inte att leka med.

Förresten! Det står verkligen: "He's The Critter From The Shitter!" och "Meet Rat Man: Pussy hunter!" på fodralet... Kunde de inte ha klämt fram ännu sämre / lamare taglines till filmen? T.o.m. jag klarar av det: "You won't tune in tomorrow - Same rat-time, same rat-channel!"... Fy fan, vad mjält-spräckande värdelöst... Konstigt att de inte också döpte om filmen till "Return Of The Critter" (I singular.) eller något liknande. "Ratman" är i och för sig redan illa nog... "De" brukar ju vara så förbannat duktiga på att bastardisera titlar och länka totalt orelaterade filmer till andra filmer som är ännu sämre. "Quella Villa In Fondo Al Parco" har dock fördelen att den per automatik är ljusår bättre och mer underhållande än vilken annan film som man överhuvudtaget skulle kunna koppla den till.

Men varför, varför det tvärt avhuggna

IDÉ : 86%

Just när (Läs: 1988.) man hade en bra orsak till att tro att alla märkliga idéer hade kläckts...

STORY : 75%

...Så trollade Dardano Sacchetti och Elisa Briganti fram ett helt manus packade med sådana. Och som tur är hittade man Nelson De La Rosa.

REGI : 87%

Giuliano Carnimeo (Som "Anthony Ascot".) var inte lika produktiv på 80-talet som under årtiondet innan, men han förmedlar i alla fall en säkerhet bakom kameran. Det märks att det inte är någon nybörjare som har regisserat filmen.

FOTO : 77%

Okej, "Quella Villa In Fondo Al Parco" vann och kommer aldrig att vinna några utmärkelser för bäst och finast foto, men man ser i alla fall vad som händer hela tiden och det finns ett par coola och perspektivs-vidriga bilder.

SKÅDESPELERI : 84%

Det finns alla möjliga sortens talanger i den här filmen.

MUSIK : 80%

Det samlades inget damm på Stefano Mainettis synthar och trummaskiner i alla fall. Han prånglade fram musik till nio filmer det här året, bl.a. "Zombi 3". (Det är inte så konstigt att en snubbe som dög för Fulci var bra nog åt Påven också!)

TEMPO : 95%

Hur många gånger hinner man titta på klockan på 78 minuter? Med "Rat Man" i DVD-spelaren? Noll.

ATMOSFÄR : 84%