Beyond The Darkness


• Joe D´amato • Italien • 1979 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• Buio Omega


SPELTID:

• 93 min.


MEDVERKANDE:

• Kieran Canter
• Cinzia Monreale
• Franca Stoppi
• Sam Modesto
• Anna Cardini
• Lucia D´Elia
• Mario Pezzin
• Walter Tribus
• Klaus Rainer
• Edmondo Vallini
• Simonetta Allodi


MANUS:

• Ottavio Fabbri
• Giacomo Guerrini


FOTO:

• Aristide Massaccesi


MUSIK:

• Goblin


PUBLICERAD:

• 11 Augusti 2004 - 13:35:19


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna genom tiderna.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2005xxxxxx-----6
2006335655665545
20079865555551099
2008----101010-1091010
2009------------
2010---10101010-----
201110101010--------
2012------


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx--
2009------------
2010------------
20114-----------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

24 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• DVD RECENSIONER:
I. Japan Shock Video
• BD RECENSIONER:
II. Shriek Show
• MEDIAGLUTT:
III. DVD Vs. DVD » Beyond The Darkness : Shriek Show Vs. Japan Shock Video


 


 
 
  

Detta... Är en absolut höjdpunkt inom Spaghetti-Splatterfilmen.

Den alltid mångsidige Joe D´amato a.k.a. Aristide Massaccesi (R.I.P.) gjorde under flera decennier filmer i alla tänkbara kategorier, men sina allra bästa gjorde han på 70- och 80-talet, och "Beyond The Darkness" är nog tveklöst en av dem. Eller kanske är det t.o.m. den ultimata D´amato-rullen.

"Beyond The Darkness" är en otrevlig och magstark historia om djurkonservatorn Frank vars föräldrar dog i en bilolycka för evigheter sedan och lämnade honom ett stort hus, lite land och pengar. Under hela sin uppväxt har han blivit omhändertagen av en ganska så skräckinjagande och dominant kvinna vid namn Iris som numera är Franks... Allt man kan föreställa sig, faktiskt.

Filmen börjar med att Franks flickvän Anna ligger för döden på ett sjukhus efter att Iris anlitat en sur gammal dam som kan det här med Voodoo. ("Voodoo" står väl på Gula Sidorna någonstans efter "Veterinärer".) Voodoo-prylen (Docka + massor av nålar.) leder till att Anna dör och Frank blir ännu knäppare än vad han var tidigare. Efter begravningen får han en lysande idé - Varför inte gräva upp Anna, stoppa upp henne som ett djur och låta henne bo kvar i huset? Sagt och gjort. Man får se hela sekvensen när Frank sprättar upp den döda tjejen, tar ut hennes inälvor, tömmer henne på blod och t.o.m. tar en tugga av hennes hjärta. Sedan får hon ligga bredvid Frank i hans säng och Iris har inte mycket emot något av detta - Till en början.

Men allt är rätt långt ifrån vad som kan kallas för frid och fröjd. En tjej råkar upptäcka vad Frank sysslar med, så hon måste tyvärr försvinna. (Om du var Frank - Skulle du vilja åka dit?!) Iris hjälper gärna till att stycka liket och lösa upp det med syra i ett badkar. Det här är för mycket t.o.m. för Frank och det gör honom bara konstigare. En annan tjej råkar se Annas lik och Frank känner inte för att låta henne springa iväg heller. (Att hon ens följde med Frank hem betyder nog att han inte vid något tillfälle har sagt: "Vad jag sysslar med? Jo, jag är konservator och nekrofil...")

Redan då har en detektiv börjat undersöka fallet med den försvunna tjejen och spåren leder naturligtvis till Franks hus. Utan att sabba slutet kan man bara säga att det blir otroligt nervigt.

Atmosfären stinker minst sagt av död och förruttnelse. Det gick t.o.m. rykten om att riktiga lik styckades under inspelningen. (Skitsnack naturligtvis, men det säger väl en hel del om realismen.) Så det finns rejäla mängder med Gore och inälvor i "Beyond The Darkness", men det finns också osannolikt kusliga scener och slutsekunderna kan ge vem som helst skrämselhicka.

Hatten av också för Cinzia Monreale ("The Beyond", "The Stendhal Syndrome", m.fl.) som spelar både Annas syster Eleanor och Anna - Hon ser verkligen stendöd ut när hon ligger där helt kritvit i ansiktet och med ögonen öppna.

En ytterst märklig, illavarslande och morbid berättelse är det som farbror Joe skrapade ihop och trots att han för det mesta var ute efter snabba pengar, så visar han här hur man gör konstnärlig film. (Med omsorgsfull ljussättning och noggranna bildkompositioner, m.m.) Lägg också till ett soundtrack av det legendariska "Goblin" och man har ännu en äkta skräckfilm som sätter sina skarpa klor i en. "Beyond The Darkness" måste man nästan se ensam och mitt i natten, men hittar du fem pers som kan tänka sig att se filmen så...

 



  

IDÉ : 99%


Onkel Joe måste ha gått på ren magkänsla och bara vetat hur man sätter en blåslampa på äckeltarmen.

  

STORY : 97%


Mord, nekrofili och kanske lite incest...? (Om nu Iris är släkt med Frank.) Och det här var de goda nyheterna...!

 
  

REGI : 100%


Mästerlig flera gånger om. D´amato smider, styr och äger.

  

FOTO : 92%


Det fångar den riktigt vidriga atmosfären när det behövs. Franks hus vill man inte ens köra förbi.

 
  

SKÅDESPELERI : 100%


Man skulle nästan kunna tro att det är en dokusåpa. (Önsketänkande.)

  

MUSIK : 85%


Goblin går varm på soundtracket.

 
  

TEMPO : 99%


Några sekunders seghet i några enstaka scener märks knappt.

  

ATMOSFÄR : 98%


Unikt vidrig.

 
  

UTFÖRANDE : 98%


Ännu en film som är genomförd utan ens små brister.

  

REPRISVÄRDE : 98%


Man kanske inte ser om "Beyond The Darkness" exakt lika många gånger som ens absoluta favoriter, men den håller i alla väder!
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Effekterna kittlar kräktarmen så fort de får chansen. Vilket är ofta.

 
 

Det är Makaber-O-Rama - Från början till slut!

 
 

Folk som tror att riktiga lik styckades framför kameran.

 
 
D´amatos absolut bästa film. Och det säger en hel del.

TOP CINEMA