• Roque Baños

• 16 November 2007 - 08:38:43

I. Películas Para No Dormir: Adivina Quién Soy (2006)
II. Películas Para No Dormir: La Culpa (2006)
III. Películas Para No Dormir: Para Entrar A Vivir (2006)
IV. Películas Para No Dormir: Regreso A Moira (2006)

Vi fortsätter att hålla oss vakna med kaffets hjälp och en rulle till i boxen "4 Films To Keep You Awake" - Här är en fin liten pärla från Álex De La Iglesia. Och det där med somna är bara att glömma den här gången, för det var länge sedan en "T.V.-film" kändes så här fräsch.

Reportern Juan, hans fru Sonia och deras nyfödda son har precis flyttat in i ett stort hus. (Som inledningen utspelas i, fast på 30-talet.) Det är ganska så nedgånget och är i behov av en hel del renovering. Av Juans syster får de bl.a. en walkie-talkie för babyn så att de kan höra när han vaknar eller gråter. Men redan första natten hör både Juan och Sonia en konstig röst i komradion, vilket betyder att någon måste vara inne hos barnet... De genomsöker snabbt huset efter inbrottstjuvar / kidnappare, men hittar ingenting. De anmäler ändå händelsen till polisen för att vara på den "säkra" sidan. Juan beslutar sig också för att köpa en nyare variant av "elektronisk barnvakt" som inte bara har en radio, utan även en infraröd monitor.

Mitt i natten vaknar han... Och i monitorn syns en konstig, svartklädd man som sitter blick stilla bredvid barnets säng...

Ja, där sitter man sedan som fastnitad och skulle förmodligen inte ens kunna sluta titta fast man fick akut diarré. Med tillräckligt svaga nerver så borde nog det gå att ordna också, för den här scenen kommer precis i rätt ögonblick och den blir också själva katapulten för hur resten av handlingen utvecklas. Det är så här man fångar tittare.

Utan att avslöja allför många fler detaljer i manuset, så går det inte en minut utan att det kommer ytterligare en fördjupning i historien - Och precis när man tror att det inte går. Hänger då allt detta på något sätt ihop med den gamla "galna" damen som pratar med sin radio - En radio som hon har haft med sig ända sedan den dagen då en av hennes då jämnåriga kompisar spårlöst försvann i några timmar medan de lekte kurragömma? Och skulle kanske en av kvantfysikens teorier kunna förklara en del saker och ting?

Kanske det. Men det här är så långt ifrån "Science Fiction" man kan komma, och det här är långt från exempelvis "Tales From The Crypts" eller "Twilight Zones" domäner. Att klämma in "The Baby's Room" i ett halvtimmes-avsnitt hade i och för sig varit omöjligt, men jämfört med andra gäsp-orgier till filmer med ett lika ogripbart tema, så är detta flera gånger mer engagerande och spännande. Just för att den håller sig inom Horror.

Jorge Guerricaechevarría och Álex De La Iglesia som tidigare har skrivit de flesta av De La Iglesias filmer tillsammans levererar ännu en extremt intressant story som till råga på allt lyckas vara jäkligt kuslig ända fram till slutet. Duon blandar lite övernaturligt och naturligt, och gör det så väl att allt flyter ihop på ett ytterst trovärdigt sätt. (Och visst är det väl så att även det "övernaturliga" måste vara och ÄR "naturligt" eftersom allting existerar i samma värld.) Men det kan lika gärna handla om vad som definierar "övernaturligt" och framför allt "galenskap". Det räcker ju att säga att man hör röster för att de flesta ska börja titta lite konstigt på en.

I vilket fall som helst håller "The Baby's Room" spänningen uppe hela tiden. Det kan vara nog så svårt att åstadkomma detta under en hel timme och en kvart, men inte ens slutet känns framkrystat under någon idétorka - Tvärtom. Den gör en helschysst återkoppling till en ganska så avgörande scen under själva upptrappningen. Om man inte har ont av att bli lämnad med lite ovisshet om det som händer i framtiden (D.v.s. "efter" filmen.), så är det en skitbra story som vävs samman av allt runt paret och huset. "The Baby's Room" piggar i alla fall upp som bara de bästa skräckfilmer kan. Och den här sätter sig också snyggt i minnet.

I "Blame" fick vi en fin liten "The Shining"-hyllning, och i "The Baby's Room" får vi en "Deep Red"-hyllning. Bara en sådan sak.

Den här delen rekommenderas alltså mycket varmt. Och nu - Över till nästa rulle...

IDÉ : 83%