• Dennis Paoli

• Carlos Suárez

• Carles Cases

• 1 Oktober 2006 - 10:52:58

• DVD (X-Rental)

18 st.

Den nyrika aktiemiljonären Paul Marsh och hans flickvän Barbara semestrar tillsammans med deras två vänner - Paret Howard och Vicki. De är på en lugn och fin båttur utanför Spaniens kust och allt är rätt skapligt förutom att Paul drömmer samma mardröm gång på gång. Drömmen handlar om att han dyker på havets botten och upptäcker en enorm symbol i form av ett öga (Ni vet "The Eye Of Horus", "The Evil Eye" och "The All-seeing Eye", etc.) där själva pupillen verkar vara en öppning till en avgrund. Där nere simmar också en sjöjungfru som tyvärr inte verkar vara så vänligt inställd.

Paul vaknar och det ser ut att bli ännu en fin dag. Han kollar runt med en kikare får syn på en fiskeby som ser övergiven och riktigt sliten ut. Från ingenstans kommer sedan världens storm och Howards båt dundrar rakt in i de enda klipporna inom synhåll. Vicki skadar benet när båten börjar ta in vatten, så Paul och Barbara drar mot byn i en gummibåt för att kalla på hjälp. Tyvärr börjar även gummibåten sjunka, men de lyckas ta sig i land. Byn är ännu äckligare på nära håll och totalt vattenskadad flera gånger om. Det enda som hörs är "religiös sång" från en kyrka som saknar allt vad kors heter, men som har dekorerats med Ögon-symbolen från Pauls dröm plus att kyrkan döpts om till "The Esoteric Order Of Dagon".

Paul och Barbara bankar på porten till kyrkan... Och sången tystnar... Välkommen till Imboca - Förmodligen den enda byn / staden i världen med ett minus trestjärnigt hotell. (Det måste ses för att tros.)

Vad vi har här en Lovecraft-filmatisering baserad på "The Shadow Over Innsmouth" som utspelas i Spanien i modern tid och som regisserats av Stuart Gordon - En snubbe som gjort fler "Lovecraft-filmatiseringar" än någon annan. Men också en snubbe som inte direkt är känd för att följa originalen speciellt väl. Som ett mellanting mellan Christophe Gans (Läs: "Silent Hill". Ingen kan påstå att den inte känns / ser ut som ett spel i serien.) och... En viss... Helvete, nej... (Går det inte att skriva en skiten text utan att nämna "honom"?! Är han min idol eller?!)

Hur som helst - "Re-Animator" hade kanske aningen fler likheter med Lovecrafts novell än vad "From Beyond" hade. Och det är milt sagt patetiskt att Dan Gildark nu (2006) massakrerat "The Shadow Over Innsmouth", men av någon idiotisk orsak kallat den för "Cthulhu". (Vad...?!) Det är rätt många som måste ha varit bra i röven för att kunna spy fram dessa fria "tolkningar". Ingen kunde dock ha anat att det är det samma som att besudla originalen, speciellt när "kopiorna" tillägnas mer uppmärksamhet rent allmänt. Vedervärdigt.

Var hamnar då "Dagon"...? Väldigt högt upp på listan, kan man säga. Kanske t.o.m. högst. Ni som läst lite Lovecraft vet ungefär att Dagon-guden bara är lite trevligare än den kristna och att "The Shadow Over Innsmouth" (Imboca är nästan en direktöversättning - Boca är spanska för mun.) också handlar om en fiskeby där invånarna inte är riktigt mänskliga. (Det är bara den kväljande fisklukten man turligt nog slipper i T.V.-soffan - Om man nu inte råkar tycka att det doftar gudomligt.) Men på så sätt har Gordons film ett flertal igenkänningsfaktorer - Allt från hur invånarna i Imboca ser ut och beter sig till självaste åkallan ("Ia! Ia! Cthulhu fhtagn!") för lite prima Dagon-dyrkan på kvällskvisten. (Den har också skrivits in i musiken.)

Hur går då detta ihop med "modern tid" när novellen utspelas i slutet av 20-talet...? Riktigt bra. För när väl Paul hamnat i Imboca känns storyn ändå ganska tidlös. Det finns åtminstone elektricitet, men allt som kan tänkas leda ström kortsluter var och varannan sekund då det mesta ligger under vatten. Det finns en bil som knappt någon kan köra av fysiologiska skäl. Och det finns ett par fiskebåtar. Men i Imboca behöver man inget som inte finns i havet. Låter väl som Paradiset på Jorden?

Paul är dessutom rätt neutral på ett trovärdigt sätt - Lite nördig och med tummen lite väl långt mitt i handen. Men han får snart glömma aktiehandeln, packa in gnället och börja kämpa för sin överlevnad - Han förvandlas från "ingen" till en anti-hjälte som man har lite lättare att sympatisera med. De övriga karaktärerna är inte så märkvärdiga. Två som dock sticker ut är Imbocas fyllo / byfåne Ezequiel spelad av Francisco Rabal (R.I.P.) och den gåtfulla "sjöjungfrun" Uxia.

På ett smart sätt har man också vävt in Imbocas / byinvånarnas historia och hur Dagon fick så starkt inflytande över dem. Men det händer märkligheter konstant och sträckan mellan A och B till C är stabilt konstruerad - "Dagon" är i första hand en handlingsdriven skräckfilm, men den har sin beskärda del slafs, grisigheter och ett par tunga Splatterscener. Ganska mycket Stuart Gordon för pengarna alltså - Med den skillnaden att detta är bättre än mycket annat han gjort sedan "Re-Animator". Och märk väl - "Dagon" är ändå rätt lik Lovecrafts verk trots att den är så olik. Men i några scener lyckas Gordon skapa nagelbitarspänning när Paul försöker komma undan fisk-människorna och ta sig runt utan att bli upptäckt. Författaren Dennis Paoli ska så klart ha beröm för manuset. Det var väl därför han återigen även anlitades för att sedan skriva "Dreams In The Witch-House" (Även den regisserad av Gordon.) till serien "Masters Of Horror".

Det borde finnas drivor med brister i en film som "Dagon", men de lyser med sin frånvaro. Ändå finns det kanske något oförklarligt som hindrar en från att sätta ett högre betyg. Den har ett schysst manus och kryddan som gör vilken skräckfilm som helst lite bättre - Gore och slem. Men något saknas. Det är väl som vanligt förväntningarna som förstört något på vägen.

Lovecraft-rullarna fortsätter att ha en sak gemensamt med filmerna som är byggda på T.V.-spel - Hur många det än kommer är man alltid skeptisk innan man sett dem. Och har man sett en hjälper det inte. Referensramarna har inte helt skeva paralleller med det gamla vanliga påståendet att alla svanar är vita. Så... Hur många svarta svanar måste man se för att ändra sitt påstående?

"Dagon" är definitivt mer lik en svart svan än en vit. D.v.s. Den är inte så otrolig att man inte tror sina ögon, men man blir allt lite positivt förvånad när man ser den.

Men drömmen om en äkta Lovecraft-rulle lever vidare.

IDÉ : 64%