• Maria Grazia Cucinotta

• Jorge Guerricaechevarría
• Álex De La Iglesia

• Flavio Martínez Labiano

• Battista Lena

• 23 Juli 2006 - 22:58:46

Prästen Angel upptäcker att Uppenbarelseboken i Bibeln har ett kodat meddelande som avslöjar att Antikrist kommer att födas den 25:e December 1995, och det råkar vara imorgon. Han bestämmer sig för att stoppa födelsen, men måste börja begå onda handlingar för att kunna komma Satan närmare. Så Angel går ut på stan och sätter igång - Han rånar uteliggare, viskar: "Ruttna i helvetet!" till döende olycksoffer och ställer till med allmän oreda. Men för att bli riktigt ond måste han skaffa Satanisk musik (Han har bl.a. skrivit ned Napalm Dez [sic] och Iron Maiden på en lapp! :) och leta efter meddelanden som spelats in baklänges på skivorna. I en cool skivaffär blir han snabbt polare med hårdrockaren / Satanisten José Maria som ger Angel ett kassettband av det lokala Death Metal-bandet Satannica. José Maria säger sedan att Angel kan stanna på hans morsas vandrarhem ett tag.

I T.V.-programmet "The Dark Zone" får Angel nästa dag syn på mystikern / siaren Professor Cavan som bland mycket annat påstår att han kan se in i framtiden. Cavan sysslar inte bara med spådom, exorcism och annat, utan har även gett ut en bok om svart magi - Något som Angel tolkar som ett tecken. Angel snor boken i en bokhandel och studerar den ingående innan han bestämmer sig för att med hjälp av José Maria frammana djävulen själv. Men de behöver Cavans hjälp, eftersom han känner till den rätta ritualen. Och tiden börjar bli knapp. Och allt går så klart inte riktigt som Angel hade planerat.

"The Day Of The Beast" hamnar någonstans mitt emellan en perfekt svart komedi och en originell skräckfilm. Álex De La Iglesia prickar in alla tänkbara fyndigheter i storyn och efter ett tag vill man inte att filmen ska ta slut. (Plus att filmens hjältetrio är en av de coolaste och mest osannolika genom tiderna.) Trots att det här är en Solar Plexus-slitande rolig film, så glömmer aldrig man bort att det är en skräckfilm i grund och botten - Ämnet och temat är så starkt förankrat i handlingen och De La Iglesia avviker aldrig från huvudspåret. Tvärtom tar han och medförfattaren Jorge Guerricaechevarría alla chanser att slänga med ytterligare någon referens till Bibeln eller "det ockulta". Men ett prima exempel på hur väl fungerande den påtagliga men samtidigt lika subtila humorn är när olyckskorpen Angel, José Maria och Cavan ska utföra ritualen och tvingas improvisera för att få till de rätta ingredienserna. Det är just i de korta stunderna där man hajar till och börjar skratta för att det hela är så underfundigt. (Det är ju inte varje dag som man ser en katolsk präst ladda ett hagelgevär och hota någon till livet med det!)

Men visst finns det rum för en del brutalt våld också - Misshandel, rediga slagsmål samt eldstrider. Här finns ett gäng ligister (Limpia Madrid.) som har gjort det till sin vana att tända eld på hemlösa och alkisar. (Denna del blir en viktig del av handlingen längre fram.) Och så lite blodstänk och klassisk, hederlig spänning när hjältarna (Påtända!) försöker komma undan Satan själv.

Sedan är det ju extra extra kul med alla hårdrocksreferenser, driften med 80-talets hysteri om dolda budskap i låtar och att Metal var djävulens musik. (Det är också oerhört kul att hårdrocken fortfarande säljs på vinyl i José Marias affär!) Även T.V.-medium / synska får sig en känga - Professor Cavan har gång på gång lurat alla miljoner T.V.-tittare, har inte mycket till övers för människor i allmänhet och vet själv att han är en bluff ända in i benmärgen.

Álex De La Iglesia blev inte "känd(are)" häromkring förrän hans tredje (Och totalt vansinniga.) film "Perdita Durango" gick att hyra i videobutikerna. Ett internationellt genombrott väntar fortfarande, då filmer som den här och hans debutrulle "Acción Mutante" verkligen är sanna pärlor för kultfilmsälskaren. Santiago Segura som spelar hårdrockaren José Maria är möjligen mest känd för att ha regisserat och haft huvudrollen i "Torrente"-serien.

Det här är verkligen skitbra. Om du får möjlighet att se "The Day Of The Beast" - Gör det. Det är extremt svårt att inte digga den skarpt.

IDÉ : 99%

Smart, förbannat kul och hyper-originell. Närmare perfekt kan man inte komma.