The House Of Exorcism


• Mario Bava / Alfredo Leone • Italien / Spanien • 1975 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• La Casa Dell'Esorcismo


SPELTID:

• 92 min.


MEDVERKANDE:

• Telly Savalas
• Elke Sommer
• Sylva Koscina
• Alessio Orano
• Gabriele Tinti
• Kathy Leone
• Eduardo Fajardo
• Carmen Silva
• Franz von Treuberg
• Espartaco Santoni
• Alida Valli
• Robert Alda


MANUS:

• Mario Bava
• Alberto Cittini
• Alfredo Leone
• Giorgio Maulini
• Romano Migliorini
• Roberto Natale
• Francesca Rusishka


FOTO:

• Cecilio Paniagua


MUSIK:

• Carlo Savina


PUBLICERAD:

• 15 December 2007 - 10:02:04


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

16 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• I SAMMA SERIE:
I. Lisa And The Devil (1972)


 


 
 
  

(Den här texten hänger ihop med "Lisa And The Devil".)

Året var 1974. Tänk om exempelvis producenten till "Lilla Huset På Prärien" hade fått kalla fötter vid något tillfälle och insett att de kanske aldrig kommer att få se röken av stålarna som de investerade i serien. Tänk då sedan om de helt plötsligt hade försökt sig på att göra om den till "Motorsågsmassakern" och klippt in några scener där Michael Landon då och då sliter fram gamla Bettan och gör sin bästa Leatherface-imitation - Enbart för att locka fans av "Motorsågsmassakern" till att se filmen, skinna dem på lite pengar och samtidigt göra dem jävligt förbannade.

Jag kunde faktiskt inte komma på något sämre exempel. Förutom det med "Lilla Huset Vid Kyrkogården", men skit i det, ärligt talat. Det ska i alla fall till en hel del saker innan någon kan lyckas ro något liknande i land med hedern i behåll. Vad sägs då om något så relevant som ett gemensamt tema?

Inte den här gången.

Men så ser man "The House Of Exorcism" direkt efter "Lisa And The Devil" - Mot bättre vetande uppenbarligen. Och sedan tar man reda på storyn bakom filmerna eftersom allting verkar så overkligt och bisarrt. (På ett dåligt sätt.)

När då Mario Bava hade visat sitt färdiga mästerverk (Bl.a. i Cannes och för positiva kritiker.) stod plötsligt producenten Alfredo Leone (Som hade gett Bava grönt ljus att göra den film han ville göra.) inför ett litet dilemma - Filmen gick inte att sälja till distributörerna p.g.a. att den var för originell. Leone fick då idén att suga fast sig på "The Exorcist"-konceptet. Han klippte bort 20+ minuter och filmade ca. 20 minuter nya scener där Lisa Reiner blir besatt av en demon och hamnar på sjukhus. Sedan ska givetvis en tvivlande präst (Spelad av IRL-farsan till "Hawkeye" Pierce i M.A.S.H.) försöka exorcera demonen. Under tiden får Lisa flashbacks via djävulen från ett tidigare liv. (Tillbakablickarna är då stora delar av själva filmen. "Lisa And The Devil", alltså.) Den vetenskapliga förklaringen är att Lisa lider av personlighetsklyvning. (Svordomar, rejäla förolämpningar och grönt spy - Allt det där är med.)

Det här är alltså inte samma film fast minst två tredjedelar av bilderna är de samma. (Man kan verkligen förstå om Bava tog väldigt illa vid sig.) Problemen (Med filmen den här gången.) börjar bara efter några minuter när Leandro på något sätt rivstartar Lisas besatthet. (Hon kollapsar på Toledos gator och hämtas av ambulans.) Det skulle kunna ha varit ett lyckat sidospår eller t.o.m. en parallellhandling, men det funkar inte då "tillbakablickarna" egentligen är menade att vara själva storyn och inte tvärtom. En präst som exorcerar och hallucinerar medan Lisa svär duktigt åt honom (Eller byter skepnad till prällens döda fru.) är inte tillräckligt för att bära upp resten av en handling som egentligen inte borde vara där.

Efter en timme har helhetsupplevelsen börjat disintegrera en minut åt gången och kvar blir ett skal som nästan är tomt och som bara starkt påminner om originalet. Man kan jämföra det hela med ett påskägg där någon har tagit de bästa gottorna, lämnat kvar en näve av de där jävla dragé-äggen samt medvetet hällt något skitäckligt på dem så att ingen ska våga äta dem.

Nästintill orättvist värdelöst.

Det enda som är bra med "The House Of Exorcism" är att man får lite, lite extra Gore och att man får se mer av Elke Sommer - Hon kan fortfarande utstråla skönhet fast hon är besatt samt badar i svett och spyor. Och hon ger fortfarande 100% i en slags biroll till sin egen huvudroll (!) som är raka motsatsen till den förstnämnda. (Snacka om kameleont-liknande skådespeleri. Man skulle nästan kunna tro att de hyrde in en stand-in mitt i tumulten.)

Men aningen svettig och spyfärdig känner man sig själv efter filmen om man nu skulle ta Leones våldtäkt på Bavas film lite väl hårt.

 



  

IDÉ : 100%


Mario Bavas grundidé om Film med stort F är fortfarande ingenting annat än en fullpoängare...

  

STORY : 33%


...Men Alfredo Leone och Alberto Cittini (Manus.) hackade den i småbitar och ersatte tomrummet med en massa pinsamma "The Exorcist"-stölder.

 
  

REGI : 60%


Det som är kvar av Bavas scener är så klart genialiskt regisserade. Leones snuttar är för det mesta stela och oinspirerande och de sänker dessvärre också Bavas del i det hela.

  

FOTO : 74%


Bavas bilder lever upp tiofalt tack vare Cecilio Paniagua som fotograf. Sjukhusscenerna är bara filmade rakt upp och ned utan varken finess eller konstnärsskap med i spelet.

 
  

SKÅDESPELERI : 99%


Stjärnorna den här gången (Också.) är Elke Sommer och Telly Savalas.

  

MUSIK : 70%


Carlo Savina gör en fin version av Joaquín Rodrigos "Concerto of Aranjuez".

 
  

TEMPO : 57%


Filmen må "bara" vara tre minuter kortare än "Lisa And The Devil", men den känns onekligen strimlad och osammanhängande. (Vilket givetvis kommer som en överraskning, va?)

  

ATMOSFÄR : 50%


Som en vacker tavla som man har skurit en massa bitar ur och lappat ihop med dåligt passande bitar från en annan tavla som inte är i närheten lika vacker. D.v.s. rätt så påfrestande att titta på. Fast en förmildrande bit är så klart Carmen Silva som dyker upp i en liten roll.

 
  

UTFÖRANDE : 38%


Bavas del, minsann... Ja, jag tror ni fattar poängen... (Men det finns som sagt lite mer Gore i den här versionen.)

  

REPRISVÄRDE : 18%


Ett lågvattenmärke. En repris till är så gott som utesluten. "The House Of Exorcism" är bara "intressant" som kuriosa. Men visst är Elke Sommers extrascener ganska så mycket mer intressanta än allt annat i denna röra.
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Elke Sommer!

 
 

...Eh... "Lisa And The Devil"... (Som tyvärr inte har de extra Gore-glimtarna som finns i "The House Of Exorcism".)

 
 

Den här versionen borde verkligen inte existera.

 
 
"Lisa And The Devil" - Nu totalt sabbad!