• Manu Diez

• David Carretero

• Zacarías M. De La Riva / Luc Suarez

• 15 Juli 2006 - 12:14:28

22 st.

I. Noble Entertainment

På en katolsk flickskola hade sex elever (6 st. alltså.) oturen att ha Nunnan som lärarinna - Hon hade självmant gett sig den på att befria världen från synd till varje pris. Och om inte eleverna skötte sig på hennes skola, så jävlar. Bestraffningarna (T.ex. bli tvingad att käka upp ett papper om Nunnan kom på att man skrev lite på det.) traumatiserade Evas morsa (Jag uppfattade dessvärre aldrig vad hon hette.) så hårt att hon fortfarande har mer eller mindre övernaturliga mardrömmar om "botgöringen". (Hon brukar vakna upp skrikande mitt i natten och blöda näsblod.)

Det flyter inte på bättre än att vattnet (Som elementarkraft.) i Evas hus börjar jävlas en natt. (Handfaten svämmar över, o.s.v.) Eva kommer sent hem från en skolavslutningsfest och ser precis sin morsa bli mördad av något som ser ut att vara spöket efter en katolsk nunna.

Raka vägen till Lustiga Huset eller dra ned en aning på sponken?

Nej, då. Eva börjar metodiskt forska i sin mors bakgrund och hittar en låda med gamla bilder, anteckningsböcker samt en flygbiljett till Barcelona som troligen var på väg att användas inom kort. Eva skulle egentligen först ha träffat en av morsans f.d. klasskompisar från skolan, men även hon blir mördad av något som verkar vara en demonisk, vattenburen kraft i en nunnas skepnad.

Uppenbarligen är något skumt i görningen och Eva har inget annat val än att flyga till Barcelona och försöka ta reda på vad som egentligen hände på flickskolan. Och helst varför Nunnan återvänt från andra sidan graven för att fimpa sina f.d. elever. Eva och några av hennes polare åker vidare till den sedan länge nedlagda skolan för att lösa mysteriet. Mardrömmarna och allt härligt däremellan kan börja...!

Eller...?

Tja... Jo... "The Nun" hade i och för sig med en mer ihålig handling kunnat bli ännu en bottenlöst katastrofal och lam Slasher, men Luis De La Madrid (Som tidigare skött klippningen i flera av mina personliga favoritrullar som "Darkness", "Los Sin Nombre", "Genesis", m.fl.) undviker att sänka sin debutfilm till rännstenen genom att omsorgsfullt göra varje scen maximalt effektiv plus att aldrig glömma bort vad det är för sorts film han gör - En delikat blandning mellan övernaturlig Horror, Stalk 'n Slash och en gnutta Nunsploitation. (Missa inte heller en grymt cool "Twilight Zone"-hyllning.) Credit ska förstås gå till Jaume Balagueró och Manu Diez som hittat på storyn. Några element i "The Nun" känns dock påklistrade och tillför skit och ingenting, men det vägs lätt upp av att filmen är riktigt stämningsfull rätt igenom och även av den ganska så finurliga twisten i det plötsliga slutet.

Nunsploitation har ju inte direkt varit på tapeten på bra länge, så när det dyker upp en film som i alla fall flörtar med genren sitter man som klistrad - Särskilt efter den effektiva första halvtimmen. Nu så är det här inte "regelrätt" Nunsploitation, men det blir ändå på ett subtilt plan. (D.v.s. inga grovhånglande nunnor... Ja, jag vet. Vad ska vi nu ta oss till...?) Men det är just scenerna där vattnet spökar som är så otroligt snyggt tajmade och möjligen inspirerade från Hideo Nakatas "Dark Water".

Fans av relativt osplattig, men ändå stämningsfull och fin Horror kan lätt skriva upp "The Nun" på listan över filmer att ses. För dem som måste se ännu en "Scream"-kopia kommer givetvis att missa poängen med den här filmen också.

Den största besvikelsen är självklart denna: När jag var i yngre tonåren (D.v.s. 25.) brukade jag fascinerat se på Slashers och sedan skitskraj tro att Michael Myers eller någon annan galning skulle dyka upp bakom fönstret just efter att jag sett filmen... Exakt. Snacka om att det konceptet har slagit slint flera gånger om vid det här laget - Det dök då inte upp några läckra, katolska nunnor i mitt badrum... Men ni kanske har bättre tur om ni ser... The Nun!

IDÉ : 85%

Försök till att göra något annorlunda välkomnas alltid. Och hur dåligt kan det bli med en ond, odöd nunna som mördare?

STORY : 74%