2009------------
2010------------
2011---9--------
2012------

I. Enigma Rosso (1978)
II. What Have You Done To Solange? (1972)

"What Have They Done To Your Daughters?" är den andra av Massimo Dallamanos Gialli och spelades in ca. två år efter "What Have You Done To Solange?". Även om originaltiteln på filmen är "La Polizia Chiede Aiuto" a.k.a. "The Police Want Help", så blev det ändå så att dessa två filmer hör ihop som skjorta och röv. De enda gemensamma nämnarna de har är att Dallamano regisserat / skrivit dem och att dess handling kretsar kring yngre kvinnliga skolelever. Här sker det aningen mer i det fördolda och det är egentligen hela temat med filmen - Det som hålls i det fördolda.

Även "What Have They Done To Your Daughters?" börjar i hundra knyck - Den 15-åriga Sylvia hittas hängd i en vindsvåning som hon har hyrt under en period. Vid första anblicken är det ett solklart självmord, men efter lite undersökningar visar det sig att det är ett mord det är frågan om - Ett mord som till råga på allt är halvtaskigt maskerat. Polisen suger snart in en fotograf som bara har "råkat" ta foton utanför huset och genom fönstret på Sylvias lya. På några bilder ser man Sylvia när hon träffade en kille som dock har ett starkt alibi för tidpunkten då mordet begicks.

Detektiverna Silvestri och Valentini börjar snoka i Sylvias liv med hjälp av distriktsåklagaren Vittoria Stori. De får snart fram adressen till en lägenhet där de tror att Sylvia mördades innan hon släpades till vinden. Problemet är bara att personen som står på hyreskontraktet har varit död i tre år och ändå pröjsat hyran. När de bryter sig in i lägenheten hittar de bara lite porr, en trashad rullbandspelare och ett badrum som är helt nedsölat med blod. Det betyder alltså att två personer har bragts om det s.k. livet.

Pressen är direkt på polisen som hökar eftersom de tror att en seriemördare går lös i stan. (Det får aldrig vara för enkelt att vara en Giallo-snut.) Dubbelmordet är ändå bara början på ett fall som bara blir knivigare och obehagligare ju längre tid som går. Valentini och Silvestri (Som inte direkt har världens längsta stubin.) kommer nämligen en liga på spåren som sysslar med tonårsprostitution... Och så är det upp till polisen att börja lägga det extremt tålamodsprövande pusslet.

"What Have They Done To Your Daughters?" är inte en "traditionell" Giallo som "föregångaren", utan den är väldigt dialogdriven - Ungefär som en vanlig deckare. För att filmen inte ska bli för pratig balanserar Dallamano ut det med en cool biljakt och ett par riktigt grymma mord utförda av en svartklädd, köttyx-viftande motorcyklist. Enkelheten i nyckelscener är ändå den som blir effektivast (Och hemskast.), exempelvis när polisen i jakten på ledtrådar lyssnar på ljudupptagningar från tillfällen då flickorna träffade sina kunder. Realismen i storyn gör det inte mindre motbjudande, direkt.

Dallamano har i alla fall inga problem med att hålla igång filmen och det finns ingen risk att man ledsnar halvvägs igenom. Man följer intresserat med polisen när de säkrar spår och försöker komma vidare fast de hela tiden kör fast. Men så hoppar man också till extra mycket när mördaren dyker upp för att göra slut på de som tänker spränga ligan. Det finns en outhärdlig "jakt"-scen som utspelas i ett underjordiskt garage och främst där märker man vilken otroligt skärpt, säker och närvarande regissör Massimo Dallamano var. Dessvärre blev "What Have They Done To Your Daughters?" en av Dallamanos sista filmer innan han dog i en bilolycka ca. två år senare. Hade han fått möjligheten att fortsätta göra så här bra thrillers, så hade han blivit ännu mer inflytelserik av bara farten. (Utan tvekan försökte Andrea Bianchi planka delar av den här filmen när han gjorde "Strip Nude For Your Killer".) Dallamano hann också påbörja en "trea" vid namn "Enigma Rosso" a.k.a. "Rings Of Fear" som Alberto Negrin regisserade 1978.

Men av dessa två ("Daughters" och "Solange".) är det svårt att egentligen säga vilken som är effektivast och bäst. Föredrar man lite politiskt laddade thrillers där polisens arbete är i fokus, så är nog "What Have They Done To Your Daughters?" en mer givande upplevelse. Den har som sagt också en del våldsamt blodstänk och chockeffekter. För den som är mer lagd åt "Argento"-hållet bör i alla fall börja med "Solange". Dallamanos talang lyser dock mycket starkt i båda filmer.

Och behöver man säga att Stelvio Ciprianis musik är grymt cool och fäster sig garanterat på hjärnan innan filmen är slut?

IDÉ : 92%

Ytterligare en lite udda variant på Giallo-temat.