The Beast In Heat


• Luigi Batzella • Italien • 1977 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• La Bestia In Calore


SPELTID:

• 81 min.


MEDVERKANDE:

• Macha Magall
• Gino Turini
• Edilio Kim
• Xiro Papas
• Salvatore Baccaro
• Giuseppe Castellano
• Brad Harris
• Benito Pacifico
• Alfredo Rizzo
• Brigitte Skay


MANUS:

• Lorenzo Artale
• Luigi Batzella


FOTO:

• Ugo Brunelli


MUSIK:

• Giuliano Sorgini


PUBLICERAD:

• 14 December 2008 - 23:07:50


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx-2
2009---2-8-----4
2010----8-------
2011------------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

12 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• Inga artiklar.


 


 
 
  

Många av de s.k. "Nazisploitation"-rullarna är i och för sig smaklösa så de stinker ut ett helt vardagsrum, men en av de som också är riktigt nasty (Och på så sätt lever upp till sin titel som "Video Nasty".) är "The Beast In Heat" a.k.a. "The Horrifying Experiments Of The S.S. Last Days" a.k.a. "S.S. Hell Camp". Filmen ligger faktiskt än idag på listan över "nasties" som fortfarande är totalförbjudna i Storbritannien. Men i Sverige finns den nu utgiven ocensurerad tack vare Njutafilms.

Femkronorsfrågan är så klart: "Hur outhärdligt vidrig är filmen?"

Spaghettiwestern- och Sleaze-regissören Luigi Batzella (Den enda gången som Statens Biografyrå har rört en av hans filmer är när de stoppade "Achtung - Ökentigrarna slår till".) är förmodligen i sitt esse här när det gäller att visa vidrigheter som dock inte har åldrats sådär jättebra. Men man känner sig skyldig till något bara genom att titta på detta som ändå är framtaget i något sorts "underhållningssyfte". Och man känner ändå av den smittsamma grisigheten i tortyr- och Sleaze-scenerna. Filmer som exempelvis "Gestapo's Last Orgy" lovar en hel del, men levererar inte speciellt mycket - I alla fall inte vid sidan om "The Beast In Heat". Den här kan lika gärna vara den Ultimata av de mest sleaziga filmerna inom Nazisploitation. Men i vanlig ordning ligger handlingen någonstans i periferin på samma sätt som en bil som har kört av vägen i 180, voltat ett par gånger och blivit totalt mos.

Platsen är ett förintelseläger för kvinnor någonstans i Europa under Andra Världskriget. Ellen Kratsch är en Nazi-doktor för S.S. som har fått i uppdrag att forska fram ett serum som får Viagra att likna... Något annat... I en bur har hon en korsning mellan en apa och en humanoid dvärg (Salvatore Baccaro) som får en sil av detta serum varje dag. Sedan kastar Ellen in en av de dödsdömda fångarna till "besten" som i någon slags sexuell extas våldtar och dödar dem. Det låter betydligt värre än vad det är, och redan här kan man förutse hur filmen kommer att sluta. Men man får ändå gå i 80+ minuter och hoppas på att storyn inte ska vara så överjävligt förutsägbar.

I filmens rätt så malplacerade parallellhandling får vi följa en lokal motståndsrörelse och en mindre by som ständigt har nazisterna efter sig - De tursamma blir pangade i strid, och de som har lite mer otur hamnar i Dr. Kratschs tortyrkammare. (Förutom vi som får titta på inklippta snuttar från någon gammal arkivfilm under eldstriderna.) Tortyren innefattar klassiker som utdragna fingernaglar och piskningar, men också lite mer sofistikerade metoder som involverar elektricitet och råttor. (Nej, inte samtidigt.) Syftet med detta är så klart att få reda på var alla motståndare i området gömmer sig. Och det går väl sådär.

Ellen Kratsch är trots allt en rätt så intressant och gåtfull karaktär mitt i smeten - Sadistisk och totalt vrickad under Tredje Rikets övertygande ideal, men vid några få tillfällen skymtar människan i henne fram, speciellt när hon vid ett tillfälle kysser en av sina kvinnliga kollegor. Och under något enstaka ögonblick verkar det som om tvivlet hinner ikapp henne - Tvivlet om att det hon sysslar med kanske inte är värt något i slutändan och att det är obra... Men vad fan är det jag säger...?! Det här är ju höjden av Exploitation! Det finns inte direkt utrymme för några djupare karaktärsstudier...! Mer Sleaze, tack... Aha. Några snubbar hänger i armarna och med skärsår över hela kroppen medan Kratsch klär av sig och kåtar upp dem... Innan de avrättas... Så ska det se ut. Nu känner man igen sig i alla fall... Kratsch ville väl bara innerst inne bara vara snäppet värre än Ilsa. (Hetare är ju hon redan alla gånger.)

Som sagt - Filmen är ett textboksexempel på en "Video Nasty" som garanterat hade en betydligt starkare chockverkan då än vad den har idag. Vissa skratt fastnar i halsen, men när en del scener dras ut bortom bristningsgränsen, så lossnar skrattet igen. Ett par bra exempel på detta är scenerna med "besten". Det är lite svårt att hålla masken när kameran trycks in i fejset på honom och han gör några riktigt tragiska grimaser som kanske ett gäng förstaklassare hade skrattat åt på roliga timmen. Jag tror att det där hemliga serumet inte gjorde lika mycket för den djuriska potensen lika mycket som den väckte den mest primitiva längtan efter att få bli en clown med väldigt låga ambitioner.

Med allt detta i åtanke blir det väldigt svårt att engagera sig i annat än Kratschs excesser inom tortyr - Mycket av dem verkar vara rent nöje dåligt maskerat, och det är väl konsekvenserna av att hon inte får bejaka sina lesbiska impulser. (Filmen visar det då inte.) Historien kring motståndsrörelsen känns verkligen bara som utfyllnad och Batzella insåg väl för sent att idén med "besten" bara skulle räcka till en kortfilm. (Han överlät dessutom dialog-skrivandet till någon annan.) Och med tortyrscenerna hade filmen fortfarande inte varit längre än en halvtimme. Och utan dem hade man i sin tur behövt vara ett genuint självhatande svin med bristande låg moral för att vara kapabel till att sitta igenom filmen och dessutom kunna säga: "Det var en riktigt bra rulle! Nu mår jag mycket bättre!" efteråt.

Sedan är vissa scener så klumpigt ihopklippta att man undrar hur de t.o.m. kunde ta med snuttar där kameran är totalt ur fokus och felriktad. Och de inklippta krigsscenerna får "Hell Of The Living Deads" inklippta naturbilder att se autentiska ut. (Vilket de ju är.) Annars finns det inte så många direkta "kardinalfel" med filmen. Den är packad med Sleaze, har en smutsig stämning över sig och liknar ingenting annat. Så på så sätt vinner den några avgörande poäng. "The Beast In Heat" är för elak för att ens få en liten S.B.I.G.-faktor, men den levererar definitivt dubbla lager med Total Cheese.

Man kan förresten köra ett bra (?!) s.k. "Drinking Game" under filmens gång - Ta en sup varje gång du ser ett hakkors. (Räkna inte med förtexterna som blinkar förbi med ett stort hakkors i bakgrunden.) Och ta en extra hutt varje gång du ser en spegelvänd variant. Men ta inte något starkare än cider, för du kommer förmodligen att återupplivas på akuten med sviterna efter alkoholförgiftning.

Exakt så många supar blir det.

Räkna annars inte med någonting. Men någon som måste se det värsta inom alla kultrullars subkategorier stöter säkert på "The Beast In Heat" förr eller senare. Vilket öde.

 



  

IDÉ : 67%


Några få bra idéer till en Nazisploitation-Nasty...

  

STORY : 44%


...Gör inte en hel sådan. Ungefär hälften känns som det kommer från en helt annan film. (Vilket det också gör?)

 
  

REGI : 67%


En liten eloge till Luigi Batzella som ändå skrev på kontraktet. Det här hade ju t.ex. inte Mario Bava ens rört med någon annans "Second Hand"-tång.

  

FOTO : 64%


Några bilder sätter sig på näthinnan, men det betyder inte att det är något som man vill ha där. Men visst fångar kameran en sorts... Närvaro...

 
  

SKÅDESPELERI : 74%


Macha Magall är riktigt livsfarlig och fin - Speciellt i uniform. Salvatore Baccaro... Tja... Vi säger så här: Han skulle inte kunna spela exempelvis en problemlösande deckare eller-- James Bond.

  

MUSIK : 36%


Inte direkt minnesvärd. Men den finns här och var.

 
  

TEMPO : 49%


Det blir väldigt segt när fokus flyttas över på parallellhandlingen - Inte "Gestapo's Last Orgy"-segt, men tillräckligt för att det ska bli lite besvärande.

  

ATMOSFÄR : 71%


Skitäcklig. Precis som den ska vara i de här filmerna. Men den ovälkomna och oavsiktliga komiken förpestar många scener.

 
  

UTFÖRANDE : 62%


Den blev klar i alla fall... Och det är ju alltid något... Men räkna fortfarande inte med något annat än quick 'n dirty, rå Exploitation.

  

REPRISVÄRDE : 46%


Jovars... Hellre "The Beast In Heat" än... Ja... "Gestapo's Last Orgy"...
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Ja, du... Att den representerar hysterin kring det som "Video Nasties" faktiskt "uppfanns" för?

 
 

Macha Magall hade gärna fått ha fler scener. Och de kunde ännu mer gärna ha fått ersätta mycket av "parallellhandlingen".

 
 

Gissa hur filmen slutar...? Japp - Det var förmodligen rätt svar...

 
 
Nazisploitation när det är som... Hey - Jag sa inget!