• Popol Vuh

• 25 Mars 2006 - 11:48:46

2009------------
201010-----------
2011------------
2012------

Klaus Kinski var vida känd för att vara nästintill omöjlig att jobba med. Lika känd var han för sina plötsliga raseriutbrott som kunde vara i ett par timmar åt gången - Dagligen. Många beskriver honom som en total galning och en extremt komplicerad person, men skådespela - Det kunde han. Inget snack om saken. Werner Herzog måste ha haft en ängels tålamod och / eller varit ungefär lika galen, för han regisserade Kinski i hela fem filmer under 15 år - "Aguirre - Der Zorn Gottes", "Nosferatu : Phantom Der Nacht", "Woyzeck", "Fitzcarraldo" och "Cobra Verde".

Herzogs dokumentär från 1999, "Mein Liebster Feind" (Min bäste ovän.) skildrar den professionella och personliga relation som Herzog hade med Kinski. Herzog träffade honom redan när hans familj hyrde ut rum till diverse artister och skådespelare i en stor lägenhet - I vilken Kinski vid ett tillfälle trashade hela badrummet under ett två dygn långt anfall. Så när Herzog många år senare skrev och skulle filma "Aguirre - Guds vrede" tänkte han genast på Kinski - Vem annars hade kunnat gestalta en helt åt helvete skogstokig person som gradvis grips av storhetsvansinne?

Och visst var det ett smart drag att ge Kinski huvudroller.

I "Mein Liebster Feind" åker Herzog bl.a. till inspelningsplatserna i Sydamerika där hans team med en minimal besättning filmade delar av "Aguirre - Guds vrede" och "Fitzcarraldo". Han berättar om problemen som inspelningarna kantades av. Och oftast var det Kinski som var osakerna till många av svårigheterna. (Om man räknar bort olyckor och incidenter där naturen visar vem som faktiskt bestämmer.) I Sydamerika träffar även Herzog bl.a. en av statiserna från "Aguirre" och delar med sig av en lång radda anekdoter. "Mein Liebster Feind" innehåller också vissa nyckelscener från Herzogs filmer samt en del snuttar från dokumentären "Burden Of Dreams" som täcker inspelningen av "Fitzcarraldo". Senare intervjuas bl.a Eva Mattes (Från "Woyzeck".) och Claudia Cardinale (Från "Fitzcarraldo".) som båda minns Kinski med både glädje och förundran över hur sjövild han var. Plus en massa gamla minnen.

Självklart fanns det inte bara ont blod mellan Kinski och Herzog - De höll ändå ihop i drygt femton år fast Herzog vid ett par tillfällen på fullaste allvar planerade att mörda Kinski. (Att mörda honom var också något som indianstammen i Peru erbjöd Herzog under inspelningen av "Fitzcarraldo"!) Men på något sätt förstod de väl ändå varandra på ett djupt plan. Men att ständigt befinna sig i ett så intensivt sinnestillstånd har en tendens att slita ut kroppen ganska snabbt. (64 år gammal dog Kinski i en hjärtattack.)

"Mein Liebster Feind" avslutas med att belysa andra punkter än bara Kinskis galenskap, och det lämnar ett positivt och, ja, sympatiskt helhetsintryck. Dokumentären ger så klart Herzogs filmer ännu en dimension när man får veta att de verkligen är gjorda av drömmande, besatta och lidande konstnärer på gränsen till vansinne. Någon högre makt måste ha sett till att filmer som "Fitzcarraldo" överhuvudtaget kunde bli klar och visas för hela världen.

Sedan har vi alltid "Nosferatu : Phantom Der Nacht". För undertecknad existerar ingen annan Dracula-film bortsett från några av Hammers charmiga rullar, men Herzogs film känns mest av allt så äkta att det är hemskt... Sådant är evigt och sådant går inte att köpa.

Men "Mein Liebster Feind" är i vilket fall en extraordinärt fascinerande dokumentär om ett lika extraordinärt förhållande. Den kan även gott och väl även öppna ögonen för Herzogs / Kinskis filmer.

Huvudpersonen själv - Klaus Kinski!

Herzogs dokumentärer.