• Luciano Martino
• Sergio Martino

• Giancarlo Ferrando

• Luciano Michelini

• 17 December 2006 - 22:40:48

I. Mya Communication

Några svettiga snubbar är ute på en rätt så ofrivillig och oplanerad båttur någonstans på det Karibiska Havet - Deras fångskepp sjönk för drygt en vecka sedan och nu driver löjtnant De Ross och några av fångarna omkring i en liten båt på öppet hav. Men en natt stöter de på något. Första gissningen är en trädstock och fler gissningar hinns det inte med förrän båten ligger i spillror och nästan alla drunknar.

De Ross vaknar nästa dag på en strand och börjar sakta men säkert utforska ön han hamnat på. Han hittar fyra av sina överlevande "polare" från båten och efter att en av dem fått en tionde kroppsöppning signerat ett fint monster (Första gissningen är en alligator.) och en annan ramlat ned i en grop och spetsats på pålar förstår De Ross och company att de inte är ensamma på ön. Och lustigt nog finns där flera saker som inte borde finnas där - Spår efter Voodoo och svartmagi, en kyrkogård där gravarna är tomma och som på beställning - En viss Edmond Rackham (Richard Johnson i sin första av två på raken "misantropisk galenpanna"-roll innan den legendariska i "Zombie Flesh Eaters".) som styr över den stökiga infödingsstammen som råkar bo på ön. Och så sist men säkerligen inte minst - Monstren. Nu snackar vi om människor som muterats till fisk-liknande varelser och som påminner lite om monstret i Svarta Lagunen.

Men de till synes aggressiva och blodtörstiga fiskmänniskorna (Fast det är inte svårt att tycka synd om dem och sympatisera med dem i slutändan.) är snart ett av De Ross mindre problem. Alla kan väl räkna ut att någon som säger sig vara "Lagen" och "Mästaren" på en isolerad ö varken har fått en mild eller kortvarig släng av storhetsvansinne och De Ross första möte med Rackham hinner inte dra ut på tiden förrän han påminner De Ross om att han hamnar i havet om han börjar jävlas...

På "ön utan namn" finns ännu fler hot, bl.a. en vulkan som mullrar till då och då samt en massa skumt som pågår och som Rackham verkar vara direkt ansvarig för. Tack vare De Ross kunskaper inom medicin kan inte Rackham eliminera honom hur som helst - En krasslig forskare måste nämligen hållas vid liv till varje pris.

Det hela är i vilket fall upplagt för en riktigt spännande och kul story som cirkulerar kring de charmiga fiskmänniskorna. Och kanske t.o.m. den försvunna kontinenten Atlantis med alla hemligheter som den döljer.

Alla stabila kult-rullar har ofta en kultig story bakom sig och Sergio Martinos "Island Of The Fishmen" är inget undantag. Filmen klipptes om i U.S.A. under namnet "Screamers" och "In- och utvända människor... Som fortfarande lever!" utlovades i trailern. (Till vilken man hade filmat en sådan scen.) Efter att biopubliken blivit sneda för att scenen inte fanns i själva filmen, var bolaget New World Pictures tvungna att klippa in scenen i filmen.

Så tokigt det kan bli.

Vidare märks det att fyra olika författare (Bl.a. Sergio själv och hans brorsa Luciano.) surrat ihop manuset eftersom den innehåller fragment av minst lika många parallellhandlingar som ändå vävs samman på ett hyfsat smidigt och okomplicerat sätt. Tyvärr, måste man säga, finns det inte riktigt spelrum för så mycket som man skulle önska att där fanns. En del saker "försvinner" ur handlingen för snabbt och en del känns aningen malplacerade. Ibland känns det också som om det är två filmer som klippts ihop till en då man märker att man faktiskt saknar människofirrarna - De borde definitivt givits betydligt mer tid på duken. Men "Island Of The Fishmen" funkar för det mesta som solid äventyrshorror. Den lyckas med lätthet underhålla en från början till slut och där finns mystiken som ändå tätnar då och då. Och vad vore lite en hederlig italiensk kultfilm utan några helt tokiga överraskningar? Det finns det en värmande dos av, turligt nog.

På något sätt får Martino ihop hela rasket utan att bränna alla skepp på vägen till den ascoola finalen. I grund och botten har "Island Of The Fishmen" allt man kan önska - Men det känns också ofta som det är för lite spänning, för lite fiskhumanoid-action, för lite Gore och för lite älskvärda galenskaper.

Men, men - Det här är lätt en av Sergio Martinos bättre rullar.

Fina fisken. Bokstavligt talat.

IDÉ : 97%