2011------------
2012------

I. Caligula (1979)
II. Caligula And Messalina (1981)
III. Soft Touch Video
IV. X-Rated

Gaius Caesar, även känd som Caligula, var nog ingen snubbe man ville ha i sin bekantskapskrets - Han ansåg själv att han var Gud, mördade nära vänner och "kära" till höger och vänster, hade det ihop med sina egna tre syrror och gav t.o.m. sin häst en plats i senaten. (Fast det där borde de testa lite oftare, tror jag.) Att Caligula var spritt språngande galen (Eller så var han extremt missförstådd av sin omvärld.) råder det alltså inga större tvivel om. Till råga på allt led han av hjärnhinneinflammation, epilepsi och sömnlöshet. Plus att han var paranoid de Luxe och dessutom sadist av rang. Det vill säga saker som kan påverka ens omdöme.

Detta var ändå bara de goda nyheterna.

Att någon försöker nacka en sådan här svårt mysig kille i tid och otid kommer kanske inte som en blixt från klar himmel. Det är inte alltför lätt, ska det sägas. En av dem som försöker lönnmörda honom i sömnen är Domitius (Michele Soavi) och det slutar med att han själv får tungan samt senorna i båda arm- och knävecken avskurna. (Det behöver inte kännas skönt en fredag kväll.) Så man kan anta att han kom lätt undan.

Joe D´amato är precis rätt man att göra en film om denna ganska så fantasifulla kejsare. Till skillnad från Gore Vidal i Tinto Brass / Bob Gucciones mastodontfilm från 1979 (Som gjordes efter Vidals manus.) sover D´amato och medförfattaren George Eastman sig igenom en och annan historielektion och fokuserar enbart på stolligheterna. Och de räcker för minst två filmer.

Caligula (Spelad av David Brandon som här ger 100% - Minst!) roar sig vanligtvis genom att döda några upprorsmakare och kanske våldta någon oskuld medan han har högt flygande planer för det Romerska Riket. Det senaste projektet involverar ett bygge som enligt Kalle G. själv ska bli "En evig stad.". Besatt börjar inte beskriva hans inställning och om någon skulle våga ha / yttra en åsikt som skiljer sig för mycket från hans egen, så får man räkna med att planeringsmötet kan sluta med en ofrivillig piercing.

Livia är en ung kvinna som begick självmord efter att ha blivit våldtagen av Caligula. Livias väninna / älskarinna (?) Miriam svär att hämnas - Hon får idén att helt enkelt infiltrera Caligulas harem och komma honom så nära in på livet att hon kan släcka honom. Det verkar gå lätt till en början. Caligula tänker: "Skit i det! Nu är det fest!" och anordnar en orgie där vissa frossar i mat utan en tanke på bulimi medan resten har all sortens sex i alla former. Som extra underhållning står två pers och bankar skiten ur varandra med spikhandskar så blodet stänker på de ätande åskådarna... Och kanske är det självaste Incitatus som har bjudits in för att ha lite kul... Argh, nej...! Orgien urartar ganska snart och medan Caligula sitter på sin tron och myser, så råkar han få syn på Miriam... Och blir givetvis intresserad av henne...

Men sedan flippar han ur å det grövsta (Ni kan tänka er att det inte blir någon Snedtändning Light.) när han får veta att några "vänner" i hans innersta krets planerar att störta honom. Han låter alla konspiratörer bli arresterade, bl.a. hans rätt så f.d. vän Marcellus Agrippa som tillsammans med ett par andra snubbar sakta får spjut uppkörda i anus... Längre och längre in... Tills de poppar ut genom bröstet. (Det behöver inte heller kännas skönt. Gabriele Tinti råkar precis som John Morghen ofta illa ut i "de här" filmerna. Och är det inte självaste farbror Joe som ligger på golvet och skriker med en metallstång i röven?! :)

Måttligt uppfuckat, alltså. Och typiskt D´amato. Vad man än tycker och tänker om detta, så är det bortom allt vad mediet film uppfanns för... Det är enormt på något sätt...

Som sagt är inte "Caligula II : The Untold Story" någon korrekt historielektion, utan en mix av Sleaze och extremt våld och en sorts backup-story som hela sjabraket har konstruerats kring. Det hela är baserat på "sanna" historier, så klart. Filmen gjordes bara som en uppföljare till Brass och Gucciones ökända hit. D´amato körde naturligtvis i sitt eget spår och även om han inte överträffar originalet på alltför många plan, så lyckas han ändå packa in smaklösheter som nog kan knocka en åsna medvetslös.

Det finns relativt lugna bitar också där det får plats med något som är vida känt som skådespeleri. Det är självfallet David Brandon som stjäl just den här showen, då han i stort sett syns i bild från början till slut. I Brandons porträtt av en redlöst urballad jävel märker man ändå att han är långt ifrån ointelligent. Nojorna har tagit överhanden för länge sedan och han förlorar aldrig kontrollen över sig själv. Han är helt enkelt en djävulskt kall och hemsk-- Människa... I helt fel maktposition. Men så blir han lite förändrad när Miriam väcker lite varma känslor i honom. (Därmed inte sagt att det är eller leder till något positivt.)

Laura Gemser spelar den kvinnliga huvudrollen och har som vanligt ett naturligt mystiskt och lågmält sätt att gestalta Emanu-- Miriam, menar jag. Men hon gör sällan mycket väsen av sig. Hennes armé av fans vill utan tvekan ta en titt på "Caligula II" och gillar man dessutom D´amatos mer besynnerliga filmer, så kan man inte gå helt vilse.

Filmen har existerat i minst ett dussin mer eller mindre sönderhackade versioner. Den gamla holländska VHS-utgåvan var ocensurerad, men på DVD finns det en extra lång version från X-Rated Kult. Den senare har varken mer Sleaze eller Gore, men den är närmare 20 minuter längre. Den borde alltså ge ett starkare helhetsintryck när det gäller Caligula och Miriam om inget annat.

Vad som hände sedan IRL är att D´amato ett par år senare som producent kallade samman sina kompisar "Caligula", Michele Soavi och George Eastman när de skulle knåpa ihop mästerverket "Stagefright". Vem vet hur det hade gått om de inte hade jobbat ihop på den här?

Men i vilket fall som helst - "Caligola: La Storia Mai Raccontata" är inte för alla smaker.

IDÉ : 73%

Det har gjorts ett par filmer om den här Party-pojken, men Joe D´amatos variant är några spjut vassare, skulle man kunna säga.

STORY : 67%

En liten bit historia inpackad i snusk, våld och konstigheter. D´amato och George Eastman lyckades i alla fall slutföra vad de påbörjade.

REGI : 84%

D´amato verkar väldigt taggad. Det här är gjort på allvar och det finns inget "billigt" över filmen.

FOTO : 51%

Fédérico Slonisco är en pseudonym och det är än en gång D´amato som har fotat. Det finns visserligen passande rekvisita i scenerna, men många miljöer ser väldigt tomma ut. Och helbilder från det Romerska Riket kan man titta någon annanstans efter.

SKÅDESPELERI : 71%

David Brandon gör en perfekt Caligula och Laura "Emanuelle" Gemser är alltid fin.

MUSIK : 76%