2008------------
2009------------
2010------------
2011------------
2012------

I. Erotic Nights Of The Living Dead (1980)

"Porno Holocaust"... Känn-- Nej...! Smaka på den titeln! Hur många av er skulle plocka ned den här filmen från en hylla om den stod där bland andra obskyra och skumma skräckrullar? - Upp med en hand... Precis. Jag är inte förvånad. Men är det av ren, icke-sargad nyfikenhet då, eller? Jodå, för hur kan man låta bli att undersöka något så kroniskt vansinnigt? Allvarligt talat - Det här är en film man inte tror ens kan existera rent fysiskt eftersom den är en frontalkollision med sig själv på alla sätt. Inte en enda paradox biter på den. Ingenting är rätt med filmen och ingenting i den kan jämföras med något annat när man får en slags helhetsbild av den. "Porno Holocaust" hamnar i en subgenre som redan är en subgenre - Inget snack om saken. Sedan att det inte är till någon fördel - Det är en annan sak man kan snacka om i säkert 30 sekunder innan man ledsnar.

Sleaze-kungen Joe D´amato kunde då inte låta bli att slänga ihop en film som delvis för tankarna till en annan rulle som också har ordet "Holocaust" i namnet och som då, i nådens år 1981, var färskt i allas chockerade sinnen. Ta då bort kannibalerna och vad...? Släng in en massa, i det här fallet, erotik - Som i sin tur slår hyper-slint och muteras till kväljande anti-erotik. För ingen utan ett självhat / missaktning på högvarv och ett par liter högoktanigt mäsk i kroppen kan väl bli fysiskt / mentalt tänd av det här...?

Men även detta rodde D´amato i land med typ flaggan i topp - Att göra en regelrätt porr-katastrof. Det vill säga en på alla sätt katastrofal porrfilm som stört nog maskerats som en Zombie-rulle. Med en (1) Zombie. Utan någon direkt Splatter mer än lite rött kräm i tre (3) scener som sammanlagt är ca. tio (10) sekunder långa. Ni märker hur dåliga oddsen för filmen är?

Men fanskapet är nästan två timmar långt. Handlingen är minimalistisk i ordets sanna bemärkelse. Sexscenerna, förutom några minuters sammanlagd lesbiskt grovhångel, är så äcklande att man längtar efter att bli impotent, hamna i koma eller något annat som avskärmar en från allt vad sex heter. Alternativt ångrar man att man en gång i tiden blev könsmogen.

Zombie-sektionen av filmen, som upptar högst 40 minuter av dess speltid allt som allt, är självaste George Eastman direkt skyldig till - På en tropisk ö har det hänt en olycka som lett till att stora halter radioaktivitet har läckt ut i omgivningarna. Dit skickas några forskare. Utan några som helst skyddsdräkter / utrustning. (Annat än ett par tält och några campingstolar.) Hej och hå. Radioaktiviteten har muterat ett och annat, bl.a. en inföding vars ansikte delvis ser ut som en bit smält plast. I trasor smyger han omkring på ön och bankar stora stenar i skallen på män och anfaller / våldtar kvinnor - Som alla dör av hans radioaktiva "love juice". Ja, det är exakt lika korkat som det låter. Idétorkan måste ha grillat Eastmans hjärnceller dygnet runt nere i den tropiska hettan när han fick de här idéerna. (På tal om "love juice" - "Love koagulerad klick" vore nog en mer passande och genomgående term för hela filmen.)

Porr-sektionen... Ja, du... Vad sägs om lite trasig dialog och minst 60 minuter av håriga rövar / skrev, vårtor, fettvalkar, monster, mutanter och tjejer som nästan alla ser ut som könsopererade män... (Det enda undantaget är läckra, söta Dirce Funari som i alla fall verkade ha såpass mycket självrespekt att hon aldrig gjorde några XXX-scener under sin relativt korta karriär.) Men hur förtränger man den här mardrömskällan nu, då? (Jag funderar på att skalla ett flygande betongblock.)

Eastman och D´amato hade säkert någon sorts gemensam "Far-åt-helvete?!-Är-43-graders-feber-normalt?!"-vision eller åtminstone ett par tankar om slutresultatet. Frågan är om det blev i närheten så som de hade tänkt sig. Kanske var allt kul först och "föregångaren" "Erotic Nights Of The Living Dead" gav mersmak, men sedan visade det sig att något fattades. Fattas något gör det allt - Tänk dig en film som försöker kombinera "olja och vatten" och som faller i småbitar vid första prövningen. Och så blir bara en löst sammanhängande härva kvar som först lyckas generera lite nyfikenhet av samma typ som man hade för snusktidningar när man var liten (D.v.s. 30 år.) och ånger när man väl sitter där och bara 40 minuter har gått. Först svär man på att minst en och en halv timme måste ha gått och sedan kommer vetskapen om att det är över en timme kvar. Det är föga glädjefyllt och fyllt med förbannelser över den som visade en filmkamera för D´amato.

"Porno Holocaust" är annars det perfekta preventivmedlet - Ännu en ångestfylld, kallsvettig titt på en av världshistoriens mest avtändande filmer och man kommer att få / ha ännu större problem med att få upp den. Filmen kan nog skrämma bort en från begreppet masturbation också om man har otur. "Nej då, psykologen. Jag sov allt med händerna under täcket. Det var bara det att jag fick se “Porno Holocaust” på julafton istället för “Kalle Anka och hans vänner firar jul”..."

Tack så djävlars mycket för det här, Joe. Hur lyckades du med allt, egentligen...?! För vad man än tycker om filmen, så kan man inte säga att den är ooriginell. Idén hann inte ens bli uttjatad eftersom den effektivt och enkelriktat tog kål på sig själv.

IDÉ : 75%

Minst lika sinnessjuk som den är unik och intresseväckande.

STORY : 36%

Det finns allt fragment... Av en "Story"...

REGI : 59%

D´amato drar igång autopiloten så snart han bara kan och låter allt sköta sig själv. (Inte för att det gör det då, men ändå...)

FOTO : 45%

Tropisk feberyra sedd genom en lins insmord i Sleaze.

SKÅDESPELERI : 31%

Var då...?!

MUSIK : 78%

Än en gång - Nico Fidenco är / var en jävel på att göra härliga synthdängor, men de är bortkastade på "Porno Holocaust". Det märkte han antagligen själv när väl den mer traditionella porrfilmsmusiken tar över. Men vem orkar ens notera att den finns där?

TEMPO : 19%

Segheten i filmen överför Rigor Mortis till hela kroppen. (Rätt humör hjälper inte heller.)

ATMOSFÄR : 51%