• 1 Augusti 2004 - 21:52:28

2009------------
2010-----10------
2011-9-------8--
2012------

I. Anchor Bay Entertainment

En film må vara beroende av en mindre eller större slant för att den blir gjord - Men det är fantasin och kreativiteten som blir avgörande i det långa loppet. Någon gammal popcorn-rulle med bortåt 20 till 30 år på nacken lär inte ha en lika hård fan-skara som exempelvis Luigi Cozzis "Contamination". Det är en sak att beundra en film som man associerar med någon positiv händelse / period i ens liv. Att få gåshud bara man läser filmens titeln någonstans är något annat. "Contamination", t.ex. (Ni ser?!) Med en gång sköljer outplånligt färska intryck över en som en svallvåg och man blir nästintill så salig att inälvorna exploderar. Jag skulle vilja se någon annan rulle göra samma sak.

"Alien" blev en stark inspirationskälla för Luigi Cozzi när han skrev storyn och manuset till filmen och han lät minsann inte bristen på en övertygande "Sci-Fi"-miljö bli en alltför stor ståkuk i hjulet. Alla minns den fantastiska scenen i "Alien" där den lilla krabaten föds i Kanes bröstkorg. Cozzi tog just det konceptet och förbättrade det på många sätt. Alla ville se mer exploderande bröstkorgar och magar, och önskan nådde på något sätt fram till de som förverkligade filmen. Och vem behöver världsrymdens tomhet när man kan sätta utomjordingen planeten Jorden och samtidigt ge det hela ett lite mer närvarande och välbekant utgångsläge - Det är givetvis betydligt mer Horror om utomjordingen kan sitta och trycka i vilken kammare som helst istället flera ljusår bort. Och så blev det.

Cozzi ger oss med en gång ett övergivet fartyg där besättningen har gått ett väldigt söligt öde till mötes. (Och det är inte p.g.a. för mycket kaffe på fastande mage.) Stämningen är tajt som snaran runt en pedofil-prästs hals redan i introt och detta upplägg fungerade alldeles förträffligt i "Zombie Flesh Eaters" - Cozzi tar det bara till en annan nivå. (Från en segelbåt till ett lastfartyg.) Ett nyfiket gäng från "Health Department" undersöker fartyget tillsammans med polisen Tony Aris, och de hittar förutom några splattade lik en massa gröna ägg. Äggen är skitfina, men likt påskägg innehåller de en liten överraskning - De känner av rörelse och när man kommer för nära dem blir man sprayad med slem som tar sig in under huden och reagerar med levande vävnad. Effekten blir som att svälja en liten bomb som detonerar - Tarmar, magsäck och annat blir en del av inredningen. Var scenen i "Alien" i effektiv, så är den precis lika effektiv här. (Med undantaget att man slipper vänta på den i mer än 10 minuter.)

Det här bokstavliga magvändar-"viruset" anses vara av dålig art, (Jag vet inte vad de jämför med exakt. Fast världen såg ju inte ut så som den gör idag.) så man slår sina skallar ihop och börjar forska i fenomenet. Råttis står som vanligt först i kön för plågsamma djurförsök och det som först verkar oförklarligt leder till hejdlösa eskapader som för ett par år sedan tog sin början under en topphemlig Mars-expedition. Astronauterna Hubbard och Hamilton hittade något i en grotta som de borde ha hållit tyst om för att inte bli stämplade som ett par lallande idioter. Och det är så vansinnigt att ingen skulle tro att det är sant. Men man börjar dra paralleller mellan expeditionen och Hubbards svammel. Finns det ett samband mellan kaffe-paketen som Alien-äggen fraktades i och ett kaffeplantage i Colombia? Kommer fler ägg att dyka upp här och var, och kommer fler människor att dö?

Lita på det lika mycket som att James Cameron snodde scener från "Contamination" till "Aliens". (Var extra uppmärksam under inledningen när gänget undersöker fartyget i början. Atmosfären är likartat klaustrofobisk och dynamiken i bilderna är tvättäkta Cozzi. Kolla även in scenerna i Alien-grottan.) Och räkna med prima drag och spänning när Hubbard återvänder från alkoholdimmorna till sin forna "Man Of Action"-form. Han får dock lite välkommen hjälp från Aris och överste Stella Holmes. Finalen är helgalen, slutscenen briljant och "Contamination" är för örvrigt ett levande bevis på att allt är möjligt in the world of "Tr00 H0rr0r" om man bara har lite god vilja och fantasi.

I vilken toppklass ligger då rullen i själva verket? Onekligen i just den i och med att det här blev en Eurohorrorns apex för subgenren och italienarna började tappa intresset för Sci-Fi. Man kan tycka att filmen är lite pratig stundtals, men det är bara ett bevis på att Cozzi gjorde "Contamination" med ett gott, infekterat hjärta och med intentionen att ge den ett unikt djup. "Contamination" har annars en lika bra balans mellan Horror och drama som just "Aliens" har. Inkluderandet av mer jordiska element i handlingen ställda mot det utomjordiska hotet skapar en unik känsla och det var ett genidrag från Cozzis sida. Det här är Horror avskalat och så oemotståndligt att det bara är att kapitulera.

Och så avslutningsvis en klassisk replik från Louise Marleau: "Help! Let me out of here! There's an egg!"

Fy fan, vad underbart... De borde ta med citat som denna i böcker som "Världens Bästa Filmcitat" istället för det uttjatade dravlet från "det som inte längre får nämnas här".

IDÉ : 93%