2009------------
2010------------
2011------------
2012------

8 st.

I. 28 Weeks Later (2007)

Sedan Zombie-genren praktiskt taget självförstördes under slutet av 80-talet har man som skräckfilmsnisse gått och väntat på en ny "Night Of The Living Dead" fast den tar avstamp i nolltalet och fångar just den tidsandan. Med lite halvtappra försök som "Resident Evil" kan man väl inte påstå att någon ens kommit inom en mils räckhåll.

Men hur är det med "28 Days Later" från duon Danny Boyle (Regi.) och Alex Garland (Manus.) - Samma snubbar som gav oss "The Beach" ett par år innan?

Filmen utspelas i England och tar sin början i ett forskningslaboratorium där några mindre klyftiga djurrättsaktivister släpper lös ett gäng apor som verkar bära på någon aggressiv och dödlig smitta. Smittan verkar i sin tur ha blivit tillverkat i ett laboratorium. Det hela slutar inte med skratt, glädje och partajande. (Om man inte klassar tung blodutgjutelse som "partajande", alltså.)

28 dagar senare vaknar cykelbudet Jim upp på ett av Londons sjukhus och när han ger sig ut på stans gator, så upptäcker han väldigt snart att London är helt folktomt. Han inser att det vid något tillfälle måste ha hänt någon fruktansvärd katastrof. Så småningom får han syn på några människor, men något verkar vara fel... Mycket fel...! (Eller så är det så kallt i London nuförtiden att det bara känns skönt om man brinner lite.)

Mer ska jag inte säga om handlingen - I alla fall inte utan ett par bärs i systemet och om inte någon ska börja provocera en genom att säga att: "“Zombie Flesh Eaters” är överskattad." eller något. För ju mindre man vet, desto bättre blir det. (Låtsas som att ni är förvånade och inse att det banar väg för eventuella besvikelser - Ibland vill man faktiskt veta att man får pizzapiroger serverade och inte jästa lammtestiklar.) Däremot kan jag säga att filmen väldigt länge känns som att den är en "ny" "Night Of The Living Dead" och som man har gått och väntat på i evigheter. Garland och Boyle kom nämligen på ett sätt att förnya Zombie-rullarna, med den skillnaden att "28 Days Later" inte är en Zombie-rulle i Romeros och Fulcis anda. Men de hyperaktiva och aggressiva "zombierna" hittade vägen till "Dawn"-- Jag menar: En film som man med fördel kan låtsas att den inte existerar. Samt mästerverket "[Rec]". Oavsett vad, så känns de 28 dagarna som en otroligt frisk fläkt i skräckfilmsgenren. Och när filmen släpptes hjälpte den definitivt till att ge allting en välkommen nytändning.

Men det finns lite orosmoln. Medan storyn håller sig inom ramarna av det man kan tro skulle kunna inträffa i denna döda värld, så är det något som inte stämmer från och med när "den andra akten" i filmen tar vid. Och i samband med det får man man också snällt inse att "28 Days Later" inte är någon 2000-tals "Night Of The Living Dead". Jag förmodar att de egentligen inte var heltända på att ens försöka göra en ny "Night Of The Living Dead" - Även om det hade gått. (Jo, mycket inspiration har hämtats från andra liknande filmer och "The Quiet Earth" gör sig påmind flera gånger.)

Första delen av filmen är ändå nästintill perfekt med ovissheten lurande bakom vare krök och speciellt bortom horisonten, men sedan krymper möjligheterna för att avslutningen ska kunna bli lika fulländad. Ser man till helheten och betraktar "28 Days Later" som en skräckfilm om en domedagsliknande katastrof, så måste man ändå säga att det är en både välgjord, spännande och till en början också en väldigt oförutsägbar film. Det som gör den riktiga "Dawn Of The Dead" (Fast... Det finns ju bara en riktig, så jag fattar inte riktigt vad jag menar med det...) så fenomenal och som gör den riktiga "Day Of The Dead" så oerhört bra finns till en stor del även här. Likheterna märker man inte förrän man smått börjar analysera situationerna som våra hjältar hamnar i. Och i samband med det hinner man alltid klura lite på hur snabbt mänskligheten skulle kunna utplånas under en såpass snabb och slutgiltig "Zombiefiering".

Den enda riktiga nackdelen är som sagt att racet mot slutet inte känns riktigt lika engagerande, spännande och suggestivt som upplägget. Det gör att filmen hamnar i ett ingenmansland mellan ett "unikt mästerverk" och en "riktigt bra rulle". Men man kan ändå inte komma ifrån det faktum att filmen har en realistisk "nu-är-det-väl-kört"-stämning och ett någorlunda hoppingivande slut. Det var väl därför det också kom en uppföljare så småningom. (Och som märkligt nog är bättre på alla sätt och vis.)

Summa summarum: En perfekt första halva gör ändå "28 Days Later" till en riktigt bra filmupplevelse. Den bjuder på en hel del tuffa tag och rekommenderas varmt till fans av blodig, våldsam och smart Horror.

IDÉ : 92%

En nytänkande "Zombie-rulle" för 2000-talet är det väl i alla fall om inget annat.

STORY : 72%