• Norman Lovett

• Jake West

• Jim Solan

• Richard Wells

• 4 September 2006 - 23:10:45

24 st.

Jake West har skrivit, regisserat och klippt ihop något så ovanligt som Alien-filmernas motsvarighet till "The Evil Dead" för 2000-talet. Och den heter... "Evil Aliens"...! Det är två ord som beskriver vad filmen handlar om - Onda utomjordingar. Riktigt enkelt och rakt på sak. Filmen kan även jämföras med Peter Jacksons "Braindead" då den är fullpackad med både svart humor och minst lika mycket Splatter. Exakt. Ni som längtat efter ytterligare “en ny Braindead” kan sluta leta för ett tag framöver i alla fall.

"Evil Aliens" börjar med att ett par har sex på en Stonehenge-liknande plats någonstans i Wales. Minuterna senare blir de bortförda av illvilliga utomjordingar då platsen i själva verket är ett landningsställe för deras farkost - Tjejen får ett alien-foster inplanterat i magen och killen får känna på vad "anal sondering" går ut på. (Och som just många som säger sig ha blivit bortrövade berättat om efteråt.) Redan här får vi konstaterat att det här inte kan vara något annat än en Splatterfilm, så ni kan nog gissa att det blir rätt söligt och att man får se mer än man kanske hade räknat med.

Ca. en vecka efter incidenten får teamet bakom T.V.-programmet "Weird Worlde" (Som verkar vara lika äkta som tidningen "En ding, ding värld".) för sig att de ska göra ett reportage om kvinnan som blev gravid efter bortförandet och i samband med det tänker de göra en taskig rekonstruktion av händelsen - En vanlig dag på jobbet för "Weird Worlde"-gänget, alltså. De får med sig en nördig U.F.O.-forskare och drar sedan ut på den Walesiska landsbygden där kvinnan bor tillsammans med sina tre rabiata bröder. Utomjordingarna är givetvis kvar i området och vistelsen på landet blir mycket snart en blodstänkande kamp mot dem med hagelgevär, motorsågar och allehanda maskiner som har vassa blad.

Ja, ni som fortfarande efter fem minuter sitter kvar räknar nog inte med att plåga er igenom 80 minuter av seg, dialogdriven vardagsrealism, utan det är ultravåld, Splatter, ett konstant svärande, sinnessjuka situationer och galghumor som gäller. Samt en hel del kärleksfulla referenser till klassikerna - "Aliens" (Givetvis.), "Braindead" (Ännu mer givetvis - Med en fin liten hyllning till den i en scen under slutstriden.), "Evil Dead 2", "Phantasm" (Yeah!), "Dawn Of The Dead" (Bara det att Zombierna bytts ut mot sura aliens, då.), "Texas Chainsaw Massacre", "Predator" och West hinner även klämma in ett välkänt citat från "Jaws" i precis rätt ögonblick.

Är det månntro så att "amatörerna inspireras och proffsen snor"...? Kanske, men här är det ingen fara. West har inte direkt stulit något, utan han har snarare rört ihop allt från det bästa och fått till en helt egen Splatterfest som har nog med kraft att charma vilken Gore-kåtbock som helst. Här stänker verkligen blod och andra kroppsvätskor till den grad att de borde monterat fast vindrutetorkare på kameralinserna. "Evil Aliens" är av olika anledningar även packad med CGI-effekter. Både på gott och ont har detta även använts friskt i Splatterscenerna, bl.a. i en annars ascool scen som inkluderar en skördetröska! (Mer säger jag inte, men ni kan nog räkna ut att den inte används till att skörda havre i alla fall.) Turligt nog är det mesta av den "Gamla Skolan" och riktigt vrickat på ett bra sätt. (Humorn är det som håller ihop allting annars och det skämtas om allt från åkercirklar till "Star Trek".)

Slutresultatet är i vilket fall strålande. Jake West har efter den i mitt tycke schyssta "Razor Blade Smile" (En film jag måste se om igen snarast nu!) glidit in på toppen över de mer intressanta skräckfilmsregissörerna från England - Någonsin. (Inte för att det finns så många att man tappar räkningen, men ändå.) Jag kan inte tänka mig att någon i dessa tider skulle kunna slå "Shaun Of The Dead" i fråga om komisk tajming och smarta / dråpliga repliker, men på Splatterfronten hamnar "Evil Aliens" lätt på en första plats. Man häpnar minst lika mycket som man gjorde när man såg "Bad Taste" och "Braindead" för första gången. Främst över fantasin, idéerna och antalet sätt att ta kål på valfri varelse.

Det här är verkligen för djävla bra. "Evil Aliens" är redan en kultförklarad rulle och den höjer samtidigt standarden för horror-komedier som är lika underhållande (Antingen roliga, extremt blodiga eller både och.) rätt igenom. Hur West kommer att toppa det här blir intressant att se, men han kanske inte ens kommer att försöka. Kanske fick han med allt i en och samma film.

Splatterfans: Jubla - Här har ni ert lystmäte.

IDÉ : 93%

Genialisk - Det är en gåta hur en film kan kännas så originell och ändå så välbekant på samma gång.