• 20 December 2008 - 10:01:10

2008xxxxxxxxxx-7
2009---9--------
20108----8------
2011------------
2012------

"Sotto Il Vestito Niente" är mer "känd" som "Nothing Underneath", och den råkar vara en av dessa Gialli som olyckligtvis nog har förbisetts i alla tider - Förmodligen p.g.a. att det inte är någon erkänd Giallo-regissör som regisserade den. Och så spelades den till råga på allt in när Giallo var lika ute som helskägg, långt hår, utsvängda jeans och flanellskjorta. (Samtidigt på en och samma person, alltså.) D.v.s. 1985. Om filmen hade kommit några år senare eller några år tidigare... Vem vet hur det hade gått?

Men oavsett hur tuffa än tiderna var för Gialli just då, så bådade trots allt denna films upplägg lika gott som någonting annat - Självaste Franco Ferrini på manus (Under hans mest kreativa peak efter "Phenomena" och "Demons".), filminspelning i diverse exotiska miljöer, danska supermodellen Renée Simonsen i en biroll (Hennes första av totalt två filmroller.) och... Carlo Vanzina i registolen...

Risken är så klart stor att man inte har sett någon film av Vanzina innan - Än mindre hört talas om honom. Nej, en snabb titt på IMDb visar att han mest gjorde komedier på italienska innan han gav sig i kast med thrillers som "Mystère" och så "Nothing Underneath". (Som tydligen bygger på en roman av Marco Parma.) Men vilken filmskapare kan motstå ett sådant här tillfälle när producenterna ringer?

Bob Crane är skogsvaktare i Yellowstones nationalpark i Wyoming. Hans tvillingsyster Jessica jobbar som supermodell i Milano och i dessa dagar ser han henne bara på diverse mode-blaskors omslag. Men mentalt står han henne desto närmare - Båda två känner när den andra svävar i livsfara eller håller på att råka ut för något dåligt. En dag får Bob ett mildare anfall mitt ute i vildmarken och precis i samma ögonblick blir Jessica överfallen på en nattklubb. Hon lyckas dock fly och åker till sitt hotell. Men Bob känner på sig att något är väldigt fel, och i en vision ser han plötsligt någon med sax mörda Jessica. Bob ringer till hotellet i Italien, men allting verkar vara i sin ordning. Bob tänker ändå att han inte får sådana här syner för skojs skull och flyger till Milano för att försäkra sig om att allt är O.K. Men det visar sig att Jessica är spårlöst försvunnen. Samtidigt som det inte finns någon orsak till att tro på Bobs historia, så är ändå snuten Danesi (Donald Pleasence) relativt tillmötesgående och avslöjar samtidigt att något konstigt faktiskt försiggår kring den modellagentur som Jessica tillhörde. (Det här hade man faktiskt inte förväntat sig.)

Redan här har vi ett par misstänkta (Med passande konstiga blickar och allmänt skumt beteende.) och några villospår som man lätt sväljer med hull och hår. (I alla fall om man är lika lätt vilseledd som undertecknad.) Bob beslutar sig för att ta reda på vad som har hänt syrran och hyr hennes rum på lyxhotellet så länge. På samma hotell bor några av Jessicas modell-kollegor och ju mer Bob får veta via dem - Desto trassligare verkar allt bli. (Speciellt när de börjar bli mördade en efter en.) Här har man tagit till vara på den psykiska länken mellan Bob och Jessica, men hela "grejen" med den förklaras i slutet (På ett logiskt sätt.) om man nu skulle ha något att invända mot hur den "används". (Fan, vad smidig jag var nu då.)

I sann Giallo-anda får anti-hjälten bara ett starkt motiv till att lösa fallet och minimal hjälp utifrån. Därför får han själv försöka ta reda på omständigheterna kring mysteriet och förhoppningsvis lösa det. "Nothing Underneath" väcker intresset på några minuter och överraskar sedan på flera punkter. Trots att de flesta vansinniga "plot-twists" inom Gialli redan hade utforskats när filmen gjordes, så lyckas den ändå hålla farten uppe och vara oförutsägbar ända fram till den sista scenen. Varva denna alltid så välkomna oförutsägbarhet med spännande scener samt ultra-blodiga och originella mord och du har en hit... Jodå. Det är inte precis som om det fattas långa och spännande scener, men när det kommer till morden, så blir man... Aningen besviken. (Läs: Det finns bara ett fåtal och de är inte direkt blodiga.) Men det är också på den enda fronten där det svajar lite. Men mycket av detta kompenseras av att både interiörer och exteriörer är snygga, att handlingen har en konsekvent riktning utan att den behöver "rättas till" och att vissa scener är riktiga knäck-skitare. Allting leder till en cool, belönande final och den sista scenen är ingenting annat än ren, slow motion Giallo-poesi.

Men det finns fler kvalitéer i filmen. Medan man kanske inte förväntar sig några anmärkningsvärda skådespelarinsatser i en film som kretsar kring supermodeller, så finns de ändå. Supermodellerna spelar förvisso just supermodeller och ger (Simonsen undantagen.) ett ungefär lika anonymt intryck som de ger på catwalken. (Just därför är kanske filmens originaltitel "Ingenting under klänningen" - De här modellerna har varken underkläder eller personlighet!) Och delvis p.g.a. detta flyttas fokus automatiskt till främst Donald Pleasences grubblande deckare. Han har en relativt stor roll vid sidan om Tom Schanley i huvudrollen och Pleasence gör, som alltid, sitt bästa av den. Men inte heller Schanley ger något fattigt intryck som Bob. Han har en hel del sympatiska och typiska "anti-hjälte"-drag som gör att man håller på honom.

Carlo Vanzina har heller inte missat tillfället att ha med lite naket där det passar (Alltså stup i kvarten.) och kameravinklar ur en fluktares ögon. Mer sleazy 80-tals influenser skulle knappast få plats i en och samma film, så det är otroligt att "Nothing Underneath" är så underhållande som den ändå är. Hade den bara varit rejält mycket splattigare, så hade den fått betydligt mer uppmärksamhet under alla dessa år. Men man kan inte få allt. Inte ens i en film som blandar Pino Donaggios fina stycken med låtar som "One Night In Bangkok" och "I Am What I Am".

"Nothing Underneath" kanske lider av akut blodbrist, men den är desto mer speedad på andra substanser.

IDÉ : 89%

Man kan säga att hela filmen har en massa bra idéer som var rätt så ovanliga, t.o.m. inom Gialli. T.o.m. idéer som har sjabblats bort i andra filmer kommer till sin rätt här.