2010------------
2011------------
2012------

I. Enigma Rosso (1978)
II. What Have They Done To Your Daughters? (1974)
III. EC Entertainment

Platsen är London. Enrico är ute på en trevlig båttur med sin flickvän Elizabeth. Enricos svartsjuka och misstänksamma fru vet så klart inte om det här och Enrico vill inte att det ska komma fram heller. Speciellt inte eftersom Elizabeth är Enricos elev på den katolska gymnasieskolan där de båda studerar resp. arbetar. Medan paret har det mysigt får Elizabeth i ögonvrån syn på något som hon först inte greppar - En ung kvinna blir överfallen av en svartklädd figur. Enrico tror först att det bara är något som Elizabeth hittat på, men när han senare åker förbi en närliggande plats fullpackad med snutar (Och en ambulans.) visar det sig att en flicka faktiskt har blivit mördad.

Flickan hette Helga och gick på samma skola där både Enrico och Herta (Enricos fru.) jobbar som lärare. Fallet med den mördade Helga tar sin början och inspektör Barth skickas till skolan för att ställa frågor och informera personalen om vad som hänt. Enrico blir nästan omedelbart en av de misstänkta eftersom han tvingas ljuga om sina förehavanden för att dölja vänsterprasslet. Han har inom kort tänkt tala om för sin fru att han tänker lämna henne för den 18-åriga Elizabeth, men samtidigt ser det riktigt dåligt ut för Enricos del när en bild i tidningen avslöjar att han besökte brottsplatsen.

Efter flera mardrömmar minns Elizabeth vissa detaljer om mordet hon kanske eller kanske inte såg, men som ger polisen en viktig ledtråd när de börjar leta efter mördaren. Men snart blir ännu en av Enricos elever mördade och mördaren lämnar alltid en oerhört grym "signatur". Det ligger nu så klart även i Enricos intresse att luska fram vem som begår morden eftersom misstankarna mot honom bara stärks. Fallet blir dock inte lätt att lösa, vilket så småningom får Barth att förlora tålamodet. Och det är fler iblandande i härvan än vad man först kan tro.

"What Have You Done To Solange?" hugger nästan omedelbart tag i en och vägrar släppa taget. Mysteriet är extremt lurigt (Läs: Väl.) uppbyggt, Dallamano planterar ut precis rätt ledtråd i rätt ögonblick och lurar oss samtidigt till att misstänka vissa personer mer än andra. Sedan blir hela historien plötsligt ännu mer invecklad och samtidigt ännu mer spännande. Med andra ord är filmen ännu en helgjuten Giallo med allt man kan begära. Storyn skulle nästan kunna räcka till två filmer och det blir aldrig rörigt trots det stora antalet karaktärer och små händelser som till en början verkar "konstruerade", men som senare visar sig vara viktiga för att nyckelpersonerna ska komma närmare lösningen.

Vem är då denna Solange och vad har de gjort med henne?

Hennes namn nämns först av en "ren slump" och hennes identitet blir inte avgörande för handlingen förrän senare i filmen, men det gör samtidigt att nyfikenheten växer eftersom "Solange"-grejen verkligen inte är något fult och enkelt sätt att komma vidare ut ur en återvändsgränd. Nej, även efter "Solange"-grejen fortsätter varje liten vändning att vara mer förbryllande än den föregående. Som sagt är mordgåtan en ganska så komplicerad historia, så Dallamano vävde smart nog in något som lätt kan återkopplas till resten av filmen. Det fina med detta är att det fungerar nästintill onaturligt bra - I alla fall bättre än det borde göra. Och till sist sitter man där med ett dussin misstänkta. Och en härligt weird final.

Fotot stod Aristide Massaccesi a.k.a. Joe D´amato för, och man måste nämna de otroligt suggestiva scenerna där man ser från mördarens synvinkel. (D´amato har även liten biroll i filmen.) Sedan är övergångarna mellan vissa dramatiska scener mästerligt hanterade. Alla dessa teknikaliteter är så perfekt integrerade i filmen att de egentligen aldrig ens gör sig påminda. Man häpnar bara över hur tajt filmen är och hur Dallamano helt och hållet omfamnat "less is more"-konceptet på ett lyckat sätt. Mordscenerna är så gott som helt oblodiga, men däremot gör fantasin sitt och en röntgenplåt som man får se vid ett tillfälle chockerar en tillräckligt mycket utan att man behöver se hur det hela gick till. Lite duschande tjejer (Ett hål i väggen till tjejernas omklädningsrum.) / nakna mordoffer skymtar man också här och var, men det är inget frossande i närbilder. Mindre är faktiskt mer i det här fallet...

"What Have You Done To Solange?" är helt och hållet en utmärkt rulle, så se till att skaffa den snarast... Och få reda på vad de gjorde med Solange...!

IDÉ : 96%

Då Giallo var som allra hetast gällde det hela tiden att producera rullar som var ännu hetare. "What Have You Done To Solange?" är en av dem. Och visst har den säkrat sin plats i filmhistorien.