• ?

• 2 Mars 2008 - 20:09:54

2009---1--------
2010------9-----
2011------------
2012------

Ingenting kan någonsin bli bättre om man undviker att uppmärksamma Anders Jacobsson och Göran Lundströms blodstänkande och energiska debutfilm "Evil Ed". Förutom att vara en kultfilm av mått, så är den ett bevis på att det då och då görs hyper-coola Splatter-filmer även i Sverige. (Under fejkhemoglobin-torkan någonstans runt 1997 var det i alla fall ovanligare än vad det kanske är idag.)

Filmcensorn Tom McClane på "Gore And Splatter Department" har blivit totalt galen, börjat hacka sönder alla filmer inom räckhåll och dessutom barrikaderat in sig på sitt kontor efter att ha sett en slaktar-film för mycket. (Alla vet ju att det är det här som händer förr eller senare. Men är detta någon skillnad mot hur det brukade vara förr hos Filmcensuren? :) Chefen, Sam Campbell, måste omedelbart hitta någon annan eftersom McClane spränger skallen av sig med en handgranat. (Campbells replik: "You're fired!" sekunderna efter explosionen är vansinnigt briljant och perfekt tajmad.) Denna någon blir i alla fall Edward Swenson, som jobbar med att granska betydligt lugnare (Och jävligt mycket tråkigare.) rullar som "Tillbaka Till Årjäng". (Den här skulle man minsann inte vilja se nykter.)

Det brinner dessvärre lite i knutarna eftersom Campbell har fått en svinbra mångmiljon-deal (Det skulle förklara filmbolagets flashiga kontor och alla sekreterare som ser ut som fotomodeller.) för deras nya Splatter-filmserie "Loose Limbs". Inför Europa-distributionen måste dock filmerna klippas ned p.g.a. den stränga lagstiftningen. Motvilligt tar Edward jobbet och skickas iväg till en stuga tillsammans med filmerna som var och en består av "90 minuter sex och våld". Ingenting kan gå fel, väl?

"Eddie" skrider till verket och klipper först bort en Splatter-scen från den första delen av "Loose Limbs". (Man får t.o.m. se hur scenen ser ut i censurerad form, vilken är en underbar känga åt Filmcensuren på 80-talet.) Sedan fortsätter han granskandet. Men som bekant blir man ju tokig om man ser för mycket på våldsfilmer och det tar inte lång tid förrän Edwards tillvaro börjar infekteras av hallucinationer om avhuggna kroppsdelar och hungriga monster i kylskåpet. Och så mardrömmar om diverse demoner, förstås. Edward får via sina visioner snart för sig att han måste bekämpa ondskan i världen då filmerna speglar detta. Och detta kan bara göras på ett sätt.

"Evil Ed" är inte bara en cool hyllning till alla klassiska skräck- och kultfilmer (Inte minst "The Evil Dead" - Det hade man aldrig kunnat gissa, va?) med citat från bl.a. "Blue Velvet", "Taxi Driver", "Evil Dead 2" och "Night Of The Living Dead", utan den är även smart och indirekt uppbyggd kring just filmcensur som begrepp och hela debatten om att filmvåld gör en till ett blodtörstigt psykfall. Det finns bl.a. en träffsäker dialog mellan Ed och Sam när de diskuterar en scen med en bäver som våldtar en tjej (!) och som sedan blir skjuten i huvudet med en bazooka. (Men det är inget man får se i filmen. Besviken?) Ed klipper bort den, men Sam gormar om att den inte innehåller något anstötligt enligt Europeiska regler. (Jag antar att det här ska vara riktat mot BBFCs hysteriska regler som skrevs i samband med "Video Nasty"-listans införande.)

Annars kryllar "Evil Ed" av pärlor som alla de kan ta till sig som någon gång har svurit sig till en stroke just för att en favorit-rulle har varit censurerad. (Trailern till "Loose Limbs 5 - The Anatomy Of Fear" är helt enkelt klockren och visar hur Splatter-genren genom tiderna har balanserat på fina gränser mellan vad som är parodi och vad som är på "lekfullt allvar".) Eddie har också en lång rad coola one-liners filmen igenom som passar perfekt där de levereras. ("Daddy's gonna cut!", t.ex. Och då sitter han inte och redigerar film.) I en Splatter-rulle är så klart blodslafset viktigast och det finns inte heller någon brist på det godset i filmen. Effekterna är grymme-bra och några är sannerligen lika "Over The Top" som de är välgjorda.

Därmed är det inte sagt att "Evil Ed" inte är tajt regisserad och snyggt fotad / ljussatt. Tvärtom - Den är för tok för välgjord för att hamna i S.B.I.G.-kategorin. Dialogen är dubbad av engelskspråkiga skådisar, men det är inte direkt något man tänker på. Det bidrar bara till att ge filmen dess speciella atmosfär.

Ironiskt nog censurerades filmen hårt i U.S.A. och Tyskland när den distribuerades utanför Svea Rike. MPAA tyckte att fem minuter bara skulle bort och Tysklands censur var ungefär lika "förstående". BBFC nöjde sig med 2 sekunder trots 18-årsgränsen. (Suck.) Scanbox har distribuerat den ocensurerade utgåvan av filmen i Skandinavien sedan den släpptes och man kan bara än en gång inse att filmcensorer varken har humor eller någon större distans till sitt "yrke". (Och vilket yrke det är sedan - Att förstöra andras verk.)

Men "Evil Ed" har i alla fall åldrats väl och blivit det den var menad av bli - En kultförklarad Splatter som räddar tråkiga kvällar och som tål att ses när som helst.

IDÉ : 88%

Splatter-freaks är dreglande galningar men filmcensorer är värst av allihop...? Tja... :)

STORY : 82%

Här finns ingenting som man kanske inte har sett förut, men det är maskerat så bra bakom alla hyllningar och filmens egna "anti-censur"-budskap att det verkligen inte gör något.

REGI : 89%

Anders Jacobsson kan sin kultfilmshistoria i sömnen. Det har smittat av sig rejält på regin...

FOTO : 76%

...Och fotot... Här finns en hel del välbekant godis i form av bildkompositioner och kameravinklar / åkningar.

SKÅDESPELERI : 75%

Inget att klaga på. Johan Rudebeck är bra som den nördiga filmcensorn som blir spritt språngande galen. I mindre roller ser vi bl.a. Sven-Erik Olsson som vakt och Gert Fylking som ledare för ett S.W.A.T.-team.

MUSIK : 67%

"Fight It Back" av E-Type och låtar av bl.a. Happy Nite Quartet och It's Alive. Plus en försynt och trevlig score.

TEMPO : 92%