Luca Il Contrabbandiere


• Lucio Fulci • Italien • 1980 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• The Smuggler


SPELTID:

• 88 min.


MEDVERKANDE:

• Fabio Testi
• Ivana Monti
• Guido Alberti
• Enrico Maisto
• Daniele Dublino
• Giordano Falzoni
• Giulio Farnese
• Fabrizio Jovine
• Ofelia Meyer
• Ferdinando Murolo
• Tommaso Palladino
• Venantino Venantini
• Ajita Wilson
• Marcel Bozzuffi
• Saverio Marconi
• Luciano Rossi
• Salvatore Billa
• Virgilio Daddi
• Romano Puppo
• Cintia Lodetti
• Nello Pazzafini
• Rita Frei
• Aldo Massasso
• Antonio Mellino
• Lucio Fulci


MANUS:

• Gianni De Chiara
• Lucio Fulci
• Giorgio Mariuzzo
• Ettore Sanzò


FOTO:

• Sergio Salvati


MUSIK:

• Fabio Frizzi


PUBLICERAD:

• 14 Februari 2008 - 22:38:59


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• Inga artiklar.


 


 
 

"Luca Il Contrabbandiere" a.k.a. "The Smuggler" må inte vara Horror, men det är ju inte filmer som "Non Si Sevizia Un Paperino" heller egentligen. Men sanningen är ändå den att båda två är Fulci-rullar och att de har sina mycket långa ögonblick av brutalitet och Gore som kameran är totalt tänd på. "The Smuggler" bör därför uppmärksammas lite extra som en av de tyngsta och hårdaste gangster-rökare som någonsin har gjorts. "Gudfadern" och "Goodfellas" har inte speciellt mycket att komma med i jämförelse om man pratar om just tvättäkta hårdhandskar som kommer direkt från fabriken där man tillverkar hårda handskar. Fulci levererar dem som vanligt med stil, och han gjorde den här rullen direkt efter "Zombi 2" och innan "City Of The Living Dead" och de andra Mästerverken. Plus att "The Smuggler" är en slags stenhård "avslutning" på Crime-genren som sådan. Slutet på ännu en epok med flaggan i topp. Och på halv stång för de flesta andra i själva filmen.

En rulle som heter "Luca Il Contrabbandiere" handlar inte oväntat om en smugglare som heter Luca - Luca Di Angelo. Han är inte den typen som ballar ur förrän man pushar honom över gränsen, och det är nästan så att man blir förvånad över vilken lång stubin han har. Luca är på tok för sympatisk för att vara en "riktig" gangster och i skuggan av sin bror (Som han står i enorm tacksamhetsskuld till.), så har han väldigt svårt att säga nej. Men en dag går en smugglar-operation snett - Luca förlorar en ansenlig mängd pengar när hans gäng tvingas förstöra en last med smuggelgods (Cigg.) för att de inte ska torska när snuten hinner ikapp dem. Det pratas mycket snart om en eller flera tjallare och att någon riktigt dålig förändring är på gång. Och det är det också. Perlante, en mäktigare konkurrent till Luca, föreslår att de ska slå ihop sig för att stå emot det nya hotet som till slut visar sig vara en hänsynslös sadist vid namn Marsigliese. Marsigliese vill nämligen slå sig in i Napolis undre värld och börja sälja narkotika. Gärna tillsammans med några kumpaner som inte hade tänkt hugga honom i ryggen vid första bästa tillfälle. Luca är ytterst tveksam till det hela, och när hans polare plötsligt börjar dö till höger och vänster och hans nära och kära råkar illa ut, så ser han inga andra utvägar än att slå tillbaks. Jävligt hårt.

Men vem kan man lita på? I vanlig ordning - Absolut ingen.

Gianni De Chiara, Giorgio Mariuzzo (Som ett år senare jobbade med Fulci igen på manuset till "The Beyond".) och Ettore Sanzò har handlingen i gungning på nolltid (Tillsammans med Fulci.) och uppbyggnaden är både linjär och effektiv. Pang på rödbetan och så vidare till nästa rödbeta. Sista timmen är tillägnad alla svek / dubbelspel samt Lucas jakt på Marsigliese och de förrädare som har gjort honom illa. Det är också då Fulci kommer igång med sin uppvisning i skoningslöst våld som oftast och hårdast drabbar de som egentligen inte förtjänar det. Konflikthärden är verkligen explosiv och det är lätt att sympatisera med Luca när han spöar skiten ur gangstrar och torterar dem. Ingen gangster-rulle är ju komplett utan några flegmatiska snutar som gärna vill sätta dit alla skurkar men som sedan lång tid tillbaka har insett att det inte kommer att gå. Så när det är lugnt så håller sig också lagens väktare sig lugna. Men till slut går det inte att hålla avtryckarfingret borta från diverse eldvapen och folk börjar bli sönderskjutna och söndersprängda i tid och otid. Marsigliese är ändå den värsta skithögen av allihop och drar sig inte ens för att tortera kvinnor med blåslampor.

Våldet i Fulcis filmer (I synnerhet från den här perioden.) har alltid en chockerande effekt på tittaren eftersom den i en surrealistisk miljö nästan alltid känns som en realistisk brytpunkt - Hur "overklig" än själva effekten än är. Att han dessutom alltid väljer att visa detaljerna och ibland lidandet förstärker bara det som både visas och antyds. Det gör att våldet som en handling inte nödvändigvis behöver vara förankrad i just en skräckfilm för Fulcis del. Men det har en förskräckande effekt även i realistiska scenarion, vilket man tydligt kan se i "The New York Ripper". Uppskattar man detta som en krydda i antingen Horror (The Best!) eller andra hårdkokta historier, så finns det ingenting att förlora. "The Smuggler" är inte något undantag på den punkten heller. Våldet är extremt och ibland utdraget och det finns som vanligt två typer - Det som är direkt obehaglighet att se på (Ovan nämnda tortyrscen samt en våldtäkt där man turligt nog inte får se "något".) och det som man jublar åt. (När t.ex. en bad guy får hela magen söndertrasad av en hagelsvärm. Mumma. Och detta är en av "måste ses"-effekterna i Fulcis filmografi.) Och räkna även in alla som blir pepprade med bly.

Allting måste ändå vägas jämnt för att det varaktiga intrycket av en film ska bli så fullkomligt som möjligt. Och det har "The Smuggler" inga som helst problem med - Det bästa sparas till sist och finalen är på många sätt den raka motsatsen till inledningen. Disco-scenen tidigt i filmen är lika vansinnig som man måste vara för att överleva i Lucas värld, så alla borde därför vara nöjda och glada - De som älskar sin Fulci-Gore och den som uppskattar lite Maffia-action mellan likmask-stormarna och Zombie-attackerna. Därför kan "The Smuggler" rekommenderas till båda läger. Det här är ju inte direkt något som man har sett / ser varje dag och Fulcis fans brukar inte missa den när de väl vet att de får det de vill ha. Även den här gången.

 



  

IDÉ : 84%


Vem annars än Lucio Fulci hade kunnat piska fram den ultimata Maffia-rullen genom att packa in redigt med Sleaze och Splatter bland all action?

  

STORY : 79%


Hyfsat simpel, men den behöver inte vara mer komplicerad. Intrigerna är tillräckliga och förvecklingar kan alltid lösas med lite våld. Och om inte det hjälper - Mer våld.

 
  

REGI : 92%


Fulci spottade ur sig rullar under den här tiden och "The Smuggler" är ännu ett bevis på att Il Maestros kreativitet var nästintill ojämförlig med andras.

  

FOTO : 70%


Sergio Salvati tar en avstickare från Matuul och New England och fotar ett slitet Napoli. Och visst blev det bra även den här gången.

 
  

SKÅDESPELERI : 97%


Fabio Testi som Luca är inte bara cool som Satan, utan han spelar sin roll perfekt också. I mindre roller ser vi välkända Eurocult-ansikten som Venantino Venantini, Ajita Wilson, Luciano Rossi och självaste Fulci som en skjutglad mafioso.

  

MUSIK : 73%


Ännu en stammis från "The Hardcore Team Fulci" - Fabio Frizzi trixar utan svårigheter ihop ett bra soundtrack till eldstrider och vendettor. Och den där infernaliska Disco-stänkaren sätter sig på hjärnan hur länge som helst.

 
  

TEMPO : 83%


En relativt lugn och sansad inledning följs av en eskalerande nervighet som bara bryts av med några riktigt hårda tag. Och de banar väg för en helvetiskt hård avslutning.

  

ATMOSFÄR : 79%


"The Naples Connection" (Som filmen också är känd som.) slår vilka andra "Connections" som helst. Det här är på blodigaste allvar!

 
  

UTFÖRANDE : 87%


"The Smuggler" har så klart några brister, men de är bara charmiga. Splatter-effekterna är i alla fall grymt tuffa och bär Fulcis pålitliga "Seal Of Quality".

  

REPRISVÄRDE : 61%


Visst... Under nästa Fulci-maraton är den självskriven...!
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Gore-FX:en av Germano Natali och Robero Pace! (Spana in en läcker magpumpning - Med ett hagelgevär!)

 
 

Luca vet hur man löser problem.

 
 

Våldtäktsscenen.

 
 
Konflikthantering / konfliktlösning - Fulci-style!