• 5 Maj 2006 - 21:59:08

2009-------8----
2010------------
2011------------
2012------

18 st.

Man kan förvirra sig själv ytterligare genom att se "Your Vice Is A Locked Room And Only I Have The Key" direkt efter (Eller före!) "The Strange Vice Of Mrs. Wardh"... Den sistnämnda är en Giallo av Sergio Martino med ett manus av Ernesto Gastaldi och med Edwige Fenech i en av huvudrollerna - Vilket stämmer rätt så bra överens med den förstnämnda också. (För att inte säga exakt.)

Eller så kan man vänta ett tag mellan filmerna och gärna varva med sådant som inte har Gastaldi skrivit och / eller filmer som inte Martino har varit i närheten av. I synnerhet "All The Colors Of The Dark"... För den där andra "Vice"-rullen är ju inte så lik den här... (Ni ska se att Fulci alltid är en räddare i beslutsångesten under vilken filmkväll som helst.) Men nog om detta. Igen.

Julia Wardh (Fenech) är... Ja... en tjej som har lite udda böjelser när det gäller sex, våld, blod och inte Rock ´n Roll. När hon en dag börjar få förtäckta hot i form av gratulationskort (Blommor medföljer!) gör Martino och Gastaldi allt för att vi ska misstänka Julias förra kille - Jean - En snubbe som utan tvekan hade varit nätpedofil om han hade haft Internet år 1971. Men misstankarna börjar snart glida åt alla håll och kanter när en mördare börjar slajsa bland den kvinnliga delen av lokalbefolkningen. Efter en del galenskaper och lite allmän "wild & whackiness" finns det ändå, när allt kommer till kritan, tre huvudmisstänkta - Jean, Julias man och Julias nya älskare. (Kanske är detta för att man inte ska kunna chansa och peka ut vem som är slashern för tidigt.) Och runt dem vävs en ganska komplex historia som gör en riktigt smart twist och leder till en lika smart och belönande avslutning. Man kan diskutera om författartrion Caronia / Gastaldi / Manzanos Brochero målade in sig i ett par hörn för många eller om de hade för många bra idéer som nödvändigtvis var tvungna att hamna i samma film, men man kan lätt köpa förvecklingarna och enkelt bortse från hur relativt långsökt vissa agerar. (Så långt ibland att de förtjänar att få stryk med en trasig glasflaska.)

Men för all del - Händelserna hänger ihop från början till slut och det finns inte alltför många luckor i handlingen. Finns de där, så förtar de inte helhetskänslan. (Vilket ändå blir en blandad kompott.) Vad mer kan man egentligen begära? Av storyn är det inte så stor idé att berätta mer eftersom "The Strange Vice Of Mrs. Wardh" är en rätt så Spoiler-känslig historia.

Personerna i filmen är av den typen att man inom en kvart har tappat den lilla respekt man hade för dem från början. Vilket betyder att man till slut slipper man känna sig konstig för att man är rätt så likgiltig när de blir utsatta för våld. Men man kan då i slutändan istället heja på den person man inte vill ska få en artär punkterad. (Och det vore väl då självaste fan om det inte vore Edwige Fenech!)

För att vara ett första försök på Giallo-territorium är "The Strange Vice Of Mrs. Wardh" inte dåligt utförd på något sätt. Sergio Martino försökte aldrig kopiera någon (För mycket i alla fall.) utan klurade alltid ut nya sätt att skapa spänning eller terror. Och han kan idag blicka bakåt med hedern i behåll och utan att skämmas. Trots alla vackra Wien-miljöer, snygga kameravinklar / åkningar, hyfsade skådespelarprestationer och småschysst musik är det ändå det kluriga slutet som räddar hela rasket. Det är väl det som gör att man minns filmen en längre tid.

Återigen - Vad mer kan man begära? (Mer än att alla recensioner som jag har skrivit den senaste tiden ska sluta vara kopior av varandra.)

För Martinos del skulle det bli ett par Gialli till - Och ett par av dem blev riktiga knockout-rullar även om ingen av dem nådde upp till... Den där andra regissörens mästerverk... Men man kan verkligen inte dissa "The Strange Vice Of Mrs. Wardh" för mycket - Det vore orättvist. Men om du är en färsk Giallofluktare - Prova något annat så att du får en bättre / starkare bild av det hela.

IDÉ : 90%

Väldigt många mer eller mindre bra idéer samlade på ett ställe...

STORY : 81%