• Al Cliver

• Piero Regnoli
• Antonio Tentori

• Luigi Ciccarese

• Giovanni Cristiani

• 6 Augusti 2004 - 16:13:02

År 1498 korsfästs några djävulsdyrkande nunnor (Yeah, baby!) i en katakomb på Sicilien. 500 år senare åker ett gäng arkeologer till nyss nämnda katakomber för att göra lite utgrävningar. Att de kommer att släppa lös lite onda själar på köpet är det så klart ingen som ens har tänkt på. Liza, som under en seans i Canada fick lite ovälkomna flashbacks från korsfästningarna, åker med ett arkeolog-team till Sicilien för att övervaka arbetet, men dessbättre börjar det hända lite oförklarliga grejer när katakomben öppnas. Liza börjar forska i historien kring de anti-krstina nunnornas framfart, och snart nog dras hon in i en mardrömslik värld.

Och det dröjer turligt nog inte länge förrän folk börjar bli köttade på diverse olika sätt - Exempelvis så klöser en katt ut ögonen på en kvinna, en snubbe får en ofrivillig tung-piercing och en annan snubbe blir sliten i två delar av två träd. (Denna scen får nästan den liknande scenen i "Cut ´n Run" att se lite mesig ut.) Det finns givetvis flera Gore-scener som sedvanligt är riktigt bra. (Fulci slarvade och svek aldrig på den här punkten.)

Jag behöver egentligen inte tjata mer om en film som Fulci uppenbarligen gjorde för sina mest galna fans. Naturligtvis når "Demonia" inte upp till "The Beyond" och de andra stenhårda klassikerna på långa vägar, men det bör sägas att filmen helt och hållet är i klass med hans övriga filmer från samma tidsperiod. (Jag tänker främst på de två filmerna i "House Of Doom"-serien och för all del "Sodoma's Ghost".) "Demonia" symboliserar på något sätt den sista sträckan till en återvändsgränd som slutade med "Nightmare Concert". Men det märks klart och tydligt att Fulci hämtade lite inspiration från det som fungerade i Trilogin. (Vadå "S**r W**s"...?! Alla vet för fan att den riktiga Trilogin består av "Zombie Flesh Eaters", "City Of The Living Dead" och "The Beyond".) Ändå är hela filmen en trevlig åktur och t.o.m. slutet är väldigt typiskt Fulci. Glada miner är totalt övervärderade i skräckfilmer och här finns det tacksamt nog inga heller.

In i det sista gjorde Fulci prima Horror för äkta Horror-fans och det var inte resultatet av varken självberömmelse, användandet av andras idéer eller tomt prat. Så var finns då alla dåliga filmer som Il Maestro påstås ha gjort och som vissa älskar att spy galla på? Kanske dyker de upp, men jag börjar bli oåterkalleligt skeptisk. Varken "Ænigma" eller "Sodoma's Ghost" förändrade ju något. Magin, hur lite det än är frågan om, fanns alltid där. Och för Splatterfilmen var Fulci helt enkelt det som Elvis Presley var för Rock ´n Rollen...!

Folk brukar spy, pissa och rännskita på "Demonia", men det sträcker sig per automatik oftast inte längre än till "Den här filmen suger!"... Ja, men det var ju djävligt mycket till hjälp för dem som inte har sett filmen och vill veta lite om den... Ja, inte helt olikt den här texten, alltså...

IDÉ : 67%

Visst känns det som om allt är återanvänt en halv gång för mycket.

STORY : 56%