• Michael Ripper

• Anthony Hinds
• Bram Stoker

• Arthur Grant

• James Bernard

• 18 November 2006 - 20:59:24

Hade man för ca. tio år sedan tänkt: "Tänk om de sålde Hammer-rullar i vanliga närbutiker.", så hade man omedelbart varit tvungen att ge sig själv lite stryk för att man kom på en så pass osannolik idé. Men detta är kallhamrad och rå verklighet år 2006 och inte ens tio meter från charken och Frukt & Grönt fanns den en vacker höstdag - En re-mastrad och ocensurerad "Taste The Blood Of Dracula" bland alla andra 2 för 99 filmer som inte var så viktiga. (Just då i alla fall.)

Bara en värre helgjuten idiot än undertecknad skulle ha skitit i att köpa detta speciella fragment av en unik kulturskatt.

Anthony Hinds baserade filmen (Väldigt löst än en gång.) "Taste The Blood Of Dracula" på Bram Stokers roman. (Ja, det är helt otroligt.) Ungraren Peter Sasdy, som var inblandad i flera andra Hammer-produktioner (Bl.a. "Hands Of The Ripper" och "Countess Dracula".) under sin kreativa topp, stod för regin. Den legendariska "Hammer charmen" märks direkt när filmen börjar med att handelsresande Weller försöker kränga snöglober till ett par fånar som färdas i samma droska som han. Han borde nog gått klart säljkursen för det går inte speciellt bra - Weller blir utkastad i farten och knockad medvetslös. När han vaknar flera timmar senare, irrar han bort sig i skogen och grips av panik när han hör lite blodisande skrik runtomkring. Det är inte några pers som är på flykt från en biograf som dygnet runt visar "Puppet Master"-filmer, utan det är bara Dracula som är ute och tar lite frisk luft på kvällskvisten. Han verkar dock ha tappat stinget rejält eftersom han redan fem minuter in i filmen är döende med ett stort metallkors rakt genom hjärtat. Dracula går upp i rök och kvar blir bara hans mantel och en fin blodfläck som förvandlas till pulver.

Under tiden utspelas en lite Romeo och Julia-liknande historia mellan det unga paret (Uppenbarligen.) Paul och Alice. Och så finns där en trio rika "gentlemän" (En av dem är även farsa till Alice.) har en klubb som går ut på att man ägnar sig åt lite "farliga" och "udda" förströelser - D.v.s. raka spåret till horhuset tills något annat dyker upp. Som exempelvis Lord Courtley (En lagom vrickad Ralph Bates.) som erbjuder trion att köpa Draculas blod till en alldeles speciell ritual. Gissa vad den går ut på när manteln åker på, dolken och glasen åker fram - I en film som heter... Ja, just det...

Det blir inte direkt ljummet om öronen för någon av de inblandade i den här trevliga historien.

Legenden själv, Christopher Lee, spelar så klart greven för ungefär tionde gången och dyker så småningom upp som en törstig blodsugare med rödsprängda "72-timmar-vaken-non-stop"-ögon. Den här gången var Lees namn inte bara ett billigt sätt att sälja filmen. (Som i fallet "The Satanic Rites Of Dracula" där Lee bara var med i några minuter.) Här är Dracula en hyfsat central karaktär. Linda Hayden som Alice är annars den som sticker ut mest. (Och hon spelade ju sedan Angel i "Blood On Satan´s Claw".) Även här strålar hon av jungfrulig kvinnlighet, medan man samtidigt märker att något helt annat finns under ytan. Med andra ord är hon det perfekta redskapet för lirare som Dracula när det gäller att locka folk till deras säkra och blodiga död.

Säga återigen vad man vill om många av Hammers "B-filmer", men snyggt ljussatta scener och fin, stämningsfull scenografi har de. Och "Taste The Blood Of Dracula" har till råga på allt ett riktigt atmosfäriskt foto av Arthur Grant. Själva filmen har så mycket kitschig charm att det är väldigt lätt att ta sig igenom den utan att ens vara dragen. Får man inte blodsmak i käften, så får man åtminstone lätt mersmak för fler Golden Oldies signerade Hammer.

IDÉ : 71%

Inget lättdödat koncept direkt... Dracula, alltså...

STORY : 77%

Anthony Hinds var en jävel på att skriva de här Dracula-utflykterna för Hammers räkning. Jag vågar nog påstå att "Taste The Blood Of Dracula" är en av hans mer solida verk. Bram Stoker hade kanske inte varit stolt, men möjligen hade han dragit på smilbanden en aning.

REGI : 80%

Inget att anmärka på. Peter Sasdy kunde säkert ha grejat det här i sömnen.

FOTO : 84%