Aparecidos


• Paco Cabezas • Spanien / Argentina / Sverige • 2007 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• De bortglömda


SPELTID:

• 104 min.


MEDVERKANDE:

• Ruth Díaz
• Javier Pereira
• Leonora Balcarce
• Héctor Bidonde
• Paco Cabezas
• Luciano Cáceres
• Pablo Cedrón
• Dámaso Conde
• Darío Levy
• Isabela Ritto
• Graciela Tenenbaum


MANUS:

• Paco Cabezas


FOTO:

• Andreu Rebés


MUSIK:

• Óscar Araujo


PUBLICERAD:

• 30 September 2008 - 09:18:44


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx--
2009-12----------
2010------------
2011------------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• Inga artiklar.


 


 
 

Efter en intensiv inledning börjar "Aparecidos" a.k.a. "De bortglömda" som en flashback. (Med en riktigt tjusig övergång.) Det är några dagar innan den 11:e September 2001. Pablo och hans storasyster Malena har åkt från Spanien till Argentina för att avsluta lite familje-relaterad "business". Farsgubben ligger i koma på ett sjukhus och är i rätt så risigt skick - Så risigt att maskiner måste hålla honom vid liv. Malena vill bara koppla ur allting och låta gubbjäveln dö, men Pablo vill veta lite mer om honom först innan han skriver under "dödsdomen" - Främst p.g.a. att det finns några frågetecken som han har funderat på sedan han var liten. (Ett fotografi sätter ännu mer griller i huvudet på honom.) På "köpet" får Pablo och Malena ta över farsans bil som har stått långtidsparkerad i sjukhusets garage. Efter en liten ordväxling om vad som borde göras beslutar sig syskonen för att dra 300 mil söderut mot Eldslandet och till deras barndomshem för att forska lite i familjens historia.

Resan börjar så bra som den kan börja, men vi förstår snart att något åt det övernaturliga hållet inkräktar i sfärerna när en liten flicka visar Pablo en dagbok som ligger gömd innanför bilens vänstra bakhjul. Flickan försvinner dock lika plötsligt som hon dök upp. Dagboken innehåller polaroidbilder på lite köttade människor, kartor och diverse tidningsurklipp. (Och då kan man anta att texten inte innehåller olika recept på pepparkakor.) Pablo börjar läsa texten och det visar sig att den som skrev dagboken en gång i tiden åkte samma sträcka som Pablo och Malena färdas nu. Dagboksanteckningarna leder till ett hotell där en familj råkade riktigt illa ut - Exakt på dagen för 20 år sedan. Syskonen tar in på hotellet... Och jävlar om inte samma sak händer igen - Exakt på samma klockslag. (Vilket också står skrivet på polaroidbilden som togs då när det begav sig.)

Det här är alltså "bara" upplägget innan "Aparecidos" utvecklas till en mardrömslik Horror-roadmovie som parallellt lyckas väva fram en solid spökhistoria av toppklass. Ändå hålls det hela på en realistisk nivå och det finns även lite historiska undertoner i sanningssökandet. Jag vet att många dreglande skräck-nördar flyr skrikande när man nämner "politik" och / eller "historia" i samband med lite Horror, men här finns de bara som paralleller till Argentinas våldsamma förflutna (När militärdiktaturen härjade som värst.) och som "Aparecidos" har en anknytningspunkt till. Det här är dock en hundraprocentig Horror-rökare och ingenting annat. Det finns nog med nervslitande scener till minst två filmer samt flera kopplingar till moderna teorier om andevärlden. Och så lite blodflöde och tuffa tag för att krydda till saker och ting.

Paco Cabezas story isolerar syskonparet från omvärlden på ett smart sätt och suddar gradvis bort gränsen mellan två världar. Ruth Díaz och Javier Pereira i huvudrollerna ger verkligen allt och övertygar på några minuter att de är syskon. Rätt personkemi mellan de viktigaste karaktärerna är a och o, och här har det lyckats snorbra. "Aparecidos" är annars både en intelligent och stundtals plågsam rulle som ibland kan kännas som om den är lite för klurig för sitt eget bästa. Men bara man har lite tålamod för dess få avstickare (Plus att man är lite uppmärksam under Pablos och Malenas detektivarbete.), så upptäcker man att allt till slut flyter ihop på ett genialiskt sätt. Det blir så klart allt svårare att komma på tillfredsställande plot-twists för alla coola slut som vi är riktigt bortskämda med i dessa tider, men "Aparecidos" har ännu en. Visst har man sett någon variant på den tidigare, men den är ändå både kuslig, rörande och vacker. Och mycket starkare än i den ej namngivna rullen. ("Ej namngiven" eftersom filmens titel redan skulle spoila överraskningen.) Men man kommer på sig själv med att tänka på filmens alla creepy ögonblick flera dagar efter att man har sett den.

Alltså... Det måste vara något i det spanska käket nuförtiden som ger näring åt bra idéer. Cabezas är ytterligare en lovande regissör som äntrar scenen med en så klockren debut. (Han har både skrivit och regisserat filmen.) Tyvärr marknadsförs "Aparecidos" inte på samma sätt som t.ex. "[Rec]" och det är ytterst få sajter som nämner den. (Än så länge i alla fall. Är filmen alltså redan en av de bortglömda?) Det lite ovanliga (På ett bra sätt.) på producent-fronten är att Film i Väst har varit med på ett hörn. Äntligen har de fattat vad det är man ska satsa slantarna på. Men tyvärr jämförs även denna film med "Pan's Labyrinth" och "Devil's Backbone" på fodralet. Likheterna mellan "Aparecidos" och de två är, inte helt oväntat, i stort sett obefintliga och den är inte i samma anda.

Men distributionen av filmen ter sig i vilket fall som helst som ett smärre mysterium då den bara har visats på tre festivaler (Första gången på Sitges 2007.), haft premiär i ett enda land under hela 2008 (Grekland.) samt fått en enda direkt-på-DVD release - I Sverige. Nu (30:e September 2008.) finns det heller inte en enda kommentar / recension på filmen på självaste IMDb. (Jo, det är märkligt.)

Så man kan hoppas att filmen når ut till fler under 2009. För "Aparecidos" är en för bra film för att missas / förbli obskyr.

 



  

IDÉ : 87%


Övernaturliga fenomen, onda andar och allmänt jävelskap är kanske inget unikt i det här fallet, men det avgörande är hur det hela presenteras.

  

STORY : 88%


Berättelsen fördjupas hela tiden och byter ständigt spår utan att tappa fokus. Men någon kan säkert tycka att filmen har för många sidospår.

 
  

REGI : 91%


Ge den här snubben mer jobb...!

  

FOTO : 82%


Patagoniens och Tierra Del Fuegos natur kommer till sin rätt i Cinemascope 2,35:1 under "roadmovie"-biten. Och alla övergivna / öde ställen ser riktigt läskiga ut. Kanonbra.

 
  

SKÅDESPELERI : 94%


Ruth Díaz och Javier Pereira får båda tummar upp.

  

MUSIK : 85%


Óscar Araujo (Som skrev musiken till P.C.-spelet "Blade Of Darkness" a.k.a. "Severance : Blade Of Darkness".) har komponerat en vacker men stundtals tillbakadragen score.

 
  

TEMPO : 92%


Det tar sig rejält redan efter några minuter och sedan är det ett bra ös genom hela filmen.

  

ATMOSFÄR : 87%


Klanderfri.

 
  

UTFÖRANDE : 87%


Spanjorer levererar ännu en vattentät rulle om onda andar som inte får ro.

  

REPRISVÄRDE : 74%


Ganska så högt. "Aparecidos" hör till skaran filmer som inte tappar så värst mycket när man har sett den en gång. (Däremot är det inte säkert att man lockas till att se den flera gånger.)
 
 
 

Ruth Díaz och Javier Pereira lyfter filmen något kopiöst.

 
 

Spanska spökhistorier är alltid ett säkert kort.

 
 

Distributionen.

 
 
En välgjord och spännande film, men den faller bort mellan andra liknande filmer.