20107-----------
2011------------
2012------

10 st.

I. Caligula (1979)
II. Caligula II : The Untold Story (1982)

"Caligula E Messalina" hade givetvis inte sett dagens ljus om inte Tinto Brass film "Caligola" hade släppts några år tidigare och blivit en hit. (Och allt är lika givetvis relativt.) Och det är inte bara tack vare att Bruno Mattei, Kungen av "lånade och återanvända influenser", inte var dummare än att han tillsammans med Antonio Passalia försökte sig på en egen version av hur det gick till i det Romerska riket. Och man vet ju oftast vad man förväntar sig - En film som starkt påminner om någon annan. Men man får också en ordentlig dos extra vansinne med i mixen. Bara ibland blir man ändå överraskad när filmen faktiskt visar sig vara både underhållande plus att den innehåller kvalitéer som överträffar de i den film som Mattei konsekvent snattade ifrån.

Här är dock snatteriet delvis lika subtilt som att gå in i en mataffär, pressa in en 25-kilossäck potatis under tröjan och sedan försöka traska ut utan att någon märker det. För utomhusscenerna har Mattei klippt in från bl.a. "Ponzio Pilato" och "Il Colosso Di Rodi" (Och Walerian Borowczyks "La Bête" av alla filmer.) som kom närmare 20 år tidigare. Resten har filmats i studio, och övergångarna funkar väl sisådär. Man märker "skiftningarna" i fotot rent åldersmässigt, men det är inte säkert man reflekterar över dem. Inte varje gång, i alla fall. För det finns lite som snor ens uppmärksamhet.

Men handlingen, då? Ja, det är som vilken dag som helst i det Romerska riket under Caligulas styre - Solen skiner och hjärnan är på en flygtur. Caligulas dag börjar som den säkert brukar börja. (Läs: Med att han knullar sin syrra Agrippina.) Men sedan är dags att gå till jobbet, vilket innefattar storhetsvansinnigt planerande, lite gladiatorspel, avrättningar (Spioner och andra svikare hänger ganska löst.) och orgier som avkoppling. Det är alltså inte lite som måste packas in i schemat, speciellt dagar då det händer avgörande saker som att en häst tilldelas en plats i senaten. Caligulas andra syrra Messalina drömmer om att bli kejsarinna en dag och Agrippina vill mest av allt att hennes son Nero ska ta över tronen efter brorsan. Det är alltså som upplagt för lite trubbel. Agrippina är den sluga och manipulativa medan Messalina är den starka och... Manipulativa... Kåt 24/7 som hon är hoppar hon i säng med allt och alla, men har heller inga bekymmer med att exempelvis ge gladiatorer på käften om det skulle behövas.

Ja, hej och hå. Det må vara ännu en händelserik dag för Calle G., men en dålig dag kan "Caligula E Messalina" bli en väldigt påfrestande film att sitta igenom. Men Mattei och Passalia hittar på något oförklarligt sätt den delikata balansgången mellan Sleaze-packad och tom på annan substans. (Som i de flesta andra filmer hade varit en absolut nödvändighet.) Man orkar egentligen inte bry sig om själva handlingen så mycket, även om den säkert finns där i bakgrunden och är tänkt som någon sorts bärande pelare.

Men är den då Sleaze-packad eller lovar de i vanlig ordning bara en massa i originalets kölvatten? Tja. Den vältrar sig konstant i prima snusk - Det går inte att komma ifrån i alla fall. Men en sådan här film ska ju gärna varva det med diverse blodstänkande grymheter i närbild. Det finns hur många chanser som helst för Passalia och Mattei att frossa lite i detta (För fan, gubbar! Det är ju ändå en film som handlar om Caligula!), men det verkar som de höll igen på tok för mycket här. (Eller bara sket i det.) Med undantag för lite tortyr och lite blodslafs, så blir det ingenting i stil med sådant som man exempelvis såg i D'amatos utflykt.

Det omedelbart påtagliga problemet med "Caligula E Messalina" är inte historien eller det som duon har valt att fokusera på, utan själva Caligula. (Gestaltad av Gino Turini.) Visst - Till det yttre överensstämmer han säkert med den allmänna bilden som folk har om snubben, men han är helt enkelt inte så värst skräckinjagande och det här vansinnet som han borde förmedla lyser inte igenom för fem öre. Då hade Malcolm McDowell betydligt mer närvaro i just "Caligola", för att inte tala om David Brandon som läxar varenda jävel i Joe D'amatos "uppföljare". Turini är mer som en mindre känd kejsar-wannabe som väldigt gärna vill vara lika vrickad som hans stora idol. (Utan att lyckas.)

Sedan kommer man aldrig ifrån känslan av att hela filmen känns som en parallellhandling i en bättre film som någon annan har gjort... Vilket den i och för sig är. Men författaren (Passalia) brydde sig helt enkelt inte om att dra bakgrundshistorien en gång till eller fylla i några detaljer som hade varit till handlingens fördel. Men kan man komma på ett sätt att ta sig runt det här utan att somna av leda, så är det lugnt. "Caligula E Messalina" har ändå tillräckligt mycket Sleaze av den kalibern som bara i stort sett Mattei kunde trolla fram ur sin magiska Exploitation-hatt.

IDÉ : 59%

"Vi ska göra en Caligula-rulle till, så vi lånar lite från “Caligola” och snor bokstavligt talat från lite andra filmer som utspelas i Det Romerska Riket."

STORY : 46%

Caligula är galen. Caligula har ett par galna systrar. De gör galna saker tillsammans och bakom ryggen på varandra.

REGI : 74%

Tre regissörer kämpar tappert med intentionen att göra ett storslaget drama som får allting annat att framstå som någons hemvideofilmer... Eller kanske inte... Men Bruno Mattei och Antonio Passalia fick i alla fall lite hjälp av...

FOTO : 63%

...fotografen Jean-Jacques Renon som fotade flera av Jean Rollins snyggare filmer. Men här ser man tyvärr inte mycket av Renons forna glans. Luigi Ciccarese var också med bakom kameran.

SKÅDESPELERI : 70%

Det finns en hög Eurocult-kändisar i filmen, men ingen gör direkt några insatser som får en att häpna. Och Salvatore Baccaro orkar väl inte ens spela sig själv.

MUSIK : 44%

Toner liksom... Efter varandra... Men det finns något enstaka stycke som är lite fint.

TEMPO : 46%

Utöver alla sönderklippta versioner, så finns det finns det två olika "cuts" av filmen - En 97 minuters respektive en jävel på 108 minuter. Skillnaderna märks inte av så tydligt som de borde. (Det rör sig ju ändå om drygt 11 minuter?!)

ATMOSFÄR : 61%

Ganska tunn, men de lyckades få fram någon sorts dekadent Romarrike-stämning. "I am your mare and you are my stallion. Love me, my brother." Ja, just det.

UTFÖRANDE : 62%