• 17 Februari 2009 - 18:24:59

2009------9-----
2010------------
2011------------
2012------

20 st.

"Demons"- och "Ghosthouse"-serien har en gemensam historia och en så pass tajt relation till varandra att de t.o.m. delar titlar likt ett gift par. Vilka som är "Demons" och "Demons 2" råder det ju ingen tvekan om, men sedan börjar det bli luddigt. "The Church" fick ju som bekant låna titeln "Demons 3", och det samma gällde "The Ogre" som i alla fall hade samma regissör som ettan och tvåan. Men just "The Ogre" var det vissa som ville inkludera i just "Ghosthouse"-serien till vilken Umberto Lenzi regisserade ett par filmer. (Jag vågar inte ens börja trassla i det där en gång till.) Och just Lenzi gjorde till slut en film som verkligen fick namnet "Demons 3". (Och det här är alltså den arbiträrt valda originaltiteln på filmen!) Men det är ju inte "Demons 3" filmen är känd som, utan... "Black Demons"...! (Och "Black Zombies".) Förmodligen hade det blivit en lite väl lustig "gissa vilken film"-lek om de hade varit så illa tvungna att döpa den till "Demons [något ledigt nummer]" med tanke på att vissa bolag redan hade släppt "The Ogre" som... "Demons 3"... Hjälp. (Undrar om det ens är fysiskt möjligt att skriva en någorlunda begriplig text om allt det här? Tja, jag försökte. Inte.)

I "Black Demons" är halvsyskonen Dick och Jessica på semester i Brasilien tillsammans med Jessicas kille Kevin. När filmen börjar har semestern varat i 10 dagar, och det är mer än tillräckligt för Dick som blir ovän (Eller så är han det konstant p.g.a. sin personlighet.) med sina reskamrater över det faktum att de har forskat för lite i konceptet Voodoo och ägnat sig för mycket åt annat. Dick drar ut på egna äventyr och springer snart på en gammal man med "Beyond"-ögon plus en dam som ger honom en inbjudan till en mystisk ceremoni i någon avkrok. Dick säger att han minsann inte är rädd och åker så klart dit. Ceremonin är ungefär som nattvarden fast med lite mer livad stämning och hönsblod istället för vin. Men det är också en ceremoni som man helst inte bör spela in ljudet av på en Walkman, vilket Dick givetvis gör. Dick får ta emot ett halsband av gubben med "Beyond"-ögonen samt en sup av något som är så gott att han däckar efter en klunk.

Men ingen fara på taket än så länge. Dick vaknar upp nästa dag på hotellet - Genomsvettig och med kassetten i ena handen. Jessica och Kevin säger att det är dags att åka vidare, och innan någon vet ordet av är de ute i bushen och ska köra ca. 300 km. Men oturen håller till även i det här området och bilen dör på vägen. Men de får nästan direkt skjuts av Jose och Sonia som tar dem till deras hus. Huset ser hemsökt ut och så, vilket kanske är därför hushållerskan Maria reagerar med så stor förfäran över Dicks fina halsband att hon redan samma kväll gör lite ritualer för att hålla borta... Demonerna... Eller... Det där är ju Zombier...!

Just det. Med en kyrkogård bakom huset och med någon som har en Voodoo-ritual inspelad på band - Hur många minuter tar det innan t.ex. Dick testar att spela upp den på plats och väcka t.ex. Zombier till liv? Ett par. Jorden skälver, det börjar brinna här och var och Zombie-händer kommer upp ur jorden. Sex stycken brothers är snart uppe på benen och kräver sitt första offer. "Black Zombies", alltså. De här lirarna var alltså slavar medan de levde (De har fortfarande både kedjor runt anklarna och hängsnaror runt halsen.), men nu har de alltså fått en chans att hämnas efter talesättet öga för öga (Bokstavligt talat i ett par av fallen.) och... Kranium för kranium... (?) Sex Zombier häromkring betyder alltså att sex vitingar måste hamna i jorden. Plus minus hundra år i jorden har säkert gjort att de inte är så nogräknade eftersom de inte kräver någon av just portugisisk härkomst, utan att det möjligen går lika bra med jänkare eller britter. Vilket sätter våra protagonister i skiten. Men "tiggare kan inte vara kräsna", eller vad är det man säger?

Man kan väl inte med den bästa viljan påstå att man vid det här laget sitter och tror att man bevittnar en film som är den film som "Zombi 3" kunde ha blivit, men man måste ändå ge Lenzi beröm för hur han utförde just scenerna med Zombie-attackerna (Och Zombierna har riktigt cool, Old School make-up!) och de få Gore-scener som finns. Resten av filmen är hederlig Zombie-Horror där det händer mystiska saker varvade med hårda attacker. Dick blir allt konstigare och mer besatt av att lyssna på bandet, och resten försöker lösa de bekymmer som uppstår i form av elektriska fel, eventuellt sjunkande IQ, och det faktum att Zombierna viftar med vapen som skäror och yxor.

Man måste också säga att Lenzi trots ganska så låga odds lyckades tillföra ett par smarta twists till handlingen. (Besatthet och Voodoo är som vanligt inte att leka med.) Jo, faktiskt. Lenzi och frugan Olga behövde inte sänka sig till att börja sno grejer från exempelvis Mattei och Fragasso, utan de fick hela storyn att hålla på något Voodoo-magiskt sätt. Men som väntat kan ju bara filmen rekommenderas till någon som fullkomligt älskar Zombie-rullar och som tycker att "orsak och verkan"-logiken ska hålla sig fördelaktigt långt borta från dessa. Det finns som sagt och tyvärr inte så mycket Splatter, men det som finns är både schysst och välkommet.

Det märkliga är fortfarande de alternativa titlarna som spökar. Tänk att de försökte marknadsföra "Killing Birds" som "Zombi 5" fast den kom två år innan fyran, fast "Black Demons" hade passat bättre som "Zombi 5" eftersom: 1) Den faktiskt har Zombier centralt i handlingen. 2) Den följer många av "Zombi"-seriens mallar. Men nej - Producenten skulle bestämt ha "Demons 3" istället. Och det märkligaste är ändå året då filmen är gjord. 1991. När Lenzi i en intervju förklarar att filmen gjordes under ganska så odrägliga och ekonomiskt tajta förhållanden, så är det ju inte så att man får en anledning till att misstro honom direkt. Det här var ju hela två år efter Den Riktiga Depressionen och för produktionsbolaget Filmakers blev detta både den första och sista filmen.

"Black Demons" blev också en av Lenzis sista filmer innan han gick i pension. På ett sämre sätt kan man faktiskt avsluta en såpass mångsidig karriär.

IDÉ : 66%

"Men, snälla Lenzi. Ska du göra en Zombie-rulle nu?! Nej, det blir inget... Men! Du kan få göra en som heter “Demons”. Sedan om det är i Zombier i den filmen - Det är skit samma." (Hoppas verkligen inte att det var så resonemanget gick.)

STORY : 71%

Umberto Lenzi och Olga "Ghosthouse" Pehar fick i vilket fall ihop en relativt sammanhängande story med en koppling mellan 1800-talets slaveri, svart magi och Zombiefiering.

REGI : 79%

Lite stel till en början, men när Zombierna börjar härja får också Lenzi chansen att visa att gnistan inte var förlorad.

FOTO : 68%

Filmare med en tajt budget kan inte vara kräsna heller. Men Maurizio Dell'Orco får till en hel del schyssta bilder.

SKÅDESPELERI : 75%

Väldigt blandade insatser av en väldigt brokig skara talanger. Det är ovanligt att en karaktär ser konstant skräckslagen ut eller att en annan karaktär aldrig ler eller ens drar på mungiporna.

MUSIK : 60%

Den där party-dängan till Voodoo-ritual, lite Synth-musik som på något sätt överlevde 80-talet (Av Franco Micalizzi som skrev musiken till andra Lenzi-klassiker som "Napoli Violenta", "The Cynic, The Rat & The Fist" och "Rome Armed To The Teeth".) och en okänd och garanterad hit som spelas på en radio vid ett tillfälle.

TEMPO : 81%

Inledningen hör kanske inte till de mest medryckande som filmats, men Zombierna är ute inom 25 minuter, och sedan tappar turligt nog filmen aldrig farten.

ATMOSFÄR : 74%