2011------------
2012------

I. Películas Para No Dormir: Adivina Quién Soy (2006)
II. Películas Para No Dormir: La Culpa (2006)
III. Películas Para No Dormir: La Habitación Del Niño (2006)
IV. Películas Para No Dormir: Regreso A Moira (2006)

Denna film, med den engelska titeln "To Let" och den svenska titeln "Dödens Våning", ingår egentligen i serien T.V.-rullar "6 Films To Keep You Awake", men här släpptes den separat (Skivan är snorbillig - Hittade den i en lokal affär som lika gärna kunde heta "Väpnade Rån AB" och ändå kostade den knappt 70 spänn som ny.) och såpass långt efter boxen med de andra filmerna att de kunde skriva dit "Från regissören till [Rec]..." på omslaget. Kanske blev det så för att filmen i sig är så mycket vassare än resten av filmerna som håller en vaken, men kanske också för att Jaume Balagueró numera är såpass känd att hans namn säljer. (Och "Dödens Våning", förresten. Titeln hintar ju redan om att detta inte är en "Så levde de lyckliga i alla sina dagar"-berättelse. Med andra ord - Det är något som har en stor chans att vara sevärd.)

Hur som helst - "Para Entrar A Vivir" är knappt en långfilm (Någon enstaka minut över en timme.), så Balagueró drar gasen i botten redan när filmen börjar. Clara och Mario är ett ungt par och tillika blivande föräldrar som har rännt runt överallt i Barcelona för att hitta en ny lya. Det har börjat bli riktigt tröttsamt, men nu har Mario via en annons hittat ett ställe som verkar lovande. Efter lite harmlös ordväxling beslutar de sig för att åka dit.

Hyreshuset är först och främst ganska surt att hitta, men till slut kommer de fram. De som skrev annonsen har säkert tagit vara på tillfället och brett på lite extra, för huset ser inte speciellt mysigt eller gästvänligt ut. Men innan Clara och Mario hinner åka därifrån, så har hyresvärdinnan haffat dem och erbjudit sig att visa lägenheten. De går in och upptäcker att det inte bara ser halv-taskigt ut på utsidan utan även inuti. Och lägenheten själv hade möjligtvis någon uteliggare blivit glad över att få flytta in i. Gratis. Det konstiga är inte bara alla mer eller mindre lemlästade skyltdockor som ligger och skräpar har och var, utan vissa prylar som finns i lägenheten. Hyresvärdinnan pratar hela tiden väl om stället och hur de kommer att trivas. Det verkar t.o.m. redan som om hon har bestämt sig för att Clara och Mario ska flytta in. (Japp - Idyllen lurar kring hörnet... Så länge man inte har något emot att upprepade gånger få diverse föremål dragna i skallen när man tittar på en ny lya.)

Det är ungefär här mardrömmen börjar för parets del och då "Para Entrar A Vivir" blir den ypperliga Survival Horror-rulle som den utger sig för att vara. Clara och Mario upptäcker nämligen för sent att de kan ha gått rakt i en djävulskt utstuderad fälla. Genom hela filmen gör de (Även om man mest följer Clara.) ständigt kusligare och kusligare upptäckter och det händer hela tiden värre och värre saker. Och man köper glädjande och underligt nog den enkla storyn med den lika enkla förklaring som erbjuds mitt i all non-stop jävelskap som aldrig lättar.

T.V.-formatet må alltid vara mindre än filmformatet, men det betyder inte att just "Para Entrar A Vivir" är mindre terrorfylld än många andra filmer i samma genre - Den har en hel del bett och förmodligen blir det också mer tajtare än om det här hade varit en långfilm med först en halvtimme extra uppbyggnad. Det hade däremot säkert förtagit en del av stämningen - Det funkar ibland bättre när huvudpersonerna kastas in i handlingen och där det till synes oförklarliga håller sig utanför storyn ända fram till slutet.

"Para Entrar A Vivir" har en smått obehaglig stämning redan från början och Balagueró vet hur man trissar upp spänningen samt hur man forcerar in i storyn i "den snabba filen". Man hinner knappt andas när skräcken slår klorna i en efter bara någon enstaka minut. Så manuset finns det inga anmärkningar på för egen del - Det är helt gjutet i Horror och är... Nästan för bra för att vara sant. Balagueró har lyckats än en gång, och framför allt lyckas han med att göra klassiska och väl använda skräckfilmsscener till något nytt och eget. Kameraarbetet är också väldigt levande och speglar huvudpersonernas gradvis tilltagande desperation och förtvivlan.

Så visst blir man förvånad över att "Para Entrar A Vivir" "bara" är en film som är gjord för T.V. Att skådespeleriet är av bästa märke behöver inte ens sägas. Macarena Gómez ser verkligen livrädd och panikslagen ut när helvetet brakar loss. (För att inte tala om Ruth Díaz i en mindre roll som en annan hyresgäst som heller inte verkar ha det så lätt.) Och Nuria González är klockren som en hyrevärdinna som man... Inte vill ha så värst mycket att göra med...

Så missa inte ett ytterst kortvarigt men ytterst minnesvärt och nervslitande besök i "Dödens Våning".

IDÉ : 88%

Skräckfilmsserier är alltid välkomna...

STORY : 89%

...Men de måste innehålla fräscha och fantasifulla historier.

REGI : 91%

Varierar så klart med regissörerna, men prestationerna håller sig generellt sett på en hög nivå.

FOTO : 79%

Proffsigt och stilrent. Men ibland glänser det till.

SKÅDESPELERI : 95%

Mycket bra överlag.

MUSIK : 75%

Lite anonymt och för "Danny Elfman"-inspirerat på sina håll och kanter.

TEMPO : 95%

Något ojämnt. [OBS! Det gäller alltså inte den här filmen, utan serien i sig.]

ATMOSFÄR : 85%

Mycket väl godkänd.

UTFÖRANDE : 89%

Det är en välgjord serie, helt enkelt. Fler kommentarer är överflödiga.

REPRISVÄRDE : 83%

Vissa delar i serien kommer man att se om oftare än andra - Två nämnda ("Regreso A Moira" och "La Habitación Del Niño". Och så "Para Entrar A Vivir" eftersom de "glömde" ta med den i boxen.) och en glömd. ("Adivina Quién Soy")

Jag tror inte att Jaume Balagueró kan göra en dålig film om han så försökte.

Ovanligt tuffa tag för att vara i en T.V.-film.

En så här slipad rulle borde få mer uppmärksamhet överallt.