• Vladimir Vasiliev

• Sergei Trofimov

• Yuri Poteyenko

• 22 November 2007 - 15:13:34

I. Nochnoy Dozor (2004)
II. 20th Century Fox Home Entertainment

Det måste sägas åtminstone en gång: Det är faktiskt inte ofta jag jublar för mig själv när en film är slut. Inte med en blandad känsla av stark glädje och vemod rivandes genom kroppen. Man kan förstå om man blir smittad av andra i en fullpackad biosalong där stämningen är på topp, men det ska mycket till innan man totalt kan förlora sig själv i en rulle och sedan bli så tokig att man inte kan somna på flera timmar fast man är trött. Skulle då någon ha oturen att se en under tiden, så hade han / hon väl ringt de där vitklädda svinen som visar sprutor i olika storlekar för en. (Det, och ett stick är det sista man brukar komma ihåg, va?)

Ja, ja. Sånt händer. Det krävs en film som "Dnevnoy Dozor" alias "Day Watch". Och kunde det hända en gång till, så kan det säkert hända igen. Eufori-generatorn som gjorde en riktigt darrhänt och knäsvag den här gången heter alltså "Day Watch". Mycket riktigt är det uppföljaren till "Night Watch" som kom för ett par år sedan. Och även "Dnevnoy Dozor" välte biokassorna i Ryssland. På nyårsdagen 2006. Men först nu, hösten 2007, har alltså filmen nått hit via 20th Century Fox. (20th Century Mördarsnigel, snarare...) Här kallade man också "Night Watch" för "Nattens Väktare", men "Dagens Väktare" lät tydligen inte så coolt?

För det är inte bättre sent än aldrig. Men ändå är det ju bra att filmen dyker upp (På bio till råga på allt.) i och med att man har längtat efter att få se den bra länge nu. Efter euforin över att det kom ännu en tvåa som lätt kan mäta sig ettan, så kan man återigen börja svära så att tungan svartnar. Jajamän. Fox har återigen varit framme med sina saxar och trixat bort-- *tar en sup* ... De har pissat bort 18 minuter till "förmån" för den "Internationella Versionen". Originalversionen är annars ca. två och en halv timme lång. Den var perfekt som den var, ingeting behövde klippas bort, och det är Unrated och Uncut vi vill se filmerna - Tackar så jävla mycket... (Nästa varje gång är det så här när en amerikansk distributör ska "distribuera" icke-amerikanska filmer...) Och som en extra förnedring (Som att ge en klunk ricinolja till någon som redan har skitit ned sig.) gjorde man en engelsk dubbning som stundtals är rena skämtet. All right - Nog om det igen. Allt det här går att undvika. Men det är inte lätt när rövhålen styr och ställer med sina heliga dollarsedlar. Men langa hit en "Unrated Version", så pröjsar jag hellre för den än tankar ned en strimlad och dubbad version.

"Natten är längre än dagen."

"Dnevnoy Dozor" förutsätter först och främst att man har sett "Nochnoy Dozor". (Dagens surprise för er där!) Gärna rätt så nyligen, för är det något som "Dnevnoy Dozor" gör, så är det att fördjupa så gott som alla karaktärers personligheter samt att referera till det som klargjordes i ettan. Hur allt sedan fick plats tillsammans med de ascoola action-scenerna och intrigerna är ett mysterium. Men här finns allt man kan önska sig. Denna gång handlar det även betydligt mer om de ödesdigra beslut som var och en tvingas ta i livet.

Det har gått ett tag (Det är vinter (Rysk, ni vet!) till att börja med.) och Anton är tillbaks på Moskvas gator med det övriga gänget på energiverket där Geser leder dem i kampen mot de mörka krafterna. Zavulon lyckades ju locka med sig Antons son Yegor i slutet av ettan och Zavulon vill gärna också att Anton försvinner. Svetlana och Anton är numera ett nyblivet, trevande par och de jobbar dessutom tillsammans. I början av filmen jagar de en mördare som suger åt sig energi från sina offer som en mygga. (In med nålen och sug, alltså.) Under jakten i Dysterheten får Anton syn på Yegor, och det verkar som det är Yegor som är mördaren. Sedan får Anton skulden för ett mord som leder till att vapenvilan mellan Ljusets och Mörkrets Väktare helt plötsligt är i fara.

I filmens inledning figurerar den välbevakade "Ödets Krita" - Det är bokstavligt talat en kalk-krita som kan användas till att ångra saker som man har gjort tidigare i livet - Det räcker bara att t.ex. skriva namnet på en person någonstans (T.ex. på en vägg.) som har en anknytning till platsen där valet gjordes, och så är det klart - Man får en chans att tänka om. Att en sådan här krita attraherar nya, viljestarka ägare kommer inte direkt oväntat. I alla fall de som ångrar något.

Under tiden kämpar Anton mot sina skuldkänslor över att han försökte "mörda" sin son, och Zavulon är rätt så kreativ när det gäller att komma på hinder. Men Anton får ovärderlig hjälp av Olga (Tjejen som först var en uggla i ettan.) och kollegorna på energiverket. För att t.ex. komma undan och vinna tid byter Olga och Anton kroppar vid ett tillfälle, vilket leder till några kul och lite känsloladdade incidenter. Ödet, små avgörande händelser, fortsätter sedan att påverka alla inblandade och man förundras hela tiden hur väl de fick ihop det. Storyn kompliceras medan Anton försöker rentvå sitt namn - Att försöka inverka på vapenvilan är nämligen ett brott som man döms till döden för. Men kanske är det slutgiltiga kriget oundvikligt. Klimax i filmen sker under Yegors födelsedagsfest och jag säger bara att en viss "Jojo"-effekt måste ses för att tros.

"Dnevnoy Dozor" är... Mer, helt enkelt. Mer action (Bl.a. Alisa som visar hur man kör bil, galna biljakter och våldsamma slagsmål.), mer handling, mer humor och mer... Mer! CGI används lika fantasifullt och innovativt som förut (Förtexterna med skådespelarnas namn som neonskyltar som reflekteras i vindrutan på en av energiverkets bilar, t.ex.), soundtracket är ständigt gåshudsframkallande (Allt från vacker filmmusik och folkmusik-influerade stycken till instrumental Nu-Metal och öststats-Schlager.), Dysterheten (Level 2!) ser ännu läckrare ut än tidigare, och så är ju skådisarna helt djävla strålande - Speciellt Konstantin Khabensky, Galina Tyunina och Vladimir Menshov... Sedan har filmen det där underbara slutet som jag verkligen har längtat efter att få se. Det säger jag inte enbart för att jag är så svag för "Vad hade hänt om?"-ögonblick och "ödes-manipulation", utan på ett sätt avslutas faktiskt historien här. (Det är svårt att tänka sig hur en trea skulle kunna fortsätta sagan.)

På tal om det, så finns det en sak som bådar skitäckligt inför framtiden. Medproducenten Fox fick sitt dagliga hjärnsläpp och har nu finansiellt sett till att trean, "Twilight Watch", kommer att spelas in i U.S.A. 2009... Alltså... Jag måste läsa det en gång till, för det var så Satans korkat - T.o.m. för att komma från mig... Jo, jag läste rätt. Och skrev rätt också. (Jag önskar verkligen att jag hade hittat på det.)

Vore inte det här lite som om man skulle få för sig att spela in en ny "Åsa-Nisse"-rulle fast göra den i Hong Kong...? Det fattas bara att de byter ut skådisarna också, så blir det ännu en klockren påminnelse om varför Hollywood verkligen borde gå under. Men jag antar de behöver parasitera på alla kreativa krafter som finns när de inte har några själv.

För övrigt ångrar jag allt positivt som jag har sagt om 20th Century Fox. Jag menar det inte. Inte när de beter sig på det här viset.

IDÉ : 92%

Lika genialisk som bakom "Nochnoy Dozor" i och med att det är en direkt fortsättning. "Dnevnoy Dozor" bara förstärker allting och är den uppföljare som t.ex. "Matrix Reloaded" kunde ha varit.

STORY : 96%

Häpnadsväckande karaktärisering samsas med oväntade förvecklingar och ett fantastiskt djupt slut. (Jag antar att det allra väsentligaste från Sergei Lukyanenkos romaner klarade flytten till filmernas värld.)

REGI : 93%

Timur Bekmambetov fortsätter i samma högenergiska spår som förut. Och ger järnet även den här gången.

FOTO : 91%

Ryssland ser svinkallt ut. Men storstadsatmosfären göms inte i snö. Och många bilder är så läckra att det svider i själen.

SKÅDESPELERI : 98%

Ge de här killarna och tjejerna mer jobb och ännu mer betalt, för ni kommer inte att hitta bättre skådespelare om de skulle sluta jobba...

MUSIK : 98%

Lika nyanserad och varierad som allting annat i filmen. (Yuri Poteyenko skrev även musiken till "Nochnoy Dozor" och soundtracket har säkert över två dussin låtar!)

Ca. 150 minuter allt som allt med prolog, förtexter och eftertexter - Och inte en tråkig sekund. "International Version" har därför inga tråkiga sekunder heller, men det är extremt illa att så mycket som 18 minuter har klippts bort.

ATMOSFÄR : 94%

Tänk på den och börja dregla...

De gjorde det igen...?! För $4.200.000...?! Det här är en av filmhistoriens Tours De Force om det någonsin har funnits några.