• Rossella Drudi
• Claudio Fragasso

• Giancarlo Ferrando

• Carlo Maria Cordio

• 11 Maj 2008 - 13:56:01

I. 20th Century Fox Home Entertainment

Jag har rätt så länge (D.v.s. för länge.) undrat vilken film det skulle kunna vara som är själva epitomet för "So Bad It's Good" - Det vill säga en rulle som är så skrämmande usel på ett monumentalt plan att man bara måste tycka att den är mästerlig på just det enda planet - Själva milstolpen på Andra Sidan. Anti-filmen till ens absoluta favvo och samtidigt anti-filmen till ens definitiva hat-rulle. Nåväl. Det finns en sådan rulle och för egen del tog det 18 år (Räknat från det att filmen gjordes, alltså.) innan jag "fick" sett den. Den bara dök upp framför en som genom ödets illvilliga nyck. (Det finns då skitstövlar överallt.) Precis som den gången som jag svor på att för evigt undvika re-maken på "The Wicker Man". Och vad fan hände? Den dök upp i en T.V.-ruta under en pilsner-driven filmkväll flera meter hemifrån. (Och eftersom jag var den enda som var nykter, så lyckades jag fly innan den gjorde ännu mer skada. Jag visste nämligen vad som väntade.)

Men "Den Ultimata S.B.I.G.-rulle"-fällan var ännu mer diabolisk än så. Ifall jag berättade hur utstuderad och backstabber-falsk den var, så skulle ingen utanför Nilbog tro mig - Lika lite som en viss Joshua Waits föräldrar tror på att hans morfar Seth dyker upp och drar lite klassiska sagor om monster (Goblins!) som jagar Peter (Peter jävla Pan?! Har du inte hivat den där skitfula hatten än?!) innan han lyckas skaka av sig kräken och blir bjuden på lite "Bad Taste"-spyor av en söt, leende tjej. Gott, förvisso, men det förvandlar också fjantens blod till rent klorofyll. Det är dock bara de goda nyheterna, för sedan smälter han ihop till en sölig massa som monstren fullkomligt älskar att lapa i sig. Ja, de skulle kunna mörda för den. Eller... De gör det, rättare sagt. (Monster kan alltså också vara vegetarianer fast med den skillnaden att de, i egenskap av monster, äter människor som muterats istället för att rädda liv.)

Välkommen till "Troll 2" - Uppföljaren till... Ja-- "Troll"... Nej, jag försöker nog bara lura mig själv när jag inte kan lura någon annan - För det är ingen egentlig uppföljare. Förutom att det inte finns några "riktiga" troll (Av sagoboks-variaten.) i filmen, så är det ett faktum att filmen från början egentligen skulle ha hetat "Goblin" om "de" hade fått som de hade velat. (Men distributörer, vet ni. Hittar de lite koll någonstans, så troll 2:ar de snart bort den med.)

Förtexterna blinkar förbi och det är nästan ofattbart vilka Eurohorror-legender som har medverkat i produktionen av just den här röran av alla röror som existerar. Claudio Fragasso (Vida känd för sina upprepade samarbeten med Bruno Mattei (R.I.P.) gömmer sig bakom Drake Floyd-pseudonymet på samma sätt som han tog ett lite varsamt skydd bakom Clyde Anderson-varianten i "Zombi 4".) har skrivit manuset med sin fru Rossella Drudi. Och där har vi ju Joe D'amato som medproducent. (Som "David Hills".) Och Carlo Maria Cordio har dammat av sina bästa Roland-synthar och trummaskiner. Och vem har designat kostymerna? Jo - Ingen annan än Laura Gemser... Efter en "Black Emanuelle"-All Nighter för inte alltför länge sedan, så känns det bara barockt att se hennes namn under "Costume Designer".

För "Troll 2", alltså. Allt det här slutar att sjunka in så fort man har sett filmen och fått näthinnorna brutalt antastade med allt som ryms i dess 90+ minuter. Glöm "Plan 9 From Outer Space" och "The Rocky Horror Picture Show" när det kommer till ett kultvärde utvunnet i rent guld - "Troll 2" är det som gäller. Ingenting blir sig likt efter den här. Det här är i en egen liga som har lämnat "S.B.I.G" långt bakom sig och blivit "S.B.I.F.A." - "So Bad It's Fucking Awesome".

Men lite om själva fenomenet (Läs: filmen) nu. Joshua brukar alltså få höra lite "ha en riktigt pissig natt din lille skit"-sagor av sin morfar Seth. Bekymret är bara det att Seth har varit död i ett halvår. Det hindrar dock inte Joshua från att umgås med honom då och då. När filmen börjar (Efter "Peter Pans" missöde.), har Joshuas föräldrar redan fått en svårslaget usel idé - Att tillfälligt byta hus med en familj som bor i samhället Nilbog. (Ja, allvarligt. Det går i alla fall fortfarande att uttala om man jämför med "2 Llort".) Det är samtidigt tänkt att det hela ska vara en semester så att familjen ska kunna samla krafterna och komma över den värsta saknaden efter morfar. Och så lockar lantluften, så klart.

Vad är det för skit i Nilbog, då? (Förutom att det bara bor 26 personer där.) Tja... Vad sägs om alla bakelser och maträtter som innehåller den där gröna sörjan som förvandlar en till en muterad växt - Bokstavligt talat. Invånarna vill verkligen att Waits (Joshua, hans storasyrra Holly och föräldrar.) ska sörpla i sig "Yes - Ett mirakel mot fett" för att de ska bli lättsmält käk åt lokalbefolkningen, men tack vare Seths varning får Joshua en lysande idé i ett ögonblicks ingivelse - Att pissa på käket mitt under middagen. Tyvärr är Seth bara till hjälp när det passar "handlingen", men man slutar störa sig på detta efter det första av hans trick, vilket är att frysa tiden. (Under några väldigt långa sekunder försöker sedan Joshua komma på något "smart".)

Resten av filmen går mest ut på att Joshua ska försöka få sin familj att fatta att det är något fel på invånarna i Nilbog. (Bara en sådan sak som att kaffe sägs vara "djävulens dryck" är en tillräckligt stor orsak att flytta därifrån efter att man har bränt ned stan till grunden.) Och monstren. Och den konstant påtända häxan vars förfäder är från Stonehenge och som är den som sysslar med att förvandla sina offer till växter. Nilbog-borna blir så klart mer och mer anti när deras hemlighet är på väg att avslöjas.

"Nilbog! It's goblin spelled backwards! This is their kingdom!" (Ja, eller någon Goblin med lika dålig fantasi som han som döpte sitt hus till Leväjbbug. Stan heter ju Nilbog just för att det bor Goblins där.)

Så hur ska det gå? Den här gången vill ni veta. Och ni vill se filmen i så fall och nypa er i armen tills blodutgjutelserna koagulerar under huden och hela armen täcks av ett enda stort blåmärke. Ingenting är mer galet än något annat då allting är precis lika jävla sinnessjukt - Början, mitten och slutet. Ni har säkert hört skräckhistorier om skådespeleriet. (Man hyrde lokala förmågor, bl.a. en tandläkare som spelar farsan i familjen.) Om handlingen som kan liknas vid en hagelsvärm mot huvudet på nära håll - Det flyger småbitar åt alla håll och kanter. Och om den mest pårökta dialogen som människor har yttrat framför en rullade kamera. (Jag undrar hur Fragasso mådde när han gjorde den här filmen?)

Jag påstår vidare att man inte har levt förrän man har sett en kille bli förförd av ovan nämnda häxa... Med en majskolv (?!) som... Upphettas och förvandlas till popcorn...! (När de äter av den samtidigt, alltså?!) Jag trodde fram tills för några sekunder sedan att jag faktiskt hade drömt det hela, men jag såg tyvärr bara en screenshot på en annan sajt. "No... No... No more popcorn!"

Käften, och hit med mer popcorn...!

Man lär sig annars en hel del om diverse företeelser när man sitter igenom "Troll 2". Visste du förresten att om en tjej med knuten näve slår dig i skrevet med full kraft, så är det ett medvetet försök att förvandla dig till bög? Nej, det visste faktiskt inte jag heller. (Men så har det ju inte hänt heller.) Och om samma tjej hotar dig med att hennes farsa kommer att skära av och käka upp dina testiklar om han får syn på dig... Ja... Det kan vara ett tecken på att du borde börja se dig om efter en potentiell flickvän som i alla fall är marginellt mindre psykotisk. (Den där sista kom jag inte på själv, utan det var något som en relationsexpert sa någon gång. Om jag inte minns fel.)

"Troll 2" är känd som "The Best Worst Movie" och det ligger nog en hel del i det. Om man säger att "The Beyond" är Världens Bästa Jävla Film och "Manos: The Hands Of Fate" är en cinematisk Ebola-diarrésprutlackering, så kan man lägga dem i var sin ände av en skala. Sedan drar man ut en linje från båda ändar, i samma riktning och i en 60 graders vinkel tills de möts och bildar den enklaste av alla geometriska former - En triangel. Där, precis i skärningspunkten, hamnar "Troll 2". Monstret på täppan. Pisset i ens livsfarliga käk. Den vitaminrika Nilbog-mjölken som ändå inte går att dricka.

"Troll 2" må hamna i en ny och okänd dimension av "Guilty Pleasures" och allt vedervärdigt där emellan, men det går inte att hata den här filmen hur mycket man än försöker. Lika lite som det går att "pissa på gästfrihet"--

... Eh... Det där verkar inte ens vettigt... Vilket påminner om en film som jag såg först 18 år efter att den gjordes - En kultfilm som trotsar allt från befintliga religioner till ren, pålitlig vetenskap. Så packa ryggsäcken med korvmackor och kaffe, fram med pappskylten som det står Nilbog på, och ut och lifta!

IDÉ : ???

[ABSOLUTE S.B.I.G. OVERLOAD ERROR]

STORY : ???