• Paul Muller
• Maurice Poli

• Andrea Bianchi

• Silvano Tessicini

• Luigi Ceccarelli

• 1 Oktober 2008 - 12:01:42

80-talet som "fenomen" låg i dödsryckningar, Lucio Fulcis försök till comeback hade misslyckats katastrofalt och en efter en övergav producenterna ett långsamt sjunkande skepp. Andrea Bianchi, som ju bl.a. gav Peter Bark sina 15 minuter i rampljuset i "Zombie 3 - Nights Of Terror", knåpade med sin sista gnutta inspiration ihop ett Giallo-liknande manus som skulle se till att 80-tals Eurohorror överlevde ett litet, litet tag till - En sista rulle innan allt gick käpprätt åt helvete i 200 knyck.

Denna film heter "Massacre" och presenterades av Fulci (Som sedan återvann ett antal Gore-scener ur filmen och vävde in dem i "Nightmare Concert : A Cat In The Brain".) som ett sista desperat marketing-trick. Men det hjälpte föga - "Massacre" hann aldrig få någon bredare distribution och under en lång tid kunde man bara hitta den på bootlegs. D.v.s. innan EC Entertainment (D.v.s. Gud.) drog igång sin verksamhet och såg till att vem som helst kunde få uppleva sann glädje ur ett mer obskyrt förflutet.

En uppenbart galen jävel i röda handskar stannar sin kärra vid vägkanten där en prostituerad tjej står och väntar på honom. Några sekunder senare har hon blivit en hand och ett huvud fattigare. (Innan hon ens hann nämna priset! Seriemördande torskar är i och för sig inte kända för sitt oändliga tålamod, men det här är absoluta botten.) Det kapade huvudet rullar nedför en sluttning och liket blir liggande i gräset. Polisen blir inte glad den här gången heller.

Inte så långt därifrån håller en frustrerad regissör och hans filmteam på att spela in skräckfilmen "Dirty Blood". Det går inte direkt bra, så producenten kräver att det görs lite drastiska förändringar. Missnöjet består i att skräckfilm "nuförtiden" har tappat sin äkthet p.g.a. för lite realism. (Ha! Försökte Bianchi sig på något sorts statement, eller vadå?!) Därför tänker man kalla in ett medium som ska hålla en seans tillsammans med teamet - Producenten vill nämligen ha med en seans-scen i filmen, och syftet med detta är alltså att göra filmen mer realistisk. Men det är inte precis som om bekymren skulle vara slut i och med det - Skådisarna verkar inte vara speciellt lätta att jobba med och var och en av dem verkar ha mer eller mindre grava personlighetsstörningar av narcissistisk art.

Men så har vi mördaren som givetvis snart slår till igen - Ännu en ung kvinna blir slashad och hittas på en karusell på ett tivoli. Snuten Walter försöker lösa fallet och fånga mördaren samtidigt som han dejtar Jennifer... Som råkar ha huvudrollen i "Dirty Blood"... Som nu kanske svävar i fara eftersom mördaren i samma veva tycks ha blivit intresserad av filmteamet... (Ja, på det sättet!)

Men den ständigt obesvarade frågan är: Vem är blodtörstiga Slashern? Ingen vet och ingen är fri från misstankar då den ena stjärnan verkar vara stolligare än den andra - Vem som helst kan tänkas flippa ur och börja veva med något vasst vilken sekund som helst.

Där "Massacre" är "känd", så är den oftast också hatad och bespottad. Jag är övertygad om att filmen har flest s.k. haters per 1000 invånare - Rent globalt alltså, och inte bara inom kultfilmskretsar. Bianchi måste ha gjort något riktigt dåligt för att förtjäna detta... Ja, just det! Vad lätt man glömmer bort sånt som man inte vill minnas - "Strip Nude For Your Killer" var det ju... Snygg och så var den ju, men fan, vilken ökenrulle... Men man måste ändå säga att Bianchi säkert gör det bästa av vad han har att tillgå här. Manuset är kanske inget åttonde Giallo-underverk, men den följer en klassisk Slasher-mall med några minnesvärda Gore-scener och ett överraskande slut som få har kommit undan med. (Därmed inte sagt att Bianchi gjorde det heller.) Men mer engagerande och klurig än "Strip Nude For Your Killer" är den ju i alla fall. Och just Gore-scenerna är snyggt utförda. (Fulci kom säkert med en lång rad goda råd om hur det ska se ut.) Sedan så är det alltid rätt så underhållande att försöka lista ut vem mördaren är.

Fotot kanske inte har några direkt estetiska kvalitéer som gör filmen mer minnesvärd, men den har sin tidstypiska och falnande charm och det finns allt ett par riktigt stämningsfulla bilder / scener - Bl.a. en som utspelas i ett båthus. Och Bianchi glömmer så klart inte att klämma in lite lättklädda / halvnakna donnor här och var. Och vrickad dialog som är oavsiktligt komisk. Så det är inte så mycket man saknar egentligen från en film som har så pass svåra odds mot sig.

Av packet rullar som släpptes under "Lucio Fulci presents"-tagen, så är "Massacre" helt klart den mest underhållande. Det säger i och för sig inte så mycket, men varken Umberto Lenzis "Hell's Gate", Leandro Lucchettis "Bloody Psycho" eller Mario Bianchis "The Murder Secret" levererade så här... Eh... Mycket... Och då snackar vi Splatter.

Och visst är det omöjligt att inte skratta åt repliker som: "This is a shitty movie anyway!"

IDÉ : 59%

Sista rycket...