• Víctor Reyes

• 13 November 2007 - 11:24:19

I. Películas Para No Dormir: Adivina Quién Soy (2006)
II. Películas Para No Dormir: La Habitación Del Niño (2006)
III. Películas Para No Dormir: Para Entrar A Vivir (2006)
IV. Películas Para No Dormir: Regreso A Moira (2006)

"Films To Keep You Awake" är en serie långfilmslånga (Tja, de är alla över en timme långa i alla fall.) skräckfilmer i vilken en del av Spaniens elit-regissörer förenas. Filmserien är en spin-off på långköraren "Historias Para No Dormir" som gick i spansk T.V. från mitten av 60-talet och närmare 20 år framåt. (Narciso Ibáñez Serrador som regisserat en av de här filmerna från 2006 skrev också ett antal avsnitt av T.V.-serien.)

Hit-fabriken Filmax International står bakom produktionerna och i denna hexalogi hittar vi bl.a. filmer av Álex De La Iglesia ("The Day Of The Beast"), Jaume Balagueró ("Fragile") och så Narciso Ibáñez Serrador. ("Who Can Kill A Child?")

Inga amatörer eller lättviktare direkt, med andra ord.

När då serien har hittat hit på DVD (I Spanien visades den alltså först på T.V.) har två av filmerna på något "mystiskt" sätt försvunnit (Balaguerós "To Let" a.k.a. "Para Entrar A Vivir" och Paco Plazas "Xmas Tale" a.k.a. "Cuento De Navidad".) och "6 Films To Keep You Awake" har blivit "4 Films To Keep You Awake". Ja, det var nästan väntat och så typiskt att man kan börja generalisera när man syftar på vissa film-distributörer. Jo... Men då slipper man ju hålla sig vaken lika länge i alla fall.

Orsakerna / ursäkterna bakom det här orkar jag inte ens ta reda på eftersom ingenting kommer att ändra det faktum att två rullar saknas, men fyra stycken får vi ju se åtminstone. Och det här kan mycket väl vara serien som "Masters Of Horror" kunde ha varit. Och boxen är billig som tre dagar gammalt snor. (150 spänn i skrivande stund.)

("Xmas Tale" finns förresten att köpa separat.)

"Vi" börjar med "Blame" a.k.a. "La Culpa". Ingen orsak.

Vad kan man då sy ihop för typ av Horror kring gynekologer och abortkliniker? Denna gång turligt nog ingenting som ens för tankarna till filmer som "The Unborn" och... "The Unborn 2"... (Fy fan. Nu påminde ju jag mig själv om dem.) Efter ett "ordinärt" skräckfilmsintro (Som först i slutet får sin "aha"-förklaring.) flyttar gynekologen Gloria och hennes lilla dotter Vicky till ett nytt, stort hus som de ska dela med sjuksköterskan Ana och hennes hushållerska. Både Ana och Gloria har det lite knapert med cash, så mot att Gloria jobbar extra i Anas privata abortklinik, så får hon bo i huset. (Där också kliniken finns på bottenvåningen. Turligt nog inte bredvid matsalen / köket.)

Allt verkar vara relativt bra ett tag - Ana behöver inte känna sig helt ensam och både Gloria och Vicky finner sig snart till rätta och börjar trivas. Det är bara lite märkliga telefonsamtal och ljud från vinden som skapar lite oro i vardagen. Och lite märkliga sammanträffanden. I "vardagen" finns även en snokande granne som Ana inte har mycket gott att säga om. Vad som ändå verkar bli en uthärdlig tillvaro för Gloria börjar snart knaka i fogarna då hon upptäcker att hon är gravid. Men vad är det som händer egentligen? Och vad finns på vinden? Har Ana något mer att dölja utöver att hon blir mer och mer förälskad i Gloria? Och varför blir Vicky mer och mer inåtvänd?

Några frågor blir det allt i en så lågmäld och finstämd rysare att man inte ens märker hur spänningen i den vrids upp lite åt gången. "La Culpa" är dock inte någon rulle som srtimlar nerverna i småbitar, men det den missar i ren skräck tar den igen i själva stämningen och känslan av att något inte riktigt är som det ska. Vad det är som gnager får man ju veta till slut och det kommer väldigt plötsligt efter "point of no return". Det är dock inte bara taget ur luften och påklistrat till varje pris (Superlim om det inte fäster.) för att filmen inte får / kan vara längre, utan den lyckas med att skapa lite ambivalenta känslor hos tittaren - Det är både obehagligt och sorgligt samtidigt.

Att det här är en T.V.-film glömmer man bort så snart Gloria och Ana tar en rundvandring i det gamla huset. Atmosfär är än en gång nyckelordet. En del viktig speltid ägnas åt att bygga upp stämningen runt personerna istället för att man för snabbt försöker tvinga handlingen mot nästa "checkpoint". "La Culpa" är som sagt väldigt lugn mitt i det som gradvis blir mer och mer obehagligt. Kameran smyger sakta runt hörn och krökar, scenerna går stilfullt i varandra och det finns ingenting som bryter bildmönstret som skapas. (De lågfrekventa ljuden och den vackra musiken gör sitt också.)

Är man bara inte åt det otåliga hållet, så är det nog ingen risk att man somnar under "La Culpa". Ovissheten håller en intresserad. Den och de ganska så kreativa sätten att lura tittaren till att tro att ooriginaliteten kommmer att förpassa den här rullen till "Tales From The Crypts" bottendivisions-nivå. Man blir fortfarande positivt överraskad. Filmax har på blodigt allvar blivit synonymt med kvalitet.

Man kanske borde se alla "Films To Keep You Awake" på raken. Det borde i alla fall bli en angenämt sömnlös, kanske lite gäspig, filmkväll om inget annat.

IDÉ : 79%

Skräckfilmsserier är alltid välkomna...