Exorcismo


• Juan Bosch • Spanien • 1975 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• Exorcism


SPELTID:

• 89 min.


MEDVERKANDE:

• Paul Naschy
• Maria Perschy
• María Kosty
• Grace Mills
• Jorge Torras
• Luis Induni
• Roger Leveder
• Juan Llaneras
• Marta Avilés
• Juan Velilla
• Florencio Calpe
• Dora Santacreu


MANUS:

• Juan Bosch
• Jordi Gigó
• Paul Naschy


FOTO:

• Francisco Sánchez


MUSIK:

• Alberto Argudo


PUBLICERAD:

• 28 April 2009 - 23:04:01


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx--
2009----------8-
2010-----9------
2011------------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• Inga artiklar.


 


 
 

Lattjar man på Satanist-orgier nätterna igenom, så får man väl räkna med att något oönskat / oplanerat händer förr eller senare. Och då snackar vi om stenhårda orgier som de var back in the days - Lite facklor och brasor, en cool stenstaty, en naken tjej på ett altare och så lite blodoffer / drickande och hångel i varje hörn. Japp - Jag tänkte skriva: "Exakt som nattvarden på konfirmationen.", men det är fan ta mig att sträcka sig till att ge de där svinen lite för mycket heder och anseende. Leila är en av deltagarna som senare på väg hem, tillsammans med sin kille Richard, kör av vägen. (Alltså, Fröken, hastighetsmätaren är graderad efter miles per hour - Inte kilometer i timmen.) Och hur tror du att en åktur i ca. 130 km/h i en skrothög slutar? Genom en tvär kurva? Mitt i natten?

Det slutar som väntat med en liten åktur i en ambulans till sjukhuset. Men Leila har en makalös tur och överlever med lite skrubbsår och ett mildare trauma som en naturlig följd av chocken. Men traumat visar sig bli lite märkligare än vad Leilas nära och kära hade hoppats på. Det räcker liksom inte att Richard verkar vara någon sorts tjackpundare som misstänks ha dragit ned Leila i samma fördärv - Hon beter sig allt konstigare mot allt och alla. Leilas brorsa kontaktar familjens nära vän, fader Adrian Dunning, som också snart börjar bli övertygad om att allt inte står riktigt rätt till i huvudet på Leila.

En film som heter "Exorcismo" och som har en "fader" som huvudkaraktär samt en ung kvinna som beter sig allt mer... Hmm... Udda... Det är inte helt omöjligt och långsökt att man kopplar den till en annan film som kom ett par år tidigare - Särskilt när uttrycket "demonisk besatthet" till slut nämns i samband med teorier om sinnessjukdom. Och då har det ju hunnit inträffa en massa annat. Spänn fast säkerhetsbältet, gubbjävel, för nu blir det åka av... Fast "en massa" är att överdriva - "Exorcismo" är ganska så trögflytande i sin uppbyggnad med mycket prat... Och ännu mer prat... Och en fest...! Ingen som vill urinera lite på mattan? Nej... Det tar ändå 40 minuter innan de första upptrappningarna kommer och Leila börjar visa tydliga tecken på något riktigt kasst. Sedan tar det ytterligare en duktig halvtimme innan prällen inser att det är dags att ta i med hårdhandskarna... (Eller vad det nu är präster använder.)

Mycket "influenser" kommer så klart från Originalet, men det märks ändå att Paul Naschy (Som spelar Fader Adrian.) och regissören Juan Bosch har försökt skära filmen ett eget spår som de kör in på när Exorcisten-vibbarna blir för påtagliga. Men ansträngningarna märks framförallt i porträtteringen av Adrian - Det är en sympatisk och förstående snubbe som oroar sig för Leila och hennes familj. (Lätt att heja på, alltså.) Leila är kanske inte lika vass på att komma på dräpande förolämpningar som Regan var, men när besattheten blommar ut för fullt är hon inte den som är mindre rabiat. Och här ser man i alla fall att make-up teamet har gjort smärre underverk - Leila ser helt enkelt jävligt cool och skrämmande ut.

Det allra mesta kring besattheten och alla tokigheter förklaras innan filmen når sitt slut, men just slutet är härligt förvirrande och abrupt. I "Exorcismo" finns t.o.m. fragment av en mordgåta (!) med ett par pers som hittas döda här och var. (Mer "The Exorcist"-vibbs? Ärligt talat finns det inte så värst många misstänkta.) Tyvärr verkar det som om de försökte klämma in för mycket på för kort tid, och dessutom avrunda det hela så snabbt som möjligt. Det är liksom ett jävla drag några minuter och sedan... Inte så värst mycket...

Så i sann "The Exorcist"-anda slutar allt så bra det bara kan, då?

Jo... Det känns lite som om man själv kan komma på något som verkar någorlunda vettigt och stillande för sinnet. Eller så klipptes filmen ned. Eller så tog de bort någon viktig bit av misstag. (Vilket har hänt förr.) Nåväl. Jag såg en engelskspråkig s.k. "exportversion" på 89 minuter, men överallt står det att även den internationella Unrated-versionen också är 89 minuter, så...

Men "Exorcismo" är i mångt och mycket en skapligt underhållande (Dock småseg under långa perioder.) rulle som dock har grundidén till sin enda nackdel. "The Exorcist" var inte direkt lätt att sno eller ens låna från utan att det märktes, och trenden blev också ganska kortlivad. (Sedan kom ju "The Omen".) Det är ändå kul att se att det finns några stycken "rip-offs" där filmskaparna i alla fall försökte och ville visa sin kreativitet. Just på det planet är "Exorcismo" lyckad. Men den kräver alltså lite tålamod, eftersom det är alldeles i slutet av filmen där 90% av allt tufft händer. Och det är trots allt värt att vänta på.

 



  

IDÉ : 55%


Ooo... Idén...!

  

STORY : 76%


Det är bara det att filmens handling påminner väldigt mycket om en "annan" film. Men det ska än en gång sägas att Paul Naschy och Jordi Gigó ansträngde sig för att komma på helt andra premisser än i den "andra" filmen.

 
  

REGI : 75%


Förmodligen Spaghettiwestern-regissören Juan Boschs enda skräckfilm. (Han gjorde ett par Gialli också.) Men regin är det ju inget fel på - Den håller ihop filmen och ger den en egen touch.

  

FOTO : 69%


Ganska så sköna och stämningsfulla interiörer av Francisco Sánchez som ofta jobbade med Naschy. (Bl.a. på "Blue Eyes Of The Broken Doll" och "El Retorno De Walpurgis".)

 
  

SKÅDESPELERI : 84%


Naschy visar än en gång att han kan spela vilken roll som helst. Söta Grace Mills visar sina mindre smickrande sidor när det börjar koka.

  

MUSIK : 55%


Lite progressiv rock med elgitarrer och allt när Satanisterna partajar. Annars är det mesta rätt anonymt och standardiserat. Men musiken finns där den ska finnas och den stör aldrig.

 
  

TEMPO : 69%


Med tanke på hur de sista 10-15 minuterna flyger iväg, så är det märkligt att tiden ibland känns som den nästintill stannar under filmens första halva.

  

ATMOSFÄR : 76%


Det mesta är på plats. Slutakten kontrasterar fint mot resten av spektaklet.

 
  

UTFÖRANDE : 77%


Resultatet blev ändå en smått intressant variant på "The Exorcist". Mills make-up borde ha vunnit utmärkelser på löpande band.

  

REPRISVÄRDE : 57%


Den som är helsåld på alla filmer som har exorcism någonstans i storyn kan säkert digga det mesta i den här rullen.
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Paul Naschy och Grace Mills gör de absolut bästa insatserna inom flera mils radie.

 
 

Så... Vad exakt är skillnaden mellan "International Version" och "English Export Version"?

 
 

Du vet när de dubbar filmer...? Ja, det är lustigt för det blir ofta... SKITDÅLIGT!

 
 
Inte speciellt lik en "viss" film - Som tur är. Men riktigt bra ändå!